2017-01-22, 05:21
Medlem
PeterNosters avatar
Har ett liknande problem på en Skoda Fabia men har ingen lösning. Liten skillnad är att jag kan provocera fram felet genom att accelerera från t.ex 80 till 90. Då blir bilen slö och stannar slutligen.
Temporär åtgärd vara att koppla ur, slå av tändningen, slå på tändningen och släppa kopplingen och rullstarta. Tändning av/på nollställer antagligen ECUn.
Det kan vara någon givare som rapporterar fel till ECUn.
Citera
2017-01-22, 18:45
Medlem
Bidragsgivarens avatar
En arbetskamrat hade samma problem med sin bil. Den hade inte blivit servad på några år så när den lämnades in på verkstad så upptäcktes ett filter som var helt igensatt med smuts.
Citera
2017-01-23, 11:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
En arbetskamrat hade samma problem med sin bil. Den hade inte blivit servad på några år så när den lämnades in på verkstad så upptäcktes ett filter som var helt igensatt med smuts.

Bra där, då finns det bara tre alternativ:
Oljefilter.
Luftfilter.
Bränslefilter.
Citera
2017-05-11, 00:56
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bra där, då finns det bara tre alternativ:
Oljefilter.
Luftfilter.
Bränslefilter.

Problemet har blivit värre. Nu stannade jag nästan på motorvägen och det händer också i farter mellan 80-90 km/h

Luftfilter, bränslefilter samt oljefilter är bytta ca 7 månader sedan.

Fick en felkod denna gången då det hände mycket en mycket längre stund (ca 10-15 sek) P0134 O2 Sensor Circuit no activity detected. Det är alltså främre lambdasonden. Men den är också nyligen bytt.

Kan det vara bränslepumpen som lägger av då och då? Snälla hjälp mig med hur jag ska gå tillväga med felsökning.
Citera
2017-05-11, 03:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Problemet har blivit värre. Nu stannade jag nästan på motorvägen och det händer också i farter mellan 80-90 km/h

Luftfilter, bränslefilter samt oljefilter är bytta ca 7 månader sedan.

Fick en felkod denna gången då det hände mycket en mycket längre stund (ca 10-15 sek) P0134 O2 Sensor Circuit no activity detected. Det är alltså främre lambdasonden. Men den är också nyligen bytt.

Kan det vara bränslepumpen som lägger av då och då? Snälla hjälp mig med hur jag ska gå tillväga med felsökning.

Verkar som lamdan inte levererar signal men det behöver ju inte vara givaren själv utan ledningen eller kontakten till den. Fel på lamdan skall ju inte göra att bilen stannar heller. Det går ju att köra helt utan förutom till besikningen.

Det fanns ju en del tips i tråden. Hur är det med ventilationen av bensintanken? Om ventilationshålet är för litet så blir det vakum i tanken. Kör du långsamt eller gör många stopp så hinner tanken lufta sig. Långsökt? Ja, du har ett långsökt problem.

Har du googlat på felkoden?
https://www.yourmechanic.com/article/p0134-obd-ii-trouble-code-o2-sensor-circuit-no-activity-detected-bank-1-sensor-1-by-jamahl-walker

http://ricksfreeautorepairadvice.com/p0134/

Det sa inte så mycket mer än som sagts här och att bilen stannar stod det inget om.

Tjuvluft vid insuget kan ju vara bra att kolla. Spruta lite startspray omkring luftrenaren och notera om varvtalet på motorn ökar..
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-11 kl. 03:45.
Citera
2017-05-11, 08:42
Medlem
Eftersom det är intermittent och händer vid ganska stabila hastigheter så känns det som något elektriskt.
Är det bränslereläet så borde den inte få någon soppa alls och motorn borde dö tills att den får kontakt igen.
Kul fel om man har tid och plats att skruva samt reservbil att nyttja... har man inte det och är beroende av bilen så är det inte kul.

Att lambdan är bytt behöver inte betyda att den är dålig. Men det kan man lätt mäta upp.
Men jag tycker inte heller du borde få detta fel av lambdan, om du inte får någon helt galen signal in någonstans.

Har du kollat jordpunkter/kablar?! Kan mycket väl orsaka detta fenomen!
Citera
2017-05-11, 12:31
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Verkar som lamdan inte levererar signal men det behöver ju inte vara givaren själv utan ledningen eller kontakten till den. Fel på lamdan skall ju inte göra att bilen stannar heller. Det går ju att köra helt utan förutom till besikningen.

Det fanns ju en del tips i tråden. Hur är det med ventilationen av bensintanken? Om ventilationshålet är för litet så blir det vakum i tanken. Kör du långsamt eller gör många stopp så hinner tanken lufta sig. Långsökt? Ja, du har ett långsökt problem.

Har du googlat på felkoden?
https://www.yourmechanic.com/article/p0134-obd-ii-trouble-code-o2-sensor-circuit-no-activity-detected-bank-1-sensor-1-by-jamahl-walker

http://ricksfreeautorepairadvice.com/p0134/

Det sa inte så mycket mer än som sagts här och att bilen stannar stod det inget om.

Tjuvluft vid insuget kan ju vara bra att kolla. Spruta lite startspray omkring luftrenaren och notera om varvtalet på motorn ökar..

Tjuvluft kan de väl inte vara?
Var sitter ventilationen till tanken? Kan vara det då jag tror att det har hänt vid lägre temperaturer = lägre bensinavdunstning = lägre tryck i tanken.

Men om ja ska gå på känslan så känns felet elektriskt eftersom det inte hackar eller att motorn blir seg utan den ger verkligen noll effekt och sedan full effekt. Så det måste vara antingen strömmen till tändstiften som stängs av eller soppan.

Tänk om det är ecun själv som krånglar, kan det vara så? Eftersom lambdan hade ingen aktivitet så kanske är det ett elfel som omattar ett större område; lambdan och bränslepump/tändstift.
Senast redigerad av mrdominik 2017-05-11 kl. 12:51.
Citera
2017-05-11, 15:02
Medlem
mrdominiks avatar
Tror att ja har hittat hålet de e väl det som ligger under tanklocket? Hur ska ja rensa? Stoppa in en pinne? Spruta avfettning?
Citera
2017-05-11, 19:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Tror att ja har hittat hålet de e väl det som ligger under tanklocket? Hur ska ja rensa? Stoppa in en pinne? Spruta avfettning?

Det kan nog sitta lite var som helst. Ibland i själva locket.
Blås med munnen så du vet om det är tätt.

Tjuvluft lurar systemet. Jag gissar att det är luftflödesgivaren som blir lurad då luften passerar vid sidan om. Motorn får mer luft än givaren visar och bränsleblandningen blir för mager.

Elfel var jag också inne på men det borde slå ut fler saker. Har du kollat säkringarna? Kan ju vara glappkontakt i hållaren de sitter i.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-11 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in