Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-15, 11:54
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Bara jag skulle få någon slags diagnos skulle det kännas bättre. Allt ser bra ut, inte rött, inte irriterat, luktar som det ska... Jag ser helt "normal" ut... men ändå är allt helt fel
Citera
2015-11-15, 12:40
Medlem
Det står att den kan svida lite men att det är övergående. Jag skulle nog testa och köra en hel kur om jag vore du.

Sen vestibulit, är det något du hört talas om eller läst om?
Senast redigerad av vekk 2015-11-15 kl. 12:46.
Citera
2015-11-15, 14:02
Medlem
Om du haft svamp länge kan det ta ett bra tag för slemhinnorna att återhämta sig när svampen väl är borta. Därför kan det göra ont länge efteråt. Undvik då att ha samlag så du inte drar på dig vestibulit eller vaginism. En långtidskur av exempelvis diflucan brukar vara väldigt effektivt, då får slemhinnorna läka ifred och risken för återfall pga skörhet är mindre. Sporanox är också ett alternativ en del kör med. Vad du än gör, använd inte de receptfria krämerna med tillhörande vagitorier. Det är stor risk att du sabbar dina redan sköra slemhinnor rejält.

När du väl blir med barn så kan du förbereda dig på att få jobbig svamp igen, om du har otur. Det är väldigt vanligt att få svamp när man är på smällen. Jag fick det och det var ett helvete. Första gången i mitt liv och fan så frustrerad jag var. När jag fick bort det så hade var jag känslig sjukt länge, vilket antagligen hade med graviditeten att göra också. Då ökar blodtillförseln i fittan i vilket fall så är man redan känslig så blir det känsligare. En del går med svamp hela jävla graviditeten, måste vara sjukt jobbigt. Själv hade jag väl det under någon vecka.
Citera
2015-11-15, 15:23
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Det står att den kan svida lite men att det är övergående. Jag skulle nog testa och köra en hel kur om jag vore du.

Sen vestibulit, är det något du hört talas om eller läst om?

Det svider inte lite, utan det bränner utav bara helvete och när jag provade det (då hade jag inte svamp) så kunde jag inte sova på natten. Så nej, någon sådan kur klarar jag inte av känner jag...

Jag har hört talas om och läst på om vestibulit men jag känner inte att jag har symtomen för detta. Då har man (enligt vad jag läst rodnad plus att det gör ont i öppningen, för mig är det inuti. Gynekologen provade att trycka med en bomullspinne och det gjorde inte ont.

Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Om du haft svamp länge kan det ta ett bra tag för slemhinnorna att återhämta sig när svampen väl är borta. Därför kan det göra ont länge efteråt. Undvik då att ha samlag så du inte drar på dig vestibulit eller vaginism. En långtidskur av exempelvis diflucan brukar vara väldigt effektivt, då får slemhinnorna läka ifred och risken för återfall pga skörhet är mindre. Sporanox är också ett alternativ en del kör med. Vad du än gör, använd inte de receptfria krämerna med tillhörande vagitorier. Det är stor risk att du sabbar dina redan sköra slemhinnor rejält.

När du väl blir med barn så kan du förbereda dig på att få jobbig svamp igen, om du har otur. Det är väldigt vanligt att få svamp när man är på smällen. Jag fick det och det var ett helvete. Första gången i mitt liv och fan så frustrerad jag var. När jag fick bort det så hade var jag känslig sjukt länge, vilket antagligen hade med graviditeten att göra också. Då ökar blodtillförseln i fittan i vilket fall så är man redan känslig så blir det känsligare. En del går med svamp hela jävla graviditeten, måste vara sjukt jobbigt. Själv hade jag väl det under någon vecka.

Jag vet att jag prova att undvika samlag åtminstone 2 månader i våras, det hjälpte inte alls. Gjorde lika ont gången efter. Diflucan är provat, kur på sex veckor. Det var underbara veckor då vi kunde ha vårt "en minuters sex" utan att jag fick svamp. För tre veckor sen tog jag sista tabletten och nu har jag det som sagt igen (pga mens och att vi insjuknade i feber både två hade vi inte samlag mellan att kuren med Diflucan tog slut och att jag var på gyn-undersökningen som jag tror gav mig svamp).

