Citat:
Ursprungligen postat av
JojjeMeduza
En duktig musiker var Jon helt klart. Skivorna med Dissection är helt klart det bästa som skapats i metalvärlden. Reinkaos är favoritskivan helt klart. Men jag tycker väldigt bra om de andra två skivorna.
Visste inte att han brukade trippa syra, men att gillade amfetamin det visste jag. Var säkert en del av drogandet samt allt snack om Satan och att man ska göra onda dåd som fick honom att vara med på mordet. Men jag tror ändå att hans tro var på riktigt och att hans val att avsluta livet var enligt den tron som han hade. Att han helt enkelt kände sig färdig och att han inte skulle kunna skapa mer liknade musik igen. Visst han hade ju kunnat att bara sluta spela, men han kan ju ha mått dåligt också och där av begå självmord.
Sedan att pappan hans inte ville se sin son som en sataniskmördare är ju lätt att förstå. I hans ögon var ju Jon hans lilla barn så klart. Vart har du läst att hans mamma skulle ha begått självmord. Det har jag helt missat. Om så är fallet så är det mindre konstigt att Jon valde att begå självmord ungefär som Micke Dubois som begick självmord precis som sin far hade gjort.
Det är svårt att välja tycker jag - det är en liten men genial och tung katalog de har. Jag sätter Reinkaos högst. Sedan kommer STOTLB och Somberlain sist men jag kan ändra mig imorgon. Alla skivor är ju bara facetter på samma diamant. Att JN var glödande satanist är helt uppenbart. Hans passion och detaljkänsla präglar varje ton och textrad.
Det var hans satanism och fanatism (ironiskt nog) som stötte bort 95% av hårdrockarna och kritikerna fattade noll och ingenting när Reinkaos kom. Reinkaos ansågs vara en tunn och menlös skiva, utan riktning. Alla missuppfattade.
Reinkaos är ju en otroligt koncentrerad, asketisk skiva. Den är snustorr och precis i sitt uttryck. Man måste ha väldigt bra självförtroende för att skriva en så ren och avskalad skiva. Oavsett om man är satanist eller inte, måste man beundra hantverket. Detta är hårdrock som konst.
Jag minns tyvärr inte var jag läste om mammans självmord men någon form av psykisk ohälsa fanns säkert i Nödtveidts släkt. Orsakerna till självmordet är väl komplicerade och bara hans familj har svaren.
Att han åt LSD stod nog i förundersökningen (från 90-talet) efter mordet i Göteborg.
I filmade intervjuer ser han påverkad ut, med stora pupiller och han blinkar knappt. Efter ett klipp stryker han sig med handen under näsan också (typisk snortargest). Detta var efter att han muckat och gjort comeback.
Är man så djupt inne i satanismen som JN, kan man ju använda droger som verktyg, för att öppna sinnet. Och ser man kroppen som ett värdelöst skal och vill tillbaka till kaos, så är väl lite kola inget att bråka om.
Han sa nåt om det där, att han ville bort från världen ... "Jag ska ta mig härifrån" sa han ... om man ser den kristne guden som en brottsling och kaos som urtillståndet, som Gud (demiurgen) förstört, då kan man ju offra kroppen på vägen mot friheten.
Nödtveidts "antikosmiska" vision var verkligen inte ett skämt.
Han berättar ju mycket om detta på Reinkaos också. Det finns ett storslaget tema som går genom hela skivan.
Apropå intervjuer ... här ser han ju påverkad ut, trots samlad mimik och lugn ton.
https://youtu.be/r1WmcpxvMiE
Han sitter i skarpt ljus, men pupillerna är jättestora och orörliga och han blinkar knappt.
Det finns många droger och mediciner som förstorar pupillerna.
Kanske var Jon en simpel allergiker