2017-01-22, 11:12
Medlem
Ja Reinkaos är ett mästerverk.
Ska man vara petig med genre så spelade Dissection Melodic Death/Black Metal och inte traditionell Black Metal.
Jag måste komma till skott och läsa Blod Eld Död.
Citera
2017-01-24, 02:26
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzon
Ja Reinkaos är ett mästerverk.
Ska man vara petig med genre så spelade Dissection Melodic Death/Black Metal och inte traditionell Black Metal.
Okej, så är det nog. Är inte så insatt i Dissection, men bra musik är det.

Citat:
Ursprungligen postat av bizzon
Jag måste komma till skott och läsa Blod Eld Död.
Ja, ta och läs den boken. Riktigt bra även för dem som inte gillar BM.
Citera
2021-02-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Okej, så är det nog. Är inte så insatt i Dissection, men bra musik är det.

Ja, ta och läs den boken. Riktigt bra även för dem som inte gillar BM.

En komplicerad person, som förtjänar mer uppmärksamhet, både musikaliskt och personligt sett. Nödtveidt var både genial och patetisk, organiserad och dum i huvudet.

Hans skivor kommer jag nog aldrig att tröttna på. Reinkaos har jag lyssnat på hundratals ggr och Night's Blood är ju underbart aggressiv, som en varg på amfetamin. Varje skiva är fantastisk på sitt sätt.

Jag kan orera i timmar..

Det finns en passion och en stämning i Dissections musik som inte finns någon annanstans.

Jag är dock en vuxen, erfaren person. Jag är ingen naiv fanboy och jag kan tydligt se tecken på psykisk ohälsa hos Jon Nödtveidt.

Hans självmord hade nog en komplex bakgrund. Renodlad satanism var det nog inte.

Jag läste någonstans (har tappat källan) att flera musiker övergav Nödtveidt, som var "bränd i skallen" pga droger och i boken No Tears For Queers nämns amfetamin och LSD.

Hans pappas kommentar (i boken Blod eld död) var fö intressant. "Jag har stöttat Jon tillräckligt" sa han, och ville inte medverka.

En trött, ledsen pappa passar inte riktigt in i sagan om satanisten som stolt och rakryggad väljer att lämna livet. Han var en sann fanatiker, vill fansen gärna tro.

Jag vill också minnas att Nödtveidts mamma tog sitt liv när Nödtveidt var 11 år.

Genial musik, ett trasigt liv.

RIP.
Citera
2021-03-01, 17:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En komplicerad person, som förtjänar mer uppmärksamhet, både musikaliskt och personligt sett. Nödtveidt var både genial och patetisk, organiserad och dum i huvudet.

Hans skivor kommer jag nog aldrig att tröttna på. Reinkaos har jag lyssnat på hundratals ggr och Night's Blood är ju underbart aggressiv, som en varg på amfetamin. Varje skiva är fantastisk på sitt sätt.

Det finns en passion och en stämning i Dissections musik som inte finns någon annanstans.

Jag är dock en vuxen, erfaren person. Jag är ingen naiv fanboy och jag kan tydligt se tecken på psykisk ohälsa hos Jon Nödtveidt.

Hans självmord hade nog en komplex bakgrund. Renodlad satanism var det nog inte.

Jag läste någonstans (har tappat källan) att flera musiker övergav Nödtveidt, som var "bränd i skallen" pga droger och i boken No Tears For Queers nämns amfetamin och LSD.

Hans pappas kommentar (i boken Blod eld död) var fö intressant. "Jag har stöttat Jon tillräckligt" sa han, och ville inte medverka.

En trött, ledsen pappa passar inte riktigt in i sagan om satanisten som stolt och rakryggad väljer att lämna livet. Han var en sann fanatiker, vill fansen gärna tro.

Jag vill också minnas att Nödtveidts mamma tog sitt liv när Nödtveidt var 11 år.

Genial musik, ett trasigt liv.

RIP.

En duktig musiker var Jon helt klart. Skivorna med Dissection är helt klart det bästa som skapats i metal världen. Reinkaos är favoritskivan helt klart. Men jag tycker väldigt bra om de andra två skivorna.

Visste inte att han brukade trippa syra, men att gillade amfetamin det visste jag. Var säkert en del av drogandet samt allt snack om Satan och att man ska göra onda dåd som fick honom att vara med på mordet. Men jag tror ändå att hans tro var på riktigt och att hans val att avsluta livet var enligt den tron som han hade. Att han helt enkelt kände sig färdig och att han inte skulle kunna skapa mer liknade musik igen. Visst han hade ju kunnat att bara sluta spela, men han kan ju ha mått dåligt också och där av begå självmord.

