Citat:
Ursprungligen postat av
vekk
Det står att den kan svida lite men att det är övergående. Jag skulle nog testa och köra en hel kur om jag vore du.
Sen vestibulit, är det något du hört talas om eller läst om?
Det svider inte lite, utan det bränner utav bara helvete och när jag provade det (då hade jag inte svamp) så kunde jag inte sova på natten. Så nej, någon sådan kur klarar jag inte av känner jag...
Jag har hört talas om och läst på om vestibulit men jag känner inte att jag har symtomen för detta. Då har man (enligt vad jag läst rodnad plus att det gör ont i öppningen, för mig är det inuti. Gynekologen provade att trycka med en bomullspinne och det gjorde inte ont.
Citat:
Ursprungligen postat av
jetblack666
Om du haft svamp länge kan det ta ett bra tag för slemhinnorna att återhämta sig när svampen väl är borta. Därför kan det göra ont länge efteråt. Undvik då att ha samlag så du inte drar på dig vestibulit eller vaginism. En långtidskur av exempelvis diflucan brukar vara väldigt effektivt, då får slemhinnorna läka ifred och risken för återfall pga skörhet är mindre. Sporanox är också ett alternativ en del kör med. Vad du än gör, använd inte de receptfria krämerna med tillhörande vagitorier. Det är stor risk att du sabbar dina redan sköra slemhinnor rejält.
När du väl blir med barn så kan du förbereda dig på att få jobbig svamp igen, om du har otur. Det är väldigt vanligt att få svamp när man är på smällen. Jag fick det och det var ett helvete. Första gången i mitt liv och fan så frustrerad jag var. När jag fick bort det så hade var jag känslig sjukt länge, vilket antagligen hade med graviditeten att göra också. Då ökar blodtillförseln i fittan i vilket fall så är man redan känslig så blir det känsligare. En del går med svamp hela jävla graviditeten, måste vara sjukt jobbigt. Själv hade jag väl det under någon vecka.
Jag vet att jag prova att undvika samlag åtminstone 2 månader i våras, det hjälpte inte alls. Gjorde lika ont gången efter. Diflucan är provat, kur på sex veckor. Det var underbara veckor då vi kunde ha vårt "en minuters sex" utan att jag fick svamp. För tre veckor sen tog jag sista tabletten och nu har jag det som sagt igen (pga mens och att vi insjuknade i feber både två hade vi inte samlag mellan att kuren med Diflucan tog slut och att jag var på gyn-undersökningen som jag tror gav mig svamp).
Jag oroar mig inte alls för svamp under graviditeten nu, eftersom det känns som att jag
aldrig kommer att lyckas bli gravid när det är såhär. Tidigare tänkte jag på att Diflucan inte ska tas i samband med graviditet så då är det väl krämerna vilka inte alls är bra för slemhinnorna...