2017-01-24, 12:04
Medlem
Trillskes avatar
Lönerna har inte stigit speciellt kraftigt, nej. Däremot enligt förväntan. Svensken är fortfarande fattig bland de rika, så att säga. Men man ska ju förstå att det handlar om enorm hävstång på den svenska marknaden, så mindre rörelser av löner och tillgångar kan ge stora utslag.

Vi har här sett Alpha som är allergisk mot matematik fråga (framförallt sig själv får vi hoppas) vad som händer om tex tillgång och lån båda växer.

Jo, det enda spännande som händer är att kostnad för risk ökar. Vid någon punkt exponentiellt. Är man kognitivt hämmad - ni vet vilka ni är vid det här laget - förstår man inte detta. Va, vadå, skulle kostnad för risk som inte syns bli jättedyr? Pfft, jag har minsann lånat i flera år och aldrig betalat för den här kostnaden för risk som dumma Trillske skriver om!

Det är en av de typiska fällorna som gör att dumhuvuden inte ser problemet och ni fortsätta skrika på varandra utan att komma någonstans.
Senast redigerad av Trillske 2017-01-24 kl. 12:07.
2017-01-24, 13:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Lönerna har inte stigit speciellt kraftigt, nej. Däremot enligt förväntan. Svensken är fortfarande fattig bland de rika, så att säga. Men man ska ju förstå att det handlar om enorm hävstång på den svenska marknaden, så mindre rörelser av löner och tillgångar kan ge stora utslag.

Vi har här sett Alpha som är allergisk mot matematik fråga (framförallt sig själv får vi hoppas) vad som händer om tex tillgång och lån båda växer.

Jo, det enda spännande som händer är att kostnad för risk ökar. Vid någon punkt exponentiellt. Är man kognitivt hämmad - ni vet vilka ni är vid det här laget - förstår man inte detta. Va, vadå, skulle kostnad för risk som inte syns bli jättedyr? Pfft, jag har minsann lånat i flera år och aldrig betalat för den här kostnaden för risk som dumma Trillske skriver om!

Det är en av de typiska fällorna som gör att dumhuvuden inte ser problemet och ni fortsätta skrika på varandra utan att komma någonstans.

Vi har sett flera exempel här i tråden som visar att det framförallt är bubbelbabblarna som skaffar flera bostäder och dessutom investerar hårt i börsen, highbanker äger t.ex. två bostäder och bor i en tredje som han hyr samtidigt som han maxar det med börsklipp. Tillhör du samma kategori? Ni borde kanske lyssna på era egna råd alternativt fundera på varför ni inte lever som ni lär. Ni kanske inte tycker att era egna råd är så bra trots allt?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-24 kl. 13:43.
2017-01-24, 14:32
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi har sett flera exempel här i tråden som visar att det framförallt är bubbelbabblarna som skaffar flera bostäder och dessutom investerar hårt i börsen, highbanker äger t.ex. två bostäder och bor i en tredje som han hyr samtidigt som han maxar det med börsklipp. Tillhör du samma kategori? Ni borde kanske lyssna på era egna råd alternativt fundera på varför ni inte lever som ni lär. Ni kanske inte tycker att era egna råd är så bra trots allt?

Jag tror nog inte det, Trillske bor nog i en 25 kvadrats lägenhet i 2:a hand.
2017-01-24, 16:47
Medlem
Trillskes avatar
Vad sa vi Berra, blev din situation bättre för att du låtsas tillhöra oss som har det rätt bra? Viktigare så blir inte tråden bättre av det heller.

