2017-01-20, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Lotta ljög (bevisligen, enligt FUP) för sina syskon, Per, Martin, Cecilia, Jeanette, sin chef, polisen, advokaten.. vad får dig att tro att hon skulle vara ärlig mot just psykologen?

Lotta ljög inte, hon skyddade sina anhöriga. Vad får dig att tro att hon skulle skydda psykologen?
Denne var kass, och snappade inte upp Lottas problem. Varför gå till psykolog, om de bara ska lyssna? Lättförtjänta pengar, för dessa "psykologer". Kom till mig istället, så ska jag både lyssna och kommentera och vidga dina vyer. Gratis.
Citera
2017-01-20, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Hur de som arbetar på frivården är har jag ingen aning om. Däremot så kan man utifrån Martins fall undra vad som egentligen pågår. Jag trodde naivt att det var strikta kontroller utifrån den bakgrund som den som fått villkorlig frigivning har. Urinprov stup i kvarten om man blvit dömd för narkotikabrott. Tvång att delta i behandlingsprogram om man ex. har misshandlat människor etc etc. Vi får hoppas på att utredningen även tittar på frivårdens agerande i fallet Lotta.

Ja precis! Det är lätt att tro det, de är tämligen anonyma för folk som inte arbetat med kriminalvård varit åtalade eller suttit inne. Tyvärr är det så illa att det kan vara deras fel att Martin fick fortsätta sin villkorliga frigivning, då han själv berättade öppet om sin drog- och anabolaanvändning utan någon som helst åtgärd från kriminalvårdens sida. Verkligen tragiskt.
Citera
2017-01-20, 20:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nädå, jag är också ett psykfall, som provade psykofarmaka efter att jag mist tre närstående på ett år. Inga konstigheter, eller förnekande där, inte.

Vem har påstått att Lotta var en "duktig flicka"?
Lotta var en människa, precis som du.

Utbildning står lägre än personlig lämplighet, i alla lägen. Lottas psykolog var antagligen utbildad, men inte lämplig. Hade hon varit det, så hade hon gjort ett bättre jobb, eller hur?

Men sluta prata skit. Det är tydligen viktigt för vissa att Lotta framställs som helhyvens. Hon använde kokain ibland men fan ta den som råkade skriva att hon knarkade ibland, då blur det ett jävla ältande om att det ska kallas något annat. Och gick inte det så ska knarkandet skyllas på Martin, att han minsann säkert tvingat henne. Hör ni inte hur vanvettigt ni låter?

Otroligt, du som påstår dig vara beteendevetare sitter och skriver att det är psykologens fel att Lotta hookar upp med dömd våldsbrottsling och hänger kvar till han slår ihjäl henne.
Citera
2017-01-20, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Hur de som arbetar på frivården är har jag ingen aning om. Däremot så kan man utifrån Martins fall undra vad som egentligen pågår. Jag trodde naivt att det var strikta kontroller utifrån den bakgrund som den som fått villkorlig frigivning har. Urinprov stup i kvarten om man blivit dömd för narkotikabrott. Tvång att delta i behandlingsprogram om man ex. har misshandlat människor etc etc. Vi får hoppas på att utredningen även tittar på frivårdens agerande i fallet Lotta.

Bra poäng!
Varför hade de inte Martin under lupp?
Än mer, skulle han varit under radarn när det blev uppenbart att han plågade Lotta.
Citera
2017-01-20, 20:36
Bannlyst
Citat:
Lotta ljög inte, hon skyddade sina anhöriga. Vad får dig att tro att hon skulle skydda psykologen?
Denne var kass, och snappade inte upp Lottas problem. Varför gå till psykolog, om de bara ska lyssna? Lättförtjänta pengar, för dessa "psykologer". Kom till mig istället, så ska jag både lyssna och kommentera och vidga dina vyer. Gratis.

Sluta tramsa. Om du någonsin varit hos psykolog så är det just lyssna de gör. Det är kutym att klienten pratar mest och att terapeuten bara inflikar frågor eller slutsatser ibland. Du kanske tänker på kurator, där det mer är ett samtal och resonemang. En professionell terapeut sitter inte och ger livsråd, det är inte deras jobb.
Citera
2017-01-20, 20:38
Medlem
Citat:

Hon ljög!!! Varför hon ljög kan man givetvis spekulera i, du väljer en förklaringsmodell med att hon är duktig och ska skydda sina anhöriga och därför konstruerar du om verkligheten beträffande varför psykologen inte kunde rädda Lotta. Orsaken till lögner kan nog variera till vem man ljuger och om vad man ljuger.

