2017-01-14, 12:59
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSheppard
Finns inga garantier att en högskoleutbildning ger avkastning. Finns många lågavlönade akademiker. Hänger alltid på vilket kontaktnät man har. Men en utbildning kan utveckla en som person.
Ju mindre erfarenhet och utbildning du har desto mer spelar kontaktnätet roll, så jag skulle säga att det är tvärt om. Det är aldrig fel med ett bra kontaktnät, men om du har hög kompetens är det mindre nödvändigt än om du kan bidra med ungefär samma saker som vem som helst.
Citera
2017-01-14, 13:16
Medlem
deMorgans avatar
Absolut värt de att studera. Lönen jag har ett par efter examen kommer ingen arbetare ha någonsin.
Här bortser vi alltså från entreprenörer, för om man gör det väldigt bra finns det ingen limit.
Citera
2017-01-14, 13:23
Medlem
idiamindadas avatar
Men skit i matematiken.

Högskola=många år av dels hårt jobb, men också trevligheter. Med en utbildning får man jobb där man inte blir behandlad som boskap. Lägg upp jobbet som du själv vill. Få kunskap att kunna föra diskussioner snäppet ovanför trimmad Volvo och snöslungor.

Kan man plugga så gör man det, kan man inte så blir man arbetare och kan trösta sig med svarta pengar.
Citera
2017-01-14, 14:16
Medlem
Enydrions avatar
Jag vet intehur det är nuförtiden, när jag skulle utbilda mig så sas det att den typ enda utbildningen som gick plus var civilekonom, och den som lönade sig sämst var bibliotekarie Har för mig det var nåt akademikerfack som tagit fram siffrorna, typ Saco eller nåt sånt.
Citera
2017-01-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men skit i matematiken.

Högskola=många år av dels hårt jobb, men också trevligheter. Med en utbildning får man jobb där man inte blir behandlad som boskap. Lägg upp jobbet som du själv vill. Få kunskap att kunna föra diskussioner snäppet ovanför trimmad Volvo och snöslungor.

Kan man plugga så gör man det, kan man inte så blir man arbetare och kan trösta sig med svarta pengar.

This. Kolla inte endast lönemässigt, att bli behandlad bättre än boskap är också positivt. Även att ha en behaglig och långsiktigt hållbar arbetsmiljö.
Citera
2017-01-16, 11:13
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är det värt att satsa på utbildningar som är betydligt längre och oftast mer krävande? 2 års studier är ju som bekant en del skulder extra och väldigt mkt inkomstförlust. Är det egentligen mer värt att satsa på en kortare utbildning?
De flesta som svarar verkar inte riktigt vilja förstå frågan. Som jag tolkar det så undrar du alltså om det är värt de extra två åren att bli exempelvis civilingenjör istället för högskoleingenjör eftersom lönerna inte är så fasligt olika och inte om högskoleutbildning i allmänhet kontra ingen utbildning.

Om man bara tittar på lönestatistik verkar det vara en relativt liten skillnad. Grejen med den typen av statistik är att den oftast inte säger någonting om hur lång tid det tog att få jobb, om du var tvungen att flytta, hur länge du eventuellt fått gå och dra mellan jobb, om du fick ditt förstahandsval eller om du var tvungen att gå på sex hundra intervjuer och sen välja en bransch som du egentligen inte var så sugen på osv. Jag kan säga såhär: rent konkurrensmässigt är det alltid en fördel att ha en civilingenjörsexamen jämfört med en högskoleingenjörsexamen. Många företag tittar i stort sett bara på ansökningar från personer med civing eller motsvarande masters, och det ska något särskilt till för att du ska sticka ut tillräckligt mycket för att inte sorteras bort direkt. För övrigt är en civilingenjörsutbildning betydligt bredare än motsvarande högskoleingenjörsprogram, så du kommer att ha både djupare och bredare kunskaper när du är klar. Det översätts till att du inte bara betraktas som vassare på din inriktning, men att du har en bredare kunskap om teknik i allmänhet. Det är inte avgörande om du tänker sitta som junior mjukvarutestare resten av ditt liv, men efter några år på samma ställe är det ofta personerna med bäst övergripande förståelse av världen de jobbar i som kan ta de största stegen uppåt.