Angående råd så kan jag inte minnas att jag givit någon investeringsråd här. Bortom att hålla sig ifrån assymetriska dumheter, men det är rätt omöjligt att härleda till specifika användare (även i de udda fall någon skulle redogöra för sin privatekonomi på det sättet skulle jag inte orka läsa det).
Senast redigerad av Trillske 2017-01-24 kl. 16:50.
2017-01-24, 16:52
Medlem
Låt oss nu se.
Tråden startades i Januari 2010 dvs sju år sedan.
Ingen bubbla synes än.
Hur länge är det relevant att skrika varg när denne aldrig ändå kommer?
Är det sju år som gäller eller skall hjulet försöka återuppfinnas i sju långa år till?
När är nog...nog?

Jag konstaterar som jag gjorde för sju år sedan.
Bostadsmarknaden kännetecknas främst av efterfrågeöverskott alt utbudsbrist.
Så är det och när denne den mest basala av ekonomisk fakta är konstaterad så undrar jag fortfarande varför detta förhållande skulle leda till prisfall?

Bostäder är inte värdepapper.När utbudsbrist uppstår på grundläggande behov uppstår prisökning.
Det sjuka hade varit om motsatt gällt.

Skall det nu skrikas i sju år till?
Hur lång tid måste förflyta innan ett fel blir ett konstaterat fel?
Liksom Hedvig i från A till Ö...Jag bara frågar.
2017-01-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Låt oss nu se.
Ingen bubbla synes än.
Är det sju år som gäller eller skall hjulet försöka återuppfinnas i sju långa år till?
När är nog...nog?

Jag konstaterar som jag gjorde för sju år sedan.
Bostadsmarknaden kännetecknas främst av efterfrågeöverskott alt utbudsbrist.
Så är det och när denne den mest basala av ekonomisk fakta är konstaterad så undrar jag fortfarande varför detta förhållande skulle leda till prisfall?

Bostäder är inte värdepapper.När utbudsbrist uppstår på grundläggande behov uppstår prisökning.
Det sjuka hade varit om motsatt gällt.

Skall det nu skrikas i sju år till?
Hur lång tid måste förflyta innan ett fel blir ett konstaterat fel?
Liksom Hedvig i från A till Ö...Jag bara frågar.

Ja, men hur mycket till kan "efterfrågeöverskott alt utbudsbrist" driva upp priserna?

Vi är inte färdiga här på långa vägar ska du veta.
2017-01-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ja, men hur mycket till kan "efterfrågeöverskott alt utbudsbrist" driva upp priserna?

Fast frågeställningen är ju knappast hur dyra bostäder kommer att bli.
Snarare handlar det ju om panikartade prisfall på desamma om jag förstått trådens innebörd rätt.
Prisökningen på bostäder har ju dessutom redan bromsat in.

Något kraftigt prisfall har dock inte synts till ens på vykort sedan nittiotalet.
Jag påstår därför med detta som faktabakgrund att något kraftigt prisfall inte är möjligt på dagens svenska bomarknad.Utbudsbristen kopplat till ett grundbehov leder till resistens.

Det finns många andra saker som folk kommer vrålsnåla med först innan de rör bostadsinvestering.

Förr eller senare kan såklart en viss prisjustering nedåt inträffa.Så är det alltid på marknader,men att påstå att en bubbla föreligger på bomarknaden finns det ju inget konkret som pekar på.

Att ha åsikten att en bubbla föreligger kan vem som helst ha men när det inte finns bäring för den via fakta så blir det ju bara ännu ett helt betydelslöst rop på varg i vargfri omgivning.
2017-01-24, 17:19
Medlem
Jag vågar vidare påstå att så länge som det inte uppstår ett utbudsöverskott på bomarknaden,så länge föreligger ingen risk för kraftiga prisfall.

Ett utbudsöverskott på svensk bomarknad ligger i sämsta fall långt in i framtiden.Så snabbt ökar befolkningsmängden.Om åtta år påstås det att Sverige skall ha över elva miljoner innevånare.

