Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-12, 19:58
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Hoppas någon har tips och råd. I början på året började jag få svamp varje gång jag hade sex. Tog en diflucan varje gång och det försvann. Till sist ville inte klådan försvinna och nu gör det också ont vid sex. Inne i mig. Alltså där kuken är bränner det när han är inne i mig. I mynningen gör det inte ont.

Har varit till sex olika läkare det här halvåret. Har provat att använda olja när jag duschar och på kvällarna. Hydrokortison där det kliar och antihistamin-tabletter (som bara gjorde mig fruktansvärt trött). Svampodling är gjord och det finns ingen svamp efter att jag tagit diflucan.

Den sjätte läkaren blev jag remitterad till då inget hjälper. Det är en gynekolog på sjukhuset. Hon provade diflucan som kur i sex veckor, någon bassalva på kvällen och som glidmedel (då vanliga glidmedel bränner. Bassalvan bränner också, mer vid sex men även annars). Dessutom skulle jag sätta in östrogen ett par dagar före och efter mens (före är dock omöjligt då jag har oregelbunden mens). Jag var dit på uppföljning i måndags. Då gjorde hon en stor undersökning genom att kolla själv (allt såg bra ut), kolla med ultraljud på äggstockar och livmoder (allt såg bra ut, fick dock reda på att jag har pcos) och så tog hon ett prov som skulle visa allt möjligt sa hon, bl.a. om det fanns någon infektion. Skulle inte provet visa något så skulle hon ringa en expert på området. Efter undersökningen har jag haft klåda och idag märkte jag att jag har fått gryniga flytningar, alltså har jag svamp igen! Och den här gången verkar jag ha fått det av undersökningen...

Sex läkare har alltså inte kunnat lösa mitt problem. Jag har ätit p-piller i 6-7 år och slutade då vi har börjat planera barn plus att jag tänkte att det kanske hade något med mina problem att göra. Att bli gravid går inte, då vi inte kan ha sex mer än ett par minuter innan jag får ont och dessutom har jag svamp efter varje gång. Det här tär något fruktansvärt på förhållandet. Vi har haft några minuters sex ett en eller två gånger i månaden det senaste halvåret. Jag är våt och kåt när stunden väl är kommen.

Någon som har nåt som helst tips på vad som skulle kunna hjälpa? Skulle vara oerhört tacksam då det här håller på att göra mig galen...
Citera
2015-11-12, 21:02
Medlem
MuscleSharks avatar
Känns spontant som att du har en hormonell obalans. Candida brukar uppstå när hormonerna spökar. Tänker då på om p-pillren du tog kan vara en anledning till detta.
Sen kan även kosten vara boven i dramat. Om du får i dig mycket socker så är det inte ovanligt att man får svamp om har en obalans i kroppen. Hur är det med magen förresten?
Citera
2015-11-12, 21:08
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Känns spontant som att du har en hormonell obalans. Candida brukar uppstå när hormonerna spökar. Tänker då på om p-pillren du tog kan vara en anledning till detta.
Sen kan även kosten vara boven i dramat. Om du får i dig mycket socker så är det inte ovanligt att man får svamp om har en obalans i kroppen. Hur är det med magen förresten?

Äter inga snabba kolhydrater alls. Unnar mig rent socker kanske en gång i månaden. Magen fungerar bra, inga problem alls.

Kan man se en hormonell obalans på ett blodprov eller på något annat sätt?
Citera
2015-11-12, 21:17
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Äter inga snabba kolhydrater alls. Unnar mig rent socker kanske en gång i månaden. Magen fungerar bra, inga problem alls.

Kan man se en hormonell obalans på ett blodprov eller på något annat sätt?

Hur ser din kost ut?

Ja det kan man se på blod & salivprov. Men inte alltid som det visar att det är något fel.
Äter du antibiotika ofta?

Sen är väl en annan enkel sak som att inte tvätta sig med tvål, förutom oparfymerad sådan.
Att raka sig kan även vara mycket negativt.

