2017-01-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
För det första är det inte dyrarare att bo i hyresrätt.
Vi har kunnat se i tråden här att nyproducerade HR har högre hyra än estimerat likvärdiga nyproducerade BR. Och det är också väldigt rimligt.

Citat:
För det andra är det absolut noll risk.
Risk för vad. Hyran kommer att gå upp när räntorna stiger. Hyresgästen har bara att gilla läget. BR innehavaren har lägre boendeutgift och har större flexibilitet och valmöjlighet.

Citat:
Däremot är medlemskapet noll värt när föreningen konkursar.
Varför skulle föreningarna gå i kk??

Det ter sig som du implicit förordar 0 risk. Dvs vi skulle vara kvar på stenålder om du fått bestämma.

Citat:
Vi lever inte i en värld av evig tillväxt och ingen ränta.
Om du kan forecasta framtiden får du berätta hur du går tillväga.

Varför skulle inte tillväxten kunna vara evig?
När tar det stopp?
2017-01-21, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi har kunnat se i tråden här att nyproducerade HR har högre hyra än estimerat likvärdiga nyproducerade BR. Och det är också väldigt rimligt.

Risk för vad. Hyran kommer att gå upp när räntorna stiger. Hyresgästen har bara att gilla läget. BR innehavaren har lägre boendeutgift och har större flexibilitet och valmöjlighet.

Det ter sig som du implicit förordar 0 risk. Dvs vi skulle vara kvar på stenålder om du fått bestämma.

När tar det stopp?

Väldigt många föreningar, speciellt nyare och ombildningar blundar för kostnaderna och lånar till driften och struntar i avskrivningar.

Denna gamla sanning står sig fortfarande väldigt väl:

http://www.svd.se/bostadsrattsforeningars-dolda-skulder-en-tickande-bomb/om/naringsliv

För övrigt så är jag så gammal så jag köpte en lägenhet åt min dotter på 80talet efter den kraschen. Ner mer än 60% på ett halvår den gången. Fast det var före den tiden man lånade till bostadsrätter, men det är en annan historia.

Ekonomin går i vågor. Blott en inbiten borättsfantast kan förneka det.
2017-01-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

När tar det stopp?

Jag håller med dig för en gångs skull, det finns mycket utrymme än för prisuppgång med dessa räntor och kreditklimat.
Någon som har koll på hur pass låg ränta ett par med totalt 70000 innan skatt/mån kan få till 3 milj?

Går det att komma under 1,3% rörlig efter förhandling idag??
2017-01-21, 20:46
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Denna gamla sanning står sig fortfarande väldigt väl:

http://www.svd.se/bostadsrattsforeningars-dolda-skulder-en-tickande-bomb/om/naringsliv

Från artikeln: "Så till exempel är dagens medianvärde för föreningslån i unga hus, inflyttningsklara 2011–2013, cirka 10 000 kronor per kvadratmeter i hela riket. Det kan jämföras med att äldre föreningar från 1930-talet och åtta decennier fram bara har cirka 3 000 kronor per kvadratmeter bostadsyta i medianlån."

För bara några år sedan ansågs väl föreningar med >10000:-/kvm i lån som konkursmässiga? Eller är det annorlunda den här gången™?
2017-01-21, 20:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Från artikeln: "Så till exempel är dagens medianvärde för föreningslån i unga hus, inflyttningsklara 2011–2013, cirka 10 000 kronor per kvadratmeter i hela riket. Det kan jämföras med att äldre föreningar från 1930-talet och åtta decennier fram bara har cirka 3 000 kronor per kvadratmeter bostadsyta i medianlån."

För bara några år sedan ansågs väl föreningar med >10000:-/kvm i lån som konkursmässiga? Eller är det annorlunda den här gången™?

10 kkr/kvm blir 1 miljon för 100 kvm, vad är det stora problemet med det menar du?

I årtionden har bubbelbabblarna haft fel om bubblan, är det annorlunda den här gången?
2017-01-21, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
10 kkr/kvm blir 1 miljon för 100 kvm, vad är det stora problemet med det menar du?

I årtionden har bubbelbabblarna haft fel om bubblan, är det annorlunda den här gången?

För inte så många årtionden sedan var räntan 10 - 500 %. Den kommer dit igen. En mille hit eller dit har väl ingen betydelse i lånecirkusen. Fördelen med att så mycket lån som möjligt ligger i föreningen är ju att man slipper skulden vid konkursen.
2017-01-21, 21:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För inte så många årtionden sedan var räntan 10 - 500 %. Den kommer dit igen. En mille hit eller dit har väl ingen betydelse i lånecirkusen. Fördelen med att så mycket lån som möjligt ligger i föreningen är ju att man slipper skulden vid konkursen.

Hahaha, om du tror på boräntor på 500% eller att den någonsin varit på den nivån får du nog fortsätta att bo i HR.
2017-01-21, 21:06
Avslutad
Citat:
Hahaha, om du tror på boräntor på 500% eller att den någonsin varit på den nivån får du nog fortsätta att bo i HR.

Bor gärna kvar i den när räntorna är 10% och ränteavdraget avskaffat. Nej jag tror inte på speciellt långvariga perioder med 500% men det har faktiskt funnits och kommer att komma tillbaka.
2017-01-21, 21:19
Medlem
Citat:
Bor gärna kvar i den när räntorna är 10% och ränteavdraget avskaffat. Nej jag tror inte på speciellt långvariga perioder med 500% men det har faktiskt funnits och kommer att komma tillbaka.

Reporäntan höjdes till 500%, inte boräntan. 1992 tror jag när Soros försökte knäcka valutan.
Jävligt intressant att studera vad som hände om man har tid.
2017-01-21, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Reporäntan höjdes till 500%, inte boräntan. 1992 tror jag när Soros försökte knäcka valutan.
Jävligt intressant att studera vad som hände om man har tid.

Jag hade villa 1971 - 2000 så jag har sett en hel del räntefluktuationer genom åren, men obehagligheterna har man en bra förmåga på att förtränga.

Minns faktiskt inte det högsta uttaget av ränta för det galopperade på nån månad den gången, men jag har för mig att den var runt 120% nån vecka då reporäntan var 500%.

Men den som drömmer sig in i nollräntemiljö och mångmiljonlån kan nog räkna med ett brutalt uppvaknande.
2017-01-21, 23:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du har fel, vi har aldrig haft bolåneräntor på 500%.
2017-01-21, 23:20
Avslutad
Citat:
Du har fel, vi har aldrig haft bolåneräntor på 500%.

Du har rätt, men 120% i fem dagar på rörliga delen av lånet.

Men det har ju mindre betydelse alldenstund räntan blir 10% så får väldigt många väldigt stora problem. Och sedan läser jag med stort intresse dom årsredovisningarna som mäklarna lägger ut.

"Stabil förening" med soliditet 0,2% jojo mäklarkoderna förnekar sig aldrig.

Villa med visst renoveringsbehov = rivningsobjekt är en annan klassiker.

Hav en god natts sömn. Hoppas ni slipper mardrömmar om räntehöjningar och kronofogdar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in