2017-01-23, 21:12
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ge mig en trovärdig källa på att Obama bombat IS. Källan ska bekräfta träff och helst vara main stream.

USA har därmemot bombat mängder av civila, dödat flertalet journalister, utplånat oskyldiga familjer och använt IS som en strategisk samarbetspartner i kampen mot den Assad.

Det är uppenbart att det skett en förändring.

Att beskriva USAs "kamp" mot IS som "framgångsrik" tror jag du är ganska ensam om.

Nu läser du inte vad jag skriver igen. Jag skrev att USAF har varit framgångsrika i att bomba IS, inte att USA har varit framgångsrika i att slå ut IS.

När det gäller USAs strategi så har den gått ut på att slå mot IS där IS står mot kurdiska eller USA-allierade trupper för att på så vis driva dem mot Assad, och ryssarnas och Assads strategi har varit ungefär den motsatta. IS har för båda sidor varit en typ av Svarte Petter man försökt klistra på motståndaren.

ATT man bombat IS framgångsrikt är helt enkelt bevisat, det är bara att se vilken avgörande betydelse som luftunderstödet vid slaget om Kobane hade. Jag kan gärna ta exempel därifrån om du vill se hur det förhöll sig.

När det gäller lastbilarna och flygbladen handlade det som vanligt om att Obama var allt för mjäkig och skickade ut flygblad för att varna de icke IS-krigare som körde dessa innan man slog ut fordonen. Personligen tycker jag att man gott kan göra sig av med individer som på minsta vis jobbar för IS, men att säga att USA inte bombat IS är enbart trams och foliehatterier.

Med det sagt behöver inte den strategi USA hittills använt varit den bästa, men jag tycker vi skall hålla oss till sanningen och inte dra förenklade kampanjbudskap som fakta.
2017-01-23, 21:19
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu läser du inte vad jag skriver igen. Jag skrev att USAF har varit framgångsrika i att bomba IS, inte att USA har varit framgångsrika i att slå ut IS.

När det gäller USAs strategi så har den gått ut på att slå mot IS där IS står mot kurdiska eller USA-allierade trupper för att på så vis driva dem mot Assad, och ryssarnas och Assads strategi har varit ungefär den motsatta. IS har för båda sidor varit en typ av Svarte Petter man försökt klistra på motståndaren.

ATT man bombat IS framgångsrikt är helt enkelt bevisat, det är bara att se vilken avgörande betydelse som luftunderstödet vid slaget om Kobane hade. Jag kan gärna ta exempel därifrån om du vill se hur det förhöll sig.

När det gäller lastbilarna och flygbladen handlade det som vanligt om att Obama var allt för mjäkig och skickade ut flygblad för att varna de icke IS-krigare som körde dessa innan man slog ut fordonen. Personligen tycker jag att man gott kan göra sig av med individer som på minsta vis jobbar för IS, men att säga att USA inte bombat IS är enbart trams och foliehatterier.

Med det sagt behöver inte den strategi USA hittills använt varit den bästa, men jag tycker vi skall hålla oss till sanningen och inte dra förenklade kampanjbudskap som fakta.
Tycker det är lite fräckt att ge USA äran för att kurderna tog Kobane, men visst fick de benägen hjälp av USA, som hellre såg att IS slaktade vidare i Syrien istället för i Irak.
2017-01-23, 21:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, det är nog bara slumpen som gör att de plötsligt börjar träffa rätt. Bara en ren tillfällighet att islamofascisterna inte blev förvarnade av flygblad den här gången.

http://www.cnsnews.com/news/article/patrick-goodenough/syrian-oil-tanker-drivers-warned-us-bombs-fell

Sluta projicera dina mentala tillkortakommanden på din omgivning.

Stämmer, att de blev förvarnade, då de var civilanställda chaufförer. Jag hade dock inte haft någon pardon i detta fall, då det rörde sig om ett strategiskt mål och chaufförerna måste ha varit medvetna om vad de medverkade i. Dock har faktiskt salafistiska terror-spyflugor blivit dödade tidigare av amerikanska bomber, och sammantaget väldigt många. Men aldrig så många i en enda bombräd.

Sedan vad du projicerar är du nog inte medveten om, då du, förmodligen, aldrig någonsin, bearbetat ditt inre.
2017-01-23, 21:43
Medlem
CharlieMartels avatar
Tja då kommer väl snart USA att göra det enda rätta. Lämna FN.

Det skulle göra Löfvens rövslickarsatsning med skattemedel för att komma in i säkerhetsrådet meningslös. Plus att alla kostymafrikaner som befolkar fjantorganisationen får hitta en annan inkomstkälla.