Har du testat probiotika?
Citera
2015-11-12, 21:26
Medlem
Jag hade samma symtom för läääänge sen och då visade det sig att det var en urinvägsinfektion som jag vandrat upp till njurarna. Jag fick antibiotika. Läste inte igenom hela din ts men jag tänkte bara säga det. Jag hade heller inte haft de normala symtomen för urinvägsinfektion utan pang sa det så fick jag ap-ont!!
Citera
2015-11-12, 21:57
Medlem
Evilyns avatar
Först och främst: har din partner också behandlat sig för svamp? Annars kan det vara så att han, även om han inte har några symtom själv, smittar dig om och om igen.

I övrigt, håll dig undan socker över huvud taget. I alla former... Och testa något annat än diflucan, det kan vara så att din kropp har vant sig vid det läkemedlet.
Tvätta underlivet med kokosolja och gå med underlivet bart när du har tillfälle.
Citera
2015-11-12, 22:07
Medlem
ligger han runt? många kvinnor får svamp av partnerbyten. antingen ligger han runt eller du.
Citera
2015-11-12, 22:18
Medlem
Finskpinnes avatar
PCOS innebär väl också att man har en hormonell rubbning? En hormonell obalans kan göra att överväxt av svamp gynnas. Är slemhinnorna sköra så ökar det risken för både samlagssmärtor och återinfektion av svamp. Hydrokortison tunnar ut slemhinnorna ytterligare, kanske sluta använda det och hålla dig till antihistaminer? När du duschar så undvik att skölja underlivet med vatten öht! Använd endast intimolja och då bara kring de yttre delarna, torka av försiktigt med en bomullsrondell. Tvätta max 1 ggn per dygn för att inte rubba bakteriefloran i underlivet alltför mycket.

Sedan bör du höra med gynekologen om du kan få Sporanox-tabletter mot svampen (om den nu återkommit). Det brukar vara ett alternativ ifall svampen är resistent mot Diflucan.

Xylocaingel (bedövningsgel) i underlivet kan hjälpa vid samlagssmärtor. Be doktorn skriva ut recept. Vissa drabbas av vestibulit eller vaginism efter många svampinfektioner, om du misstänker att du kan lida av något av dessa så kan det hjälpa att träffa en uroterapeut för att få hjälp med att hantera smärtan.

Är din kille besvärsfri eller får han också irritation och klåda på penisen ibland? I ovanliga fall så kan man smitta varandra fram och tillbaka.

Vet inte om jag bidragit med något vettigt eller nytt men lycka till!

Själv kämpar jag också mot svamphelvetet sedan en månad tillbaka! Har testat Fluconazol (substansen i Diflucan) i tre veckor nu men inte blivit av med de gryniga flygningarna alls. Ska återkomma till min gynekolog om ett par veckor så får vi se om det hunnit lösa sig då.
Citera
2015-11-13, 07:16
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Tack så jättemycket för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hur ser din kost ut?

Ja det kan man se på blod & salivprov. Men inte alltid som det visar att det är något fel.
Äter du antibiotika ofta?

Sen är väl en annan enkel sak som att inte tvätta sig med tvål, förutom oparfymerad sådan.
Att raka sig kan även vara mycket negativt.

Har du testat probiotika?

Jag äter havregrynsgröt med bär till frukost, vanlig husmansost till lunch och middag men med halva tallriken grönsaker och liten del av kolhydraterna som alltid är fullkorn. En frukt på kvällen om jag är hungrig.

Ja, jag följer alla "husmorstips". tvättar bara en gång per dag och bara med intimtvål, använder inte tampong, använder enbart bomullstrosor och är utan trosor hemma osv...

Glömde skriva att gyn sa till mig att prova probiotika, finns en som är bra för underlivet men har bara ätit den sen i måndags så det är svårt att säga något om det än...

Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Först och främst: har din partner också behandlat sig för svamp? Annars kan det vara så att han, även om han inte har några symtom själv, smittar dig om och om igen.

I övrigt, håll dig undan socker över huvud taget. I alla former... Och testa något annat än diflucan, det kan vara så att din kropp har vant sig vid det läkemedlet.
Tvätta underlivet med kokosolja och gå med underlivet bart när du har tillfälle.