Sedan att pappan hans inte ville se sin son som en sataniskmördare är ju lätt att förstå. I hans ögon var ju Jon hans lilla barn så klart. Vart har du läst att hans mamma skulle ha begått självmord. Det har jag helt missat. Om så är fallet så är det mindre konstigt att Jon valde att begå självmord ungefär som Micke Dubois som begick självmord precis som sin far hade gjort.
Citera
2021-03-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
En duktig musiker var Jon helt klart. Skivorna med Dissection är helt klart det bästa som skapats i metalvärlden. Reinkaos är favoritskivan helt klart. Men jag tycker väldigt bra om de andra två skivorna.

Visste inte att han brukade trippa syra, men att gillade amfetamin det visste jag. Var säkert en del av drogandet samt allt snack om Satan och att man ska göra onda dåd som fick honom att vara med på mordet. Men jag tror ändå att hans tro var på riktigt och att hans val att avsluta livet var enligt den tron som han hade. Att han helt enkelt kände sig färdig och att han inte skulle kunna skapa mer liknade musik igen. Visst han hade ju kunnat att bara sluta spela, men han kan ju ha mått dåligt också och där av begå självmord.

Sedan att pappan hans inte ville se sin son som en sataniskmördare är ju lätt att förstå. I hans ögon var ju Jon hans lilla barn så klart. Vart har du läst att hans mamma skulle ha begått självmord. Det har jag helt missat. Om så är fallet så är det mindre konstigt att Jon valde att begå självmord ungefär som Micke Dubois som begick självmord precis som sin far hade gjort.

Det är svårt att välja tycker jag - det är en liten men genial och tung katalog de har. Jag sätter Reinkaos högst. Sedan kommer STOTLB och Somberlain sist men jag kan ändra mig imorgon. Alla skivor är ju bara facetter på samma diamant. Att JN var glödande satanist är helt uppenbart. Hans passion och detaljkänsla präglar varje ton och textrad.

Det var hans satanism och fanatism (ironiskt nog) som stötte bort 95% av hårdrockarna och kritikerna fattade noll och ingenting när Reinkaos kom. Reinkaos ansågs vara en tunn och menlös skiva, utan riktning. Alla missuppfattade.

Reinkaos är ju en otroligt koncentrerad, asketisk skiva. Den är snustorr och precis i sitt uttryck. Man måste ha väldigt bra självförtroende för att skriva en så ren och avskalad skiva. Oavsett om man är satanist eller inte, måste man beundra hantverket. Detta är hårdrock som konst.

Jag minns tyvärr inte var jag läste om mammans självmord men någon form av psykisk ohälsa fanns säkert i Nödtveidts släkt. Orsakerna till självmordet är väl komplicerade och bara hans familj har svaren.

Att han åt LSD stod nog i förundersökningen (från 90-talet) efter mordet i Göteborg.

I filmade intervjuer ser han påverkad ut, med stora pupiller och han blinkar knappt. Efter ett klipp stryker han sig med handen under näsan också (typisk snortargest). Detta var efter att han muckat och gjort comeback.

Är man så djupt inne i satanismen som JN, kan man ju använda droger som verktyg, för att öppna sinnet. Och ser man kroppen som ett värdelöst skal och vill tillbaka till kaos, så är väl lite kola inget att bråka om.

Han sa nåt om det där, att han ville bort från världen ... "Jag ska ta mig härifrån" sa han ... om man ser den kristne guden som en brottsling och kaos som urtillståndet, som Gud (demiurgen) förstört, då kan man ju offra kroppen på vägen mot friheten.

Nödtveidts "antikosmiska" vision var verkligen inte ett skämt.

Han berättar ju mycket om detta på Reinkaos också. Det finns ett storslaget tema som går genom hela skivan.

Apropå intervjuer ... här ser han ju påverkad ut, trots samlad mimik och lugn ton.

https://youtu.be/r1WmcpxvMiE

Han sitter i skarpt ljus, men pupillerna är jättestora och orörliga och han blinkar knappt.

Det finns många droger och mediciner som förstorar pupillerna.

Kanske var Jon en simpel allergiker
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-03-03 kl. 12:01.
Citera
2021-03-04, 17:25
Att han begick självmord är en no brainer men jag har aldrig orkat ta reda på hur. Repet, kniven eller kulan?
Citera
2021-03-05, 06:17
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Att han begick självmord är en no brainer men jag har aldrig orkat ta reda på hur. Repet, kniven eller kulan?

Kulan.
Citera
2021-03-06, 02:23
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Kulan.
Där ser man. Hade jag varit tvungen att gissa hade jag nog trott på kniven, mycket mer satan att skära sig och drälla med blodet.
Citera
2021-03-06, 18:40
Medlem
Citat:
Kulan.

Strax innan självmorder gav ärkemusikern Nödtveidt bort gitarrer. Han gick också omkring med en resväska (enligt boken Blod eld död) och sa "Jag ska till Transylvanien". Jag citerar ur minnet, kan ha fel. Verkar vara ett planerat självmord 100%

Han satte väl också ett pentagram (gaddning) på skallen, med en svart prick i. Det var väl där pistolkulan skulle sättas.

