Citat:
Ursprungligen postat av
Attraktiv
Vad betyder det att en president skickar fram en presstalare att med en dåres envishet intyga just det då?
En teori är att det betyder att Trump har blivit kränkt och nu vill ha upprättelse för kränkningen
Trumps twitterkonto har fått en överrock. Det syns eftersom de är väldigt tama och också fördröjda efter installationen. Så då får pressekreteraren i stället säga det som Trump inte kan tweeta längre.
Samma sekund som pressekreteraren inte lyder sin president och inte säger det han Trump kräver får han sparken.
Så enkelt tror jag att det är. Trumps gaslighting fortsätter
Dock möter han motstånd både från media och inifrån administrationen.
Trumps hatobjekt CNN valde t ex att fördröja utsändningen av Spicers uttalande i stället för att direktsända. . Administrationen kommer inte att tillgång till media som hittills om man väljer att stänga ute media. Paradoxalt nog.
VP Pence lät sig intervjuas just i nämnda CNN en vecka efter att Trump brännmärken kanalen under den famla presskonferensen. Att Pence inte delar Trumps syn på yttrande- och tryckfrihet är känt sedan tidigare, minns bara händelserna kring Pence besök på Richard Rogers Theatre.
Helt klart pågår det en dragkamp i Vita huset kring hur administrationen ser på yttrande- och tryckfrihet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Där ser man. Jag borde alltså lyssna på hela uttalandet innan jag gör bort mig...
"Both in person and around the globe". Ska vi förvänta oss att Trumps första stora politiska debatt kommer handla om antalet besökare jämfört med Obamas? Ska det sättas privata utredare på det?
Jaja, det här debaklet blir ju svårt att bortförklara för Spicer. Samtidigt får vi förstå att det inte är världens lättaste jobb att vara pressekreterare åt Donald Trump. Vilket jävla jobb alltså! Kanske han helt enkelt sade fel, men det har jag svårt att tänka mig.
Är jag helt ute och cyklar om jag antar att detta uttalande var planerat sedan länge? Trump får frid från media, som bara kommer älta helt oviktiga frågor, medan Trump avvecklar Obamacare och privatiserar Social Security?
Trevligt med ett sansat inlägg utan invektiv från dig. Fortsätt så
Trump är den han är. Hans gaslighting tar sig bara nya uttryck.
Förmodligen förstår han inte att världen skrattar åt honom och hans lättkränkthet.
Jag tror att det vore oklokt att underskatta USA:s medier. Naturligtvis kommer de att bevaka och kommentera även de mest bisarra och småaktiga uttalanden från Trumps pressekreterare, men det betyder inte att de kommer att lämna Trumps politik ifred. Tvärtom, tror jag att de kommer att nagelförlängning allt administrationen gör med förstoringsglas.
Man ska ju komma ihåg att Trump så gott som förklarat krig mot media och media kommer naturligtvis att slå tillbaka med full kraft. De kommer att få bistånd av Trumps motståndare, både inom administration och i kongressen. Lägg därtill att de verkar gro en gräsrotsrörelse så ser den politiska utvecklingen i USA mycket intressant ut framöver.