2017-01-23, 22:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Nu är det några år sedan jag höll på med tankfordon så jag minns inte regelverket exakt.
Men vätskor under viss flampunkt får bara ha fri stråle på max 10 cm för att inte hinna bygga upp statisk elektricitet.
Sen finns ju en rad säkerhetsanordningar på macken för att hindra större eldsvåda.
Jordning är givetvis det man gör först för att utjämna potential mellan tankfordon o anläggning.
och man är ju inte klädd i ylletröja som sprakar av statisk uppladdning...

Här film på kvinna som antänder bensin på macken pga sina kläder
https://www.youtube.com/watch?v=tuZxFL9cGkI

Va! Kan det hända? Sen ska man förstås inte stå och veva med munstycket sådär. Inte heller ta ut det ur bilen om det börjar brinna. Tror att hon var cool bara för att hon inte visste hur farligt det är. Usch, nu kommer jag att vara nojig nästa gång jag tankar.
Citera
2017-01-23, 22:51
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Va! Kan det hända? Sen ska man förstås inte stå och veva med munstycket sådär. Inte heller ta ut det ur bilen om det börjar brinna. Tror att hon var cool bara för att hon inte visste hur farligt det är. Usch, nu kommer jag att vara nojig nästa gång jag tankar.

Det har hänt ett antal olyckor genom statisk elektricitet.
Bilen står på gummihjul och man kan sitta inne i bilen och "ladda upp sig" genom att borsta håret, klia sig på kläderna, osv.
Sedan går man till pumphandtaget och laddar ur sig...POFF

Här film på kvinna som antänder bensin på macken pga sina kläder
https://www.youtube.com/watch?v=tuZxFL9cGkI

och att fylla bensin på fat...
https://www.youtube.com/watch?v=zYkoQ9DcA_I
Citera
2017-01-23, 22:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det har hänt ett antal olyckor genom statisk elektricitet.
Bilen står på gummihjul och man kan sitta inne i bilen och "ladda upp sig" genom att borsta håret, klia sig på kläderna, osv.
Sedan går man till pumphandtaget och laddar ur sig...POFF

Okej, men för att hålla oss till trådens ämne, så säger vi så här som tips till vår överlevande hjälte. Att nästa gång han slangar bensin bör han ladda ur sig genom att ta på något metallföremål innan han kommer nära bensinen. Korrekt?
Citera
2017-01-23, 22:57
Medlem
Kanske det närmaste man kan komma rättvisan i detta land. Trist bara om det pålägger allmänheten digra vårdkostnader.
Citera
2017-01-23, 22:59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Okej, men för att hålla oss till trådens ämne, så säger vi så här som tips till vår överlevande hjälte. Att nästa gång han slangar bensin bör han ladda ur sig genom att ta på något metallföremål innan han kommer nära bensinen. Korrekt?

Nja riktigt så enkelt är det inte...
Är man barfota så är man bättre jordad. Men ALLA prylar måste vara jordade som har kontakt med vätskan.
Citera
2017-01-23, 23:04
Medlem
kingofwestcoasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Den dagen du kommer ut till en förmodad fulltankad lastbil för en transport på 120 mil tur och retur
som blivit slangad med allt vad det innebär med polisanmälan, försäkringsbolag, förklara för kunden att
deras driftstopp som kostar 100.000 per dag blir en dag till försenat på grund av dessa idioter,......

Då kommer du inte skriva sammetsrött om dessa.
Har full förståelse för det, men att gotta sig i andras död och skador är inte ok! Har stor respekt för er yrkeskår, även om den minskat när jag läst truckers paradis, men alltså inte ok att skämta om, enligt mig 👌
Citera
2017-01-23, 23:04
Medlem
Citat:
Nja riktigt så enkelt är det inte...
Är man barfota så är man bättre jordad. Men ALLA prylar måste vara jordade som har kontakt med vätskan.

Vad är det som säger att statisk elektricitet är boven denna gången?
Citera
2017-01-23, 23:09
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na

Det vet vi inte, men det spekulerades tidigare i tråden om möjliga orsaker till antändningen.
Citera
2017-01-23, 23:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na

Det vet vi inte. Det kan vara statisk elektricitet. Men det kan lika gärna vara att soppan självantände i det (det öppna?) kärlet på vagnen.

Annars är det väl jag själv som är lite nojig och tänkte att det är väl bra att minimera riskerna om det inte kostar något. Jag vill ju inte se ut som en säfflebo i nyllet nästa gång jag tankar.
Citera
2017-01-23, 23:19
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Det vet vi inte. Det kan vara statisk elektricitet. Men det kan lika gärna vara att soppan självantände i det (det öppna?) kärlet på vagnen.

Annars är det väl jag själv som är lite nojig och tänkte att det är väl bra att minimera riskerna om det inte kostar något. Jag vill ju inte se ut som en säfflebo i nyllet nästa gång jag tankar.

Att tanka bilen som man ska är ganska riskfritt. Alltså att man håller i pumphandtaget o tankar.
Det är när man springer iväg för att göra en massa andra saker som man laddar upp sig.
Speciellt om man går in o ut i bilen o gnider sig mot säten, kläder m.m
Citera
2017-01-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
MGM och bensinänkan är även inne i nedanstående tråd och härjar. Offentlig profil så jag antar att det är okej att länka
https://www.facebook.com/nicklas.jonsrud/posts/10153623747687614

Hon är ingen bensinänka, det har varit slut mellan henne och Skan i över ett år nu. Socialen indraget, polisen indraget, han har misshandlat henne, tagit droger med barnen osv. Vet dock ej va dom har haft för kontakt senaste tre månaderna.
Citera
2017-01-23, 23:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ah666
Hon är ingen bensinänka, det har varit slut mellan henne och Skan i över ett år nu. Socialen indraget, polisen indraget, han har misshandlat henne, tagit droger med barnen osv. Vet dock ej va dom har haft för kontakt senaste tre månaderna.
Har odågan satt barn till världen med henne? Varför är soc inkopplat nu efter fire partyt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in