Citat:
Ursprungligen postat av
Stardragon
Det här är något jag har irriterat mig på hela hösten. I augusti var det inte speciellt halt ute.
Är det mycket snö eller smala krokiga vägar är det en helt annan sak. Då kan jag förstå. Det jag brukar se sker dock under bra väg- och väderförhållanden utan någon som helst uppenbar anledning. Därav min frustration.
Är det så känns det lite läskigt att ha folk som inte litar på sin egen körförmåga som medtrafikanter.
Fyll gärna på med mer tankar och synpunkter. Jag är nyfiken på vad ni tror.
Farligt väglag är det ju egentligen inte om det är mycket snö eller krokiga vägar. Då håller de flesta automatiskt lägre hadtighet. Riktigt farligt är det dock när folk inte inser att det är glashalt trots det inte är någon snö etc.
Hände mig senast i helgen och det var väl sådär 4-5 grader plus och strålande sol.
En bra trafikant ifrågasätter rimligtvis alltid sin egen körförmåga och tar det säkra före det osäkra, s.k. passiv körning.
Har dock ingen annan förklaring till varför folk skulle köra så sakta i Augusti om det inte rör sig om skymning/mörkerkörning (dålig sikt eller rädsla för vilt) eller äldre människor som av naturliga skäl behöver hålla nere hastigheten.