Dessa kommer också att behöva bostad.Efterfrågan kommer således fortsatt att vara stark,särskilt i svenska mellanstora och större städer via den ökande urbaniseringen.
Inte en chans föreligger till kraftiga prisfall på sådan marknad.
2017-01-24, 17:23
Medlem
Det enda som därigenom kan trigga kraftigt prisfall är vad som måste betecknas som finansiell kollaps.
Sådan påverkar dock all egendom..fast som lös och är inget som särskiljer bomarknaden från andra marknader...jag menar..kollapsar det finansiella systemet så kommer det att efterfrågas mindre antal Ferraris också till exempel...för att inte tala om räkmackor.
2017-01-24, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan

De flesta lägger en väldigt begränsad del av sin inkomst på bostaden så det finns säkert betalningsvilja långt över nuvarande kostnadsnivåer. Det som sätter gränsen är till stor del möjligheterna att få lån.
2017-01-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Du är en mästare på att låtsasbemöta och skapa sk halmgubbar Du är en ordbajsare av guds nåde.

Du svarar ju inte på det jag skriver, utan snöar direkt in på helt egna, ointressanta grejer.
Det är tvärtom så att jag svarade specifikt och kortfattat på dina skriverier.

Däremot är det nog som du skriver att det var ointressant för dig. Jag håller mig ju till observationer i verkligheten.

Citat:
Fö så är jag inte principiellt emot andras preferenser, vilket alla vet som verkligen läser mina inlägg, men jag anser mig ha rätten att kritisera vissa konsumtionsval som medmänniskor gör.

Om inte den rätten finns så blir vi ju alla lika dumma i huvudet som trådens dummaste debattörer
Visst kan du hålla på och skriva långa haranger om att folk är idioter för att dom inte tycker som du gör. Men det har inget med tråden att göra.
Du får väl starta en blogg och göra det.

Citat:
Och återigen: lönerna kryper sakta uppåt, längs en nästan vågrät linje, som vanligt, och bostadspriserna åker upp i himlen ... det sker en divergens, och till slut kommer skiten att krascha.

Detta är inte subtilt. Det är fundamentalt.
Vad ser vi när vi tittar på fundamenta då:

Boendeutgifter faller som andel av disponibel inkomst. http://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_15.jpg
Ca 15% för oss villaägare nu. Ca 19% för BR-innehavare.

Här har vi bostadspriser som relation till disponibel inkomst. https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1406.png
Villor ligger still senaste 10 åren. BR ökar lite.

Den där divergensen är inte så där väldigt uttalad.

Citat:
Men vi tror att det ska gå bra. Det är vår övertro som skapar bubblan osv.

Och fö har det aldrig funnits en glödande het spekulationsmarknad utan en bubbla.

Hur stor den är och hur den hanteras är en annan sak.
Du kanske skulle starta en tråd i forum för konspirationsteorier. För er alarmister som ser samhället/bostadsbubblan/whatever kollapsa snart.
Där skulle du nog kunna få stort medhåll. (Ja, inte för allt som du tycker. Så det skulle ju naturligtvis handla om idioter).
2017-01-24, 19:02
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Låt oss nu se.
Ingen bubbla synes än.

Och innan 2010 fanns en annan tråd och innan dess en annan ...

Redan 2007 kokade det över och folk kände sig tvungna att starta bloggar för att berätta för hela världen hur övervärderade bostäderna var
http://flutetankar.blogspot.se/2007/11/den-svenska-bostadsbubblan.html

De översatte sina bubbel-tankar t.o.m. till engelska så att alla skulle fatta att det verkligen går åt helvete. Det gick inte är helvete 1997, men nu 2007 skulle det minsann gå åt helvete.
http://flutethoughts.blogspot.se/2007/09/swedish-housing-still-bubble.html

Fakta är att hela bubbeldiskussionen är fruktansvärt efterbliven.

Vad bubbel-mupparna missat är att lönerna stigit kraftig samtidigt som skatterna sjunkit - dvs inkomsten har vuxit i 2 dimensioner. Detta faktum tycks även andra tyngre analytiker missat.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-24 kl. 19:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in