2017-01-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Låt mig då förtydliga med att det inte är det onda eller goda varat som bevisar något om Guds existens utan den goda avsikt som av troende tillskrivs Gud och som sedan alltid visar sig ge avsett resultat för alla som vågat tro med samma goda avsikt oavsett personlig övertygelse i övrigt. Tidräkning är det mest prestigefyllda för alla kulturer och det är ett stort under att mänskligheten faktiskt kunnat enas på fredlig väg i just detta avseende från Jesu födelse.
Att tillskriva sina avsikter till något gör inte att detta något existerar.
Citera
2017-01-12, 16:47
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att tillskriva sina avsikter till något gör inte att detta något existerar.
I så fall kan man säga det om alla tankar och idéer goda såväl som onda. Jag tror ändå inte att det du skrivit här tillkommit av en slump eller av inlärd automatik utan att du själv tänkt efter innan på samma sätt som jag.
Citera
2017-01-17, 20:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Där är vi av samma uppfattning. Det jag påpekar är bara att kristna tron råkat ha fundamental inverkan på övriga mänskligheten och det är bara rabiata ateister som kunnat se något ont i detta.

Ditt försök på att leda in tråddiskussionen på ett irrelevant spår omkring dina egna bevisförings-kriterier är bara patetisk semantisk akrobatik.
Citera
2017-01-18, 18:32
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt försök på att leda in tråddiskussionen på ett irrelevant spår omkring dina egna bevisförings-kriterier är bara patetisk semantisk akrobatik.
Försöken att göra tråden till en oändlighetsdebatt med halmdocka är inte ett dugg bättre såvida det inte ligger en ond vilja bakom.
Citera
2017-01-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag förstår att du larvar dig.

Jag förstår också att det med folkabussen skulle vara ett bevis, att det är nog är att ta i lite väl mycket.

Men vad vill ni ha för typer av bevis?
Ja, jag larvade mig lite.
Vilka bevis som behövs vet jag inte. Jag bestämmer mig efter jag fått bevisen, inte före.
Gud borde veta vilka bevis som behövs.
Citera
2017-01-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ja, jag larvade mig lite.
Vilka bevis som behövs vet jag inte. Jag bestämmer mig efter jag fått bevisen, inte före.
Gud borde veta vilka bevis som behövs.

Att Gud borde veta...ni vill alltså att Gud ska bevisa sig för er?

Man kan inte som människa bevisa att Gud finns på samma sätt som att Gud uppenbarar sig.

Det enda "bevis" jag kan komma med är indirekta bevis. Av vilka en del är starkare än
andra. Jag har tagit upp några "bevis" på tråden, men dessa har inte godtagits som bevis.

Jag vet inte, en del kanske vill ha en filosofisk diskussion, där man försöker bevisa att Gud finns
rent filosofiskt. Då blir ju den sortens "bevis" jag pekar på lite, ska man säga, "pang på rödbetan".

Tyvärr känner jag inte till något filosofiskt "bevis" som talar direkt för att Gud finns, men det kanske
någon annan gör..
Citera
2017-01-18, 23:58
Medlem
Citat:
Att Gud borde veta...ni vill alltså att Gud ska bevisa sig för er?

Man kan inte som människa bevisa att Gud finns på samma sätt som att Gud uppenbarar sig.

Det enda "bevis" jag kan komma med är indirekta bevis. Av vilka en del är starkare än
andra. Jag har tagit upp några "bevis" på tråden, men dessa har inte godtagits som bevis.

Jag vet inte, en del kanske vill ha en filosofisk diskussion, där man försöker bevisa att Gud finns
rent filosofiskt. Då blir ju den sortens "bevis" jag pekar på lite, ska man säga, "pang på rödbetan".

Tyvärr känner jag inte till något filosofiskt "bevis" som talar direkt för att Gud finns, men det kanske
någon annan gör..
Ja, Gud borde kunna bevisa sig. Det är ju svårare för en människa att bevisa Gud, verkar det som.
Ska man tro på folks "bevis" så får man vara beredd att ge en massa religioner rätt. Samt kanske börja tro på aliens, ufon, Bigfoot och allt döremellan. Det finns mycket "bevis" för dom påståendena.
Citera
2017-01-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ja, Gud borde kunna bevisa sig. Det är ju svårare för en människa att bevisa Gud, verkar det som.
Ska man tro på folks "bevis" så får man vara beredd att ge en massa religioner rätt. Samt kanske börja tro på aliens, ufon, Bigfoot och allt döremellan. Det finns mycket "bevis" för dom påståendena.

Jag är öppen för att det finns bra mycket mer mellan himmel och jord, än bara en kall verklighet
här på jorden, om man läser något i paranormalforumet, så tyder ju mycket på det.

Jag har själv varit med om några saker som skulle gå under paranormalt.
Citera
2017-01-19, 00:20
Medlem
Citat:
Jag är öppen för att det finns bra mycket mer mellan himmel och jord, än bara en kall verklighet
här på jorden, om man läser något i paranormalforumet, så tyder ju mycket på det.

Jag har själv varit med om några saker som skulle gå under paranormalt.
Jag är också öppen för det. Jag skulle kunna börja tro att koranen kommer från Gud redan imorgon, bara jag får bevis. Därmed inte sagt att jag skulle dyrka denna Gud.
Citera
2017-01-19, 00:47
Medlem
Citat:
Jag är också öppen för det. Jag skulle kunna börja tro att koranen kommer från Gud redan imorgon, bara jag får bevis. Därmed inte sagt att jag skulle dyrka denna Gud.

Koranen är väl mycket poesi, nej tacka vet jag riktig kristendom som skär igenom religiöst flum
som en kniv. Logik blandad med kristen mysticism ger en klar bild av verkligheten, anser jag.
Citera
2017-01-19, 00:50
Medlem
Citat:
Koranen är väl mycket poesi, nej tacka vet jag riktig kristendom som skär igenom religiöst flum
som en kniv. Logik blandad med kristen mysticism ger en klar bild av verkligheten, anser jag.
Nä, mycket i bibeln finns det bevis mot. Och mycket är väldigt osannolikt, även om det finns en mikroskopisk chans att det har hänt. Och alldeles för mycket tyder på en ond Gud, så hoppas verkligen inte den guden existerar. Inte koranens heller. En god Gud skulle vara mycket bättre, om jag får önska.
Citera
2017-01-19, 10:08
Medlem
Citat:
Nä, mycket i bibeln finns det bevis mot. Och mycket är väldigt osannolikt, även om det finns en mikroskopisk chans att det har hänt. Och alldeles för mycket tyder på en ond Gud, så hoppas verkligen inte den guden existerar. Inte koranens heller. En god Gud skulle vara mycket bättre, om jag får önska.

Till syvende och sist får var och en söka reda på sanning och bevis själv, om man nu är
intresserad av sånt. Jag menar inte att bibeln ger den fullständiga bilden av hur saker och ting är,
men jag menar dock att den pekar ut den rätta riktningen. Jag förespråkar inte nån sorts teokrati,
utan menar bara att det går inte ändra på att Sverige och Europa har en lång kristen bakgrund,
som jag menar att vi inte ska glömma helt. Även om många visserligen menar att den inte längre är
relevant.

Nu säger jag inget mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in