Om jag skulle anställa en person för ett ingenjörsjobb och det visade sig att personen i fråga bara var högskoleingenjör skulle jag verkligen vilja ta reda på varför. Om det visar sig att personen gjort någon slags taktikval för att maximera livsinkomsten är det ett stort minus. Jag vill inte jobba med personer som inte har ett genuint intresse för vad de gör, och har man valt bort två år av fördjupning inom ett område man tänkt lägga större delen av sitt liv på säger det ganska mycket. Kom du inte in på något annat är det inte heller någon höjdare, och om du tyckte att civing för för svårt är det såklart ett jätteminus. Naturligtvis finns det gott om andra förklaringar till varför man inte ville köra två år till, men då måste den förklaringen verkligen vara rimlig för att inte ses som något negativt.
Senast redigerad av buzzkillington 2017-01-16 kl. 11:19.
Citera
2017-01-16, 19:38
Medlem
jag började inte plugga vidare enbart pga lönen utan majoriteten av beslutet låg i att det var vägen till ett jobb jag vill jobba med majoriteten av mitt liv plus att det är lättare att få fast heltid som inte innebär skift med den utbildningen jag går sen att jag om ett par år kommer tjäna bra är en bonus absolut!
Citera
2017-01-16, 23:12
Medlem
5år är åt hellvete för långt för en ingenjörsutbildning. Finns för få arbeten som kräver detta i praktiken. Eftersom utbildning är "gratis" i Sverige så väljer många att gå de extra åren. Så skulle det inte se ut om man själv stod för fiolerna.

Huruvida det är lönsamt har säkert nämnts i flera trådar. Börjar man som nyexad på något av de stora bolagen i landet, jobbar i tio år med några byten av tjänst(inte chef) så kommer du inte ha en imponerande lön efter 10år vare sig du är msc eller bsc.
Citera
2017-01-20, 21:14
Medlem
Spaders avatar
Beror ju helt och hållet på bransch och utbildning - är ju stor skillnad på civilingenjör och civilingenjör.
Jämför exempelvis en bygg och anläggningsingenjör som tjänar vad, 40k/mån i snitt mot en som läst informationsteknik med fokus på grafikprogrammering. Den senare hamnar i spelbranschen som betalar väldigt dåligt jämfört med andra branscher inom IT, och kan räkna med en ingångslön om typ 27k/mån och sen kanske 30k-32k efter 1-2 år (baserar detta på en polare till mig som jobbar som grafikprogrammerare och som har en civ. ingenjörsutbildning).

Och som folk har skrivit tidigare så finns det dessutom så pass mycket obildat folk i det här landet som har väldigt, väldigt höga löner i förhållande till utbildningsgrader. Ta alla hantverkar-yrken t.ex. Inget ont menat till dessa människor - jag säger inte att de är "korkade". Det jag säger är att lönen inte står i direkt relation till utbildningslängden (vilket man blev ilurad i skolan när man gick i högstadiet och gymnasiet).

Så nej, att gå en fancy utbildning bara för att kunna bli rik är tyvärr ingen garanti i det här jävla landet. Vill du ha mest bang for the buck så gå någon 2-årig högskoleutbildning inom finans och jobba sen som nån typ utav konsult - eller starta eget företag.
Citera
2017-01-21, 03:53
Medlem
nins avatar
Rent ekonomiskt, så är nog ett gymnasieprogram som ger dig jobb (skift) inom industrin svårslaget om du t ex ska spara pengar i fonder/aktier. Under de 4-5 årens som studierna tar, så hinner man spara ihop en rejäl slant + att man slipper skaffa sig en CSN-lån.
Men sen så finns det andra fördelar med att plugga. Som att det kan vara kul att plugga, att man vill ha ett visst jobb, etc.
Citera
2017-01-21, 08:10
Medlem
Vill bara påpeka att det är en mycket högre risknivå med yh-utbildningar än vanliga högskoleutbildningar.
Skulle nog hellre rekommendera att man går tre år på högskola istället för en sådan då risken för arbetslöshet och att bli sittande med studieskulder och skiten är extremt mycket lägre.
Citera
2017-01-21, 22:36
Medlem
ge dig in i byggbranschen, tror de ger en mer lönemässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in