I intervjuer efter fängelsemuck, såg han snorhög ut, med jättestora pupiller.

Ytterst stabil snubbe.

Varför alla fanboys vill tolka hans självmord som heroiskt, är obegripligt. Kan inte satanister lida av ångest och depression?

Om en kristen person begår självmord med ett krucifix framför sig, är det kristet självmord?

Det fanns nog mycket mer än satanism bakom det där självmordet.
Citera
2021-03-06, 19:34
Medlem
Citat:
Kulan.

Skjutvapen, snaror, gift (benso opiater osv) och höga höjder är vanliga i självmordssammanhang. Inte många tar livet av sig med skärande verktyg.

Brist på fokus och svag vilja hörde väl inte till Nödtveidts brister och han ville väl ha ett definitivt avslut. Skjutvapen var en självklar lösning.

0% risk för misstag.

Att omgivningen inte uppfattade Nödtveidt som deprimerad är inte jättekonstigt oavsett om han var satanist eller inte.

Människor som belutat sig för självmord, kan vara mycket upprymda och avslappnade.

De är lyckliga för att de äntligen ska dö..
Citera
2021-03-07, 00:55
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är svårt att välja tycker jag - det är en liten men genial och tung katalog de har. Jag sätter Reinkaos högst. Sedan kommer STOTLB och Somberlain sist men jag kan ändra mig imorgon. Alla skivor är ju bara facetter på samma diamant. Att JN var glödande satanist är helt uppenbart. Hans passion och detaljkänsla präglar varje ton och textrad.

Det var hans satanism och fanatism (ironiskt nog) som stötte bort 95% av hårdrockarna och kritikerna fattade noll och ingenting när Reinkaos kom. Reinkaos ansågs vara en tunn och menlös skiva, utan riktning. Alla missuppfattade.

Reinkaos är ju en otroligt koncentrerad, asketisk skiva. Den är snustorr och precis i sitt uttryck. Man måste ha väldigt bra självförtroende för att skriva en så ren och avskalad skiva. Oavsett om man är satanist eller inte, måste man beundra hantverket. Detta är hårdrock som konst.

Jag minns tyvärr inte var jag läste om mammans självmord men någon form av psykisk ohälsa fanns säkert i Nödtveidts släkt. Orsakerna till självmordet är väl komplicerade och bara hans familj har svaren.

Att han åt LSD stod nog i förundersökningen (från 90-talet) efter mordet i Göteborg.

I filmade intervjuer ser han påverkad ut, med stora pupiller och han blinkar knappt. Efter ett klipp stryker han sig med handen under näsan också (typisk snortargest). Detta var efter att han muckat och gjort comeback.

Är man så djupt inne i satanismen som JN, kan man ju använda droger som verktyg, för att öppna sinnet. Och ser man kroppen som ett värdelöst skal och vill tillbaka till kaos, så är väl lite kola inget att bråka om.

Han sa nåt om det där, att han ville bort från världen ... "Jag ska ta mig härifrån" sa han ... om man ser den kristne guden som en brottsling och kaos som urtillståndet, som Gud (demiurgen) förstört, då kan man ju offra kroppen på vägen mot friheten.

Nödtveidts "antikosmiska" vision var verkligen inte ett skämt.

Han berättar ju mycket om detta på Reinkaos också. Det finns ett storslaget tema som går genom hela skivan.

Apropå intervjuer ... här ser han ju påverkad ut, trots samlad mimik och lugn ton.

https://youtu.be/r1WmcpxvMiE

Han sitter i skarpt ljus, men pupillerna är jättestora och orörliga och han blinkar knappt.

Det finns många droger och mediciner som förstorar pupillerna.

Kanske var Jon en simpel allergiker

Alla s.k true innom black metal ratar skivan Reinkaos för att den inte är Black Metal, som Jon uttryckte det så posers och töntar som var i black metal svängen och därför ville han lämna det hela. Men jag älskar den skivan och den skivan fick mig in på de andra skivorna med Dissection.

Om han använde psykedeliska substanser vet jag inte, men visst tar man det så kan man framkalla sin spiritualism och se andeväsen. Har själv sett demoner och liknande under mina trippar.
Men att Jon använde tjack fick jag reda på i P3 dokumentären om mordet.
Citera
2021-03-07, 00:59
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jons självmord var ritualist. Hans döda kropp hittades i en ring av ljus och en satanistisk bok var uppslagen bredvid liket.
Tycker dock att Dead från Mayhem begick ett mer brutalt självmord med att först skära upp sina handleder och hals, för att sedan blåsa ut hjärnan. Men det självmordet var mest troligt en slags impulshandling medans Jons självmord var igenomtänkt och planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in