2017-01-23, 18:37
Medlem
Fromlandss avatar
Minns själv som tonåring hur vi hade några uttryck för oss men det var alltid med glimten i ögat och mest på skoj. Dock var det egenhopkomna fraser och ord som kunde vara rätt fyndiga inte sällan med en intern ineebörd.
Aldrig att vi avsiktligen seriöst skulle makera en låg social samhällstillhörighet oavsett hur rika eller fattiga vi var.
Citera
2017-01-23, 18:43
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Språk
/Moderator
Citera
2017-01-23, 18:50
Medlem
Någonting som jag har noterat är att många invandrare speciellt från balkan eller från orientaliska länder väldigt ofta använder ordet faktiskt.
Citera
2017-01-23, 18:55
Medlem
johanjosefssons avatar
Ja, de har mycket roligt för sig dessa blattar. Dessutom har jag märkt att de skriver "bror" till allt och alla. Även om vederbörande råkar vara tjej.

Värst är det när pursvenska blondiner med blåa ögon tar efter dessa blattefasoner och börjar använda blatteslang. Det är äckligt och degenererande.
Citera
2017-01-23, 19:21
Medlem
AlexHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja vissa har ett väldigt fult språk, tex när det sägs " walla mannen" eller " säg walla bre" låter helt.. handikappat. Eller " på gud" samt " jag svär min morsas död" seriöst och folk undrar varför man ser ner på sånt.

Vad betyder "bre"?

Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Jag bor i ett invandrartätt område och på somrarna främst är det samma meningar halva dagen, det låter ungefär så här:
"Ey mannen jag svär jag ska knulla din mamma"
Nästa svarar:
"Walla din jävla horunge"

Typ så. Väldigt vårdade munnar

Här förstår jag orden, men vad är innebörden?
Citera
2017-01-23, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlexHamilton
Vad betyder "bre"?

Det vet jag inte, det får du fråga ungarna på gården.
Citera
2017-01-23, 19:32
Medlem
serubs avatar
"Horunge om jag ljuger", fan vad jag hatar det uttrycket.
Citera
2017-01-23, 19:35
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexHamilton
Vad betyder "bre"?
Ungefär som "bro":

"1. En variat av "mannen", ursprung i Serbiska.

2. ordet "bre" är förkortat från ordet "brate" som betyder "bror/kompis" på föredetta jugoslaviska."
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=bre
Citat:
"Svär mammas huvve" betyder ungefär: "Jag lovar, du får hugga av min mammas huvud om det inte stämmer". Deras mammor kan inte ha många huvuden kvar.
Citera
2017-01-23, 19:47
Medlem
Antar att du inte lyssnar på p3 o liknande radio stationer i bilen?
Om du vill ha lite inspiration (och marknadsför sig till förorts kidsen inkl svenskar):
https://www.youtube.com/watch?v=yhYPKRkXAPw

Du får en liten ledtråd för o förstå låten, tabanja = pistol
Man kan ju undra varför de skjuts vilt....
Citera
2017-01-23, 20:04
Medlem
Jag förstår inte... Att svära i det sammanhanget betyder ju att man är seriös och lovar att något är sant. Har det ens något med invandrarslang att göra? Vi kunde säga så när jag var liten och där jag kommer ifrån var negrer något man såg på marknad en gång om året. Jag svär.
Citera
2017-01-23, 20:14
Medlem
AlexHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ungefär som "bro":

"1. En variat av "mannen", ursprung i Serbiska.

2. ordet "bre" är förkortat från ordet "brate" som betyder "bror/kompis" på föredetta jugoslaviska."
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=bre

"Svär mammas huvve" betyder ungefär: "Jag lovar, du får hugga av min mammas huvud om det inte stämmer". Deras mammor kan inte ha många huvuden kvar.

Tack, ytterligare en variant av "bror" till någon som inte är ens bror alltså.

Det andra jag frågade var vad detta betyder:

"Ey mannen jag svär jag ska knulla din mamma"
Nästa svarar:
"Walla din jävla horunge"

"walla" betyder enligt tråden "svär vid allah", men jag förstår ändå inte. vad är sammanhanget och innebörden?
Citera
2017-01-23, 20:19
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Nästan varenda gång jag är i närheten av en grupp invandrarungdomar (den jobbiga babbe typen) så hör jag dem säga följande fras minst en gång "Fan, jag svär!" eller "Fan mannen, jag svär!". Först var det mest från unga killar. Idag kommer det även ur tjejer och äldres munnar.

Är det någon som kan förstå detta urartade språkbruk? Hur har det uppkommit? Det låter så löjligt, men det sägs med största allvar. Själv får jag alltid hålla mig för skratt. "Fan, jag svär!", ja jag hörde att du svor. Finns det någon grund till detta i arabiska eller persiska idiom?

Det är en slags kreol - eller pidginsvenska. Kreol och pidginspråk är grovt förenklade varianter av härskarnas språk i respektive land. Det som kännetecknar de som talar kreol i alla länder, vare sig det är Haiti, Västafrika eller Sverige...är lågt intellekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in