2017-01-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Till syvende och sist får var och en söka reda på sanning och bevis själv, om man nu är
intresserad av sånt. Jag menar inte att bibeln ger den fullständiga bilden av hur saker och ting är,
men jag menar dock att den pekar ut den rätta riktningen. Jag förespråkar inte nån sorts teokrati,
utan menar bara att det går inte ändra på att Sverige och Europa har en lång kristen bakgrund,
som jag menar att vi inte ska glömma helt. Även om många visserligen menar att den inte längre är
relevant.

Nu säger jag inget mer.
En kristen bakgrund säger ju inte att allt var bättre förut, eller att allt inom kristendomen är något att leva efter.
Jag håller med om att alla får söka sanningen om dom vill, men många gör inte det. Dom har redan bestämt sig för att en viss gud finns, baserat på väldigt dåliga grunder. I alla fall har inte jag hört några bra.
Citera
2017-01-19, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Försöken att göra tråden till en oändlighetsdebatt med halmdocka är inte ett dugg bättre såvida det inte ligger en ond vilja bakom.

Försök i din hemmasnickrade "filosofi" att komme med DIN "bevis"-definition.
Citera
2017-01-19, 21:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Försöken att göra tråden till en oändlighetsdebatt med halmdocka är inte ett dugg bättre såvida det inte ligger en ond vilja bakom.

Kan vi hålla oss till det för tillfället aktuella fokus på bevisförings-konceptet?
Citera
2017-01-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det även ett bevis för en speciell gud? En god gud? En ond gud? En gud som fortfarande finns?

Människans natur är bevis på en god Gud. Detta eftersom människan strävar efter att vara god och vet vikten av moral.
Citera
2017-01-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det bevisar att människan existerar.
En klocka är beviset på att en klocka existerar men också på att klockan har en tillverkare. En människa är beviset på att en människa existerar och att människan har en skapare.
Citera
2017-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nej, det är det fortfarande inte.

Du måste bevisa att det finns en gud och att denne skapat människan. Det du nu presenterar är ett påstående, inte ett bevis.

Människan är beviset.
Citera
2017-01-21, 21:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
En klocka är beviset på att en klocka existerar men också på att klockan har en tillverkare. En människa är beviset på att en människa existerar och att människan har en skapare.
Ja, om man nu kan säga att något som är självreproducerande har någon skapare.
Men det bevisar ändå inte att gud är skaparen.
Citera
2017-01-21, 21:55
Medlem
Citat:
Människans natur är bevis på en god Gud. Detta eftersom människan strävar efter att vara god och vet vikten av moral.
Nä, människor ser olika på moral och vad som är gott. Enligt din logik är det i så fall bevis för flera gudar.
Även onda gudar. Visst är logik härligt?
Citera
2017-01-21, 22:02
Medlem
Citat:
En gud är beviset för att en gud existerar, men också på att guden har en skapare.
Citera
2017-01-22, 06:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Vad baserar du detta påstående på?
Historiskt sett så visar det tydligt att människans natur är allt annat än god och vikten av moral är ett nytt påhitt som kommer sig av att vi inte längre behöver skydda vårt territorium och samtidigt skaffa föda alla vakna timmar.
Eller menar du att förekomsten av slaveri ända långt in på 1800-talet vittnar om människans goda sinne för moral?
Och naturligtvis är alla krig som utkämpats genom tiderna också tydliga tecken på människans goda natur och sinne för moral, eller hur?
Citera
2017-01-22, 15:48
Medlem
Citat:
Människan är beviset.

Upprepar du det ett par gånger till så kanske det blir ett legitimt bevis!

Men för min del förblir det ett påstående och inte ett bevis.

Julklappar är för övrigt ett bevis för att tomten finns och detta är givetvis ett helt legitimt bevis eftersom jag kommer att upprepa det varje gång någon påpekar att det bara är trams.
Citera
2017-01-22, 15:55
Medlem
Citat:

Du går bara bakåt i debatten hela tiden. Urmakaranalogin måste väl ändå vara det absolut sämsta och mest uttjatade "argumentet" som finns.

Det finns ett tiotal olika motargument som krossar urmakaranalogin. Det räcker med att påpeka att anledningen till att vi vet att klockor är designade är för att det finns bevis för detta. Vi vet att klockor är en mänsklig konstruktion. Vi vet INTE något om huruvida människan är skapad av en gud. Därför måste du bevisa detta. Att klockor är skapade av människor är helt irrelevant. Det är en falsk analogi helt enkelt.

När du ändå är igång kan du väl sätta oss på plats med det helt fantastiskt korkade Boeing 747-argumentet!
Senast redigerad av Sir. 2017-01-22 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in