Jag oroar mig inte alls för svamp under graviditeten nu, eftersom det känns som att jag aldrig kommer att lyckas bli gravid när det är såhär. Tidigare tänkte jag på att Diflucan inte ska tas i samband med graviditet så då är det väl krämerna vilka inte alls är bra för slemhinnorna...
Citera
2017-01-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
...

TS, hur har det gått? Blev du av med svampen?
Citera
2017-01-23, 17:50
Medlem
Redgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Hej!

Hoppas någon har tips och råd. I början på året började jag få svamp varje gång jag hade sex. Tog en diflucan varje gång och det försvann. Till sist ville inte klådan försvinna och nu gör det också ont vid sex. Inne i mig. Alltså där kuken är bränner det när han är inne i mig. I mynningen gör det inte ont.

Har varit till sex olika läkare det här halvåret. Har provat att använda olja när jag duschar och på kvällarna. Hydrokortison där det kliar och antihistamin-tabletter (som bara gjorde mig fruktansvärt trött). Svampodling är gjord och det finns ingen svamp efter att jag tagit diflucan.

Den sjätte läkaren blev jag remitterad till då inget hjälper. Det är en gynekolog på sjukhuset. Hon provade diflucan som kur i sex veckor, någon bassalva på kvällen och som glidmedel (då vanliga glidmedel bränner. Bassalvan bränner också, mer vid sex men även annars). Dessutom skulle jag sätta in östrogen ett par dagar före och efter mens (före är dock omöjligt då jag har oregelbunden mens). Jag var dit på uppföljning i måndags. Då gjorde hon en stor undersökning genom att kolla själv (allt såg bra ut), kolla med ultraljud på äggstockar och livmoder (allt såg bra ut, fick dock reda på att jag har pcos) och så tog hon ett prov som skulle visa allt möjligt sa hon, bl.a. om det fanns någon infektion. Skulle inte provet visa något så skulle hon ringa en expert på området. Efter undersökningen har jag haft klåda och idag märkte jag att jag har fått gryniga flytningar, alltså har jag svamp igen! Och den här gången verkar jag ha fått det av undersökningen...

Sex läkare har alltså inte kunnat lösa mitt problem. Jag har ätit p-piller i 6-7 år och slutade då vi har börjat planera barn plus att jag tänkte att det kanske hade något med mina problem att göra. Att bli gravid går inte, då vi inte kan ha sex mer än ett par minuter innan jag får ont och dessutom har jag svamp efter varje gång. Det här tär något fruktansvärt på förhållandet. Vi har haft några minuters sex ett en eller två gånger i månaden det senaste halvåret. Jag är våt och kåt när stunden väl är kommen.

Någon som har nåt som helst tips på vad som skulle kunna hjälpa? Skulle vara oerhört tacksam då det här håller på att göra mig galen...

Jag hade liknande problem förut. För mig hjälpte det att sluta med mina minipiller och äta en 3-månaders diflucan-kur (1 piller varje dag dvs). Sedan dess har det hållit sig borta för mig, men det finns även en annan behandling, gentiania violett tror jag det hette, som brukar hjälpa. Jag fick vestibulit av mina svampbesvär, men det är till största del bra nu.
Lycka till!
Citera
2017-06-10, 21:12
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
TS, hur har det gått? Blev du av med svampen?

Länge sen jag var inne på Flashback Det var inte svamp. Då har jag gått till läkare efter läkare. Både allmänläkare på vårdcentral och till gynekologer. Både privat och i den offentliga vården. Både i Sverige och i Finland.

Till sist, efter att ha sprungit till vårdcentralen där jag bor nu flera gånger då besvären inte lättade fick jag remiss till gynekolog på sjukhuset. Hon tog ett cellprov som visade cytolys. Cytolys innebär att det blir för lågt pH-värde och kan ge samma symtom som svamp. Lokal östrogen hjälpte mig. Är i stort sett helt fri från problemen nu. Så i alla år har jag trott jag haft svamp, ätit kurer med medicin mot svamp och så har jag inte ens det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in