Liksom Nationernas Förbund på sin tid har organisationen spelat ut sin roll.
Citat:
US exit from United Nations could become reality with fresh bill

http://www.prisonplanet.com/us-exit-from-united-nations-could-become-reality-with-fresh-bill.html
Citat:
US exit from United Nations could become reality with fresh bill

https://www.rt.com/usa/374754-us-leave-united-nations-bill/
2017-01-23, 21:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel

Det skulle göra Löfvens rövslickarsatsning med skattemedel för att komma in i säkerhetsrådet meningslös. Plus att alla kostymafrikaner som befolkar fjantorganisationen får hitta en annan inkomstkälla.

Liksom Nationernas Förbund på sin tid har organisationen spelat ut sin roll.
Spännande tider! Undrar var FN ska lägga högkvarteret då. Antar att det blir i Saudi Arabien, med tanke på vilket enormt inflytande de har, alternativt i något afrikanskt land, vilket skulle vara lite roligt.
2017-01-23, 22:34
Medlem
Fattar inte amerkanerna vad han gör. Han för amerika tillbaks till FÖRE andra världskriget och dess isolation.

Citat:
Carl B Hamilton menar att Trumps agerande är exceptionellt för en amerikansk president.
– Den fria världshandeln har alltid varit en hörnsten i amerikansk utrikespolitik, USA har jobbat för att få bort handelshinder och många av handelsavtalen skapades på amerikanska initiativ. Han bryter mot 70 års handelspolitik, inte sedan andra världskriget har vi sett något liknande.

http://www.svd.se/trumps-besked-i-dag-ger-eko-paverkar-sverige/om/usas-nye-president

USA blev inte stort och mäktigt pga isolation
Senast redigerad av CounterInsurgency 2017-01-23 kl. 22:46.
2017-01-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Fattar inte amerkanerna vad han gör. Han för amerika tillbaks till FÖRE andra världskriget och dess isolation.

http://www.svd.se/trumps-besked-i-dag-ger-eko-paverkar-sverige/om/usas-nye-president

Du måste lära dig vilka som har nytta av TTP, EU, "klimat hotet" och allt va de heter. Allt är inte som man tror, lyssna gärna Infowars/Alex Jones, han kan vara lite galen ibland men man får ett annat perspektiv på saker.
2017-01-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
Du måste lära dig vilka som har nytta av TTP, EU, "klimat hotet" och allt va de heter. Allt är inte som man tror, lyssna gärna Infowars/Alex Jones, han kan vara lite galen ibland men man får ett annat perspektiv på saker.

Ok vi gör det enkelt. Skulle Mexico bli ett starkt land om de isolerade sig? Skulle Indonesien få en starkare ekonomi om de isolerar sig? Skulle Kina få en starkare ekonomi om de isolerade sig?

Inget land får en starkare ekonomi om de isolerar sig. Men Trump är kanske inte ute efter att göra USA ekonomi starkare utan bara visa att nu är det han som bestämmer
2017-01-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel

Man kan ju se det som att FN lämnar USA
2017-01-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ok vi gör det enkelt. Skulle Mexico bli ett starkt land om de isolerade sig? Skulle Indonesien få en starkare ekonomi om de isolerar sig? Skulle Kina få en starkare ekonomi om de isolerade sig?

Inget land får en starkare ekonomi om de isolerar sig. Men Trump är kanske inte ute efter att göra USA ekonomi starkare utan bara visa att nu är det han som bestämmer

Man kan samarbeta med olika länder utan att Globalistmaffian skall styra allt?
2017-01-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
Man kan samarbeta med olika länder utan att Globalistmaffian skall styra allt?

Du menar att man kan samarbeta men samtidigt ändå inte samarbeta? Låter som nått som passar Trump.

Varje samarbete måste först sanktioneras av Trump? Annars inget samarbete? Låter som Putin och Trump är ganska lika.
2017-01-23, 23:23
Medlem
Japhys avatar
Citat:

USA blev inte stort och mäktigt pga isolation
Att skippa dåliga handelsavtal som dränerar USAs ekonomi på tusentals miljarder kan väl knappast vara fel. Målet är ju inte att isolera USA från handel med omvärlden, utan att sätta press på Kina för att förhandla fram ett mer fördelaktigt avtal. Ett mer fördelaktigt avtal är väl bra, eller?

Trumps plan är inte att göra USA självförsörjande på allt, utan att skapa rättvisa avtal. Dessutom förstår de flesta att USA riskerar att förfalla totalt om inte fler företag och industrier återvänder. 95 miljoner arbetslösa är ett jätteproblem som leder till oroligheter, våld och ond bråd död.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in