2017-01-24, 20:53
Medlem
Stardragons avatar
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
Citera
2017-01-24, 21:00
Medlem
ElvisFans avatar
Ja, jag har uppmärksammat och irriterat mig över det och ser två tänkbara anledningar:
1. Människor är osäkra på att hantera sina bilar på vintern.
2. En del verkar ha hastighetsmätare som visar 10 km fel, och verkar vilja ligga med marginal.
Citera
2017-01-24, 21:14
Medlem
Intressant i sammanhanget att enfiliga ”skogsvägar” i princip har 70 km/h men att det vore potentiellt förödande om man faktiskt körde så snabbt, då skulle det smälla i var och varannan kurva. Medan andra vägar klarar av hastigheter, rent körtekniskt, lååångt utöver det tillåtna.
Citera
2017-01-24, 21:15
Medlem
De kanske anpassar hastigheten efter väglaget? Det har varit snorhalt vissa dagar nu i vinter vilket är något som du kanske har missat?
Senast redigerad av Decimal1 2017-01-24 kl. 21:18.
Citera
2017-01-24, 21:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
De håller rätt hastighet.
Men kör om dem då om du är så störd på det.
Citera
2017-01-24, 21:44
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
De kanske anpassar hastigheten efter väglaget? Det har varit snorhalt vissa dagar nu i vinter vilket är något som du kanske har missat?
Det här är något jag har irriterat mig på hela hösten. I augusti var det inte speciellt halt ute.

Är det mycket snö eller smala krokiga vägar är det en helt annan sak. Då kan jag förstå. Det jag brukar se sker dock under bra väg- och väderförhållanden utan någon som helst uppenbar anledning. Därav min frustration.

Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
1. Människor är osäkra på att hantera sina bilar på vintern.
Är det så känns det lite läskigt att ha folk som inte litar på sin egen körförmåga som medtrafikanter.

Fyll gärna på med mer tankar och synpunkter. Jag är nyfiken på vad ni tror.
Citera
2017-01-24, 21:48
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
De håller rätt hastighet.
Hm, jag tror du har missförstått trådstarten. Uppenbarligen håller de inte rätt hastighet när de ligger mellan 10- och 20 km/h under.
Citera
2017-01-24, 21:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Hm, jag tror du har missförstått trådstarten. Uppenbarligen håller de inte rätt hastighet när de ligger mellan 10- och 20 km/h under.
Jag tror du missförstått vad rätt hastighet betyder.
Citera
2017-01-24, 21:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Det som står på skylten markerar övre gräns. Allt under den är rätt hastighet, eftersom man får välja denna själv. Om jag kör i 50 km/h på 70-väg så är det rätt hastighet för mig, eftersom jag väljer att köra just i den farten.

Men jag kan inte säga att jag har märkt att många fler kör 10-20 km/h under skyltad gräns nu jämfört med för något eller några år sen. Snarare är det en jäkla stress och oftast får man någon bakom sig som vill gnugga kofångare när man håller sådär 73 km/h på 70-väg.
Citera
2017-01-24, 22:02
Medlem
Citat:
Det här är något jag har irriterat mig på hela hösten. I augusti var det inte speciellt halt ute.

Är det mycket snö eller smala krokiga vägar är det en helt annan sak. Då kan jag förstå. Det jag brukar se sker dock under bra väg- och väderförhållanden utan någon som helst uppenbar anledning. Därav min frustration.

Är det så känns det lite läskigt att ha folk som inte litar på sin egen körförmåga som medtrafikanter.

Fyll gärna på med mer tankar och synpunkter. Jag är nyfiken på vad ni tror.

Farligt väglag är det ju egentligen inte om det är mycket snö eller krokiga vägar. Då håller de flesta automatiskt lägre hadtighet. Riktigt farligt är det dock när folk inte inser att det är glashalt trots det inte är någon snö etc.

Hände mig senast i helgen och det var väl sådär 4-5 grader plus och strålande sol.

En bra trafikant ifrågasätter rimligtvis alltid sin egen körförmåga och tar det säkra före det osäkra, s.k. passiv körning.

Har dock ingen annan förklaring till varför folk skulle köra så sakta i Augusti om det inte rör sig om skymning/mörkerkörning (dålig sikt eller rädsla för vilt) eller äldre människor som av naturliga skäl behöver hålla nere hastigheten.
Senast redigerad av Decimal1 2017-01-24 kl. 22:09.
Citera
2017-01-24, 22:15
Medlem
Citat:

Skyltarna visa den högsta tillåtna hastighet, inte något slags minimum som vissa verkar tro.
Citera
2017-01-24, 22:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Intressant i sammanhanget att enfiliga ”skogsvägar” i princip har 70 km/h men att det vore potentiellt förödande om man faktiskt körde så snabbt, då skulle det smälla i var och varannan kurva. Medan andra vägar klarar av hastigheter, rent körtekniskt, lååångt utöver det tillåtna.

Haha! har också reagerat över detta ibland... hade fungerat utmärkt om man vore rally förare med en AWD bil typ... ja på vissa 1 eller väldigt smala 2 filiga skogs/landsvägar med 70 skylt...

Sedan åker man med full sikt på en rak väg i 50... och vissa åker 30-40...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in