Om du påstår att en lögn är icke existerande för att du vet orsaken så är det väl lika som att hävda att en misshandel inte existerar om man vet orsaken, om man vill göra en hårddragen jämförelse.
Citera
2017-01-20, 20:39
Medlem
Citat:
Bra poäng!
Varför hade de inte Martin under lupp?
Än mer, skulle han varit under radarn när det blev uppenbart att han plågade Lotta.
Ja, det förstår jag inte heller. De borde ha sökt med ljus och lykta efter Martin när Lotta polisanmälde. Alla inom rättsväsendet visste att han var livsfarlig. Nej, mitt rättsmedvetande har fått sig en rejäl törn efter fallet Lotta.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-01-20 kl. 20:47.
Citera
2017-01-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sluta prata skit. Det är tydligen viktigt för vissa att Lotta framställs som helhyvens. Hon använde kokain ibland men fan ta den som råkade skriva att hon knarkade ibland, då blur det ett jävla ältande om att det ska kallas något annat. Och gick inte det så ska knarkandet skyllas på Martin, att han minsann säkert tvingat henne. Hör ni inte hur vanvettigt ni låter?

Otroligt, du som påstår dig vara beteendevetare sitter och skriver att det är psykologens fel att Lotta hookar upp med dömd våldsbrottsling och hänger kvar till han slår ihjäl henne.

Vad är detta för svartvitt tänkande? Precis ingen här påstår att Lotta var helylle. Även jag har knarkat, skriv upp det i din bok så om jag blir mördad kan du skriva på nätet att jag är ett psykfall som får skylla mig själv.

Lotta var ingen knarkare, testat drog med Martin, visst, men annars ren hela livet.
Citera
2017-01-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Sluta tramsa. Om du någonsin varit hos psykolog så är det just lyssna de gör. Det är kutym att klienten pratar mest och att terapeuten bara inflikar frågor eller slutsatser ibland. Du kanske tänker på kurator, där det mer är ett samtal och resonemang. En professionell terapeut sitter inte och ger livsråd, det är inte deras jobb.

Precis. En psykolog kan leda in patienten/klienten i ett bättre tankemönster (för att bryta ett negativt) men det är ändå patient/klient som måste hitta dit till vad som är vettit för dem. En psykolog är inte en läxhjälp som garanterar patienten kommer i mål enligt snitslad bana.
Citera
2017-01-20, 20:47
Medlem
Citat:

Oj. Här haglar det anklagelser och svordomar. :

Ja, kanske har familjen haft en önskan att minnas Lotta som en mindre komplex människa än hon (och alla vi andra med henne) var - vem kan döma dem för det? Men om vi pratar om diskussionerna här i tråden har jag förstått det som att några har undrat varför andra ältar hennes sjukskrivning, hennes träning, val av partners osv, när tråden handlar om att hon blev mördad. Det blir som att man vill lyfta fram henne som en förkastlig person - tycker inte du det?

Personligen tror jag inte att jag hade haft så mycket gemensamt med Lotta. Hon hade sina intressen, sina hang-ups, sina svaga och starka sidor. Jag ser inte henne som en helhyvens tjej och hon gjorde val som inte jag skulle ha gjort - men det gör inte henne en rakt igenom ond eller dålig person, likväl som hon inte var någon rakt igenom god människa.
Citera
2017-01-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Vad är detta för svartvitt tänkande? Precis ingen här påstår att Lotta var helylle. Även jag har knarkat, skriv upp det i din bok så om jag blir mördad kan du skriva på nätet att jag är ett psykfall som får skylla mig själv.

Lotta var ingen knarkare, testat drog med Martin, visst, men annars ren hela livet.

Jo, inledningsvis påstod många just det. Använder man narkotika för att berusa sig utan förskrivning så knarkar man även om det är bara ibland. En som dricker ibland är heller ingen alkoholist men uppenbarligen inte nykterist. Själva användandet av narkotika är dessutom kriminaliserat, så Lotta begick en kriminaliserad handling när hon knarkade. Hon var kriminell om än icke dömd.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-20 kl. 20:52.
Citera
2017-01-20, 20:53
Avslutad
Citat:

Är du arg?
Varför?

Hade Lotta nyttjat kokain innan hon träffade Martin?
Om inte, vem påverkade henne?

Ja, det är min uppgift som beteendevetare att påkalla brister inom vården.
Var har jag sagt att det var psykologens fel att Lotta blev ihjälslagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in