Citat:
Ge mig en trovärdig källa på att Obama bombat IS. Källan ska bekräfta träff och helst vara main stream.
USA har därmemot bombat mängder av civila, dödat flertalet journalister, utplånat oskyldiga familjer och använt IS som en strategisk samarbetspartner i kampen mot den Assad.
Det är uppenbart att det skett en förändring.
Att beskriva USAs "kamp" mot IS som "framgångsrik" tror jag du är ganska ensam om.
USA har därmemot bombat mängder av civila, dödat flertalet journalister, utplånat oskyldiga familjer och använt IS som en strategisk samarbetspartner i kampen mot den Assad.
Det är uppenbart att det skett en förändring.
Att beskriva USAs "kamp" mot IS som "framgångsrik" tror jag du är ganska ensam om.
Nu läser du inte vad jag skriver igen. Jag skrev att USAF har varit framgångsrika i att bomba IS, inte att USA har varit framgångsrika i att slå ut IS.
När det gäller USAs strategi så har den gått ut på att slå mot IS där IS står mot kurdiska eller USA-allierade trupper för att på så vis driva dem mot Assad, och ryssarnas och Assads strategi har varit ungefär den motsatta. IS har för båda sidor varit en typ av Svarte Petter man försökt klistra på motståndaren.
ATT man bombat IS framgångsrikt är helt enkelt bevisat, det är bara att se vilken avgörande betydelse som luftunderstödet vid slaget om Kobane hade. Jag kan gärna ta exempel därifrån om du vill se hur det förhöll sig.
När det gäller lastbilarna och flygbladen handlade det som vanligt om att Obama var allt för mjäkig och skickade ut flygblad för att varna de icke IS-krigare som körde dessa innan man slog ut fordonen. Personligen tycker jag att man gott kan göra sig av med individer som på minsta vis jobbar för IS, men att säga att USA inte bombat IS är enbart trams och foliehatterier.
Med det sagt behöver inte den strategi USA hittills använt varit den bästa, men jag tycker vi skall hålla oss till sanningen och inte dra förenklade kampanjbudskap som fakta.