Finns det något annan medicin mot svamp än diflucan (som inte har samma ämne i sig då alltså)? Salvorna ska man ju tydligen inte använda då det ger ännu skörare slemhinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
PCOS innebär väl också att man har en hormonell rubbning? En hormonell obalans kan göra att överväxt av svamp gynnas. Är slemhinnorna sköra så ökar det risken för både samlagssmärtor och återinfektion av svamp. Hydrokortison tunnar ut slemhinnorna ytterligare, kanske sluta använda det och hålla dig till antihistaminer? När du duschar så undvik att skölja underlivet med vatten öht! Använd endast intimolja och då bara kring de yttre delarna, torka av försiktigt med en bomullsrondell. Tvätta max 1 ggn per dygn för att inte rubba bakteriefloran i underlivet alltför mycket.

Sedan bör du höra med gynekologen om du kan få Sporanox-tabletter mot svampen (om den nu återkommit). Det brukar vara ett alternativ ifall svampen är resistent mot Diflucan.

Xylocaingel (bedövningsgel) i underlivet kan hjälpa vid samlagssmärtor. Be doktorn skriva ut recept. Vissa drabbas av vestibulit eller vaginism efter många svampinfektioner, om du misstänker att du kan lida av något av dessa så kan det hjälpa att träffa en uroterapeut för att få hjälp med att hantera smärtan.

Är din kille besvärsfri eller får han också irritation och klåda på penisen ibland? I ovanliga fall så kan man smitta varandra fram och tillbaka.

Vet inte om jag bidragit med något vettigt eller nytt men lycka till!

Själv kämpar jag också mot svamphelvetet sedan en månad tillbaka! Har testat Fluconazol (substansen i Diflucan) i tre veckor nu men inte blivit av med de gryniga flygningarna alls. Ska återkomma till min gynekolog om ett par veckor så får vi se om det hunnit lösa sig då.

Hydrokortison och antihistaminer har jag slutat med, det var en läkare i början på året som rekommenderade det, jag skrev mest vad jag provat på så ni skulle veta, förlåt om det inte var så bra skrivet

Än så länge borde inte svampen vara resistent mot diflucan, då det försvinner mellan varje gång. Dock oroar jag mig för den dagen då den inte hjälper mera...

Jag fick faktiskt bedövningsgel utskrivet men jag använde det aldrig. Det känns som att om jag får svamp gång på gång så är det något annat underliggande problem och alltså inte vestibulit (vilket jag inte tycker att jag har) och då tycker jag det känns dumt att ha sex med bedövning. Smärtan berättar ju för mig att något är fel...

Mannen är aldrig testad, ingen av läkarna har ens frågat något om det. Och nu fick jag ju svamp bara av gynundersökningen så det känns som att det är något annat som spökar.

Lycka till med din svampproblematik! Fyra veckor måste vara ett helvete!
Citera
2015-11-13, 21:47
Medlem
Dusk2Dawns avatar
Kondylom med platta vårtor som inte syns. Har dessa problem själv och misstänkt detta. De gör att man lätt får svamp och bakteriell vaginos.
Citera
2015-11-14, 13:32
Medlem
Nu har jag inte läst alla svar, men du hade ju kunnat testa Lactal Balans (sök på internet) som finns både som gel och tablett. Man kan både ta det som en kur eller var tredje dag under en längre period. Om du inte testat detta, är det ju i alla fall inget farligt med att ge det en chans.

Det här med östrogen triggar ju också svamp. Äter du det fortfarande?
Senast redigerad av vekk 2015-11-14 kl. 13:52.
Citera
2015-11-15, 11:52
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusk2Dawn
Kondylom med platta vårtor som inte syns. Har dessa problem själv och misstänkt detta. De gör att man lätt får svamp och bakteriell vaginos.

Jag har också läst det någonstans faktiskt... Men oftast syns väl vårtorna ändå? Och enligt 1177 så är det ovanligt att det inte syns hos män. Och det betyder att jag gått runt med det här i 7 år och min sambo med utan att han heller fått synliga vårtor.

Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Nu har jag inte läst alla svar, men du hade ju kunnat testa Lactal Balans (sök på internet) som finns både som gel och tablett. Man kan både ta det som en kur eller var tredje dag under en längre period. Om du inte testat detta, är det ju i alla fall inget farligt med att ge det en chans.

Det här med östrogen triggar ju också svamp. Äter du det fortfarande?

P-piller slutade jag äta i augusti. Lactal balans har jag testat, det fungerar inte alls, det bränner jättemycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in