2017-01-20, 21:41
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Roligt läsa 7 år gamla inlägg där man redan pratar om en bostadsbubbla och priserna är för höga, alla som köpte då och efter det har haft en fantastiskt värdeökning på sitt boende och har bott gratis och tjänat pengar på sitt boenden varje månad om man räknar in värdeökningen

Dom som suttit på sina hyreslägenheter är dom STÖRSTA förlorarna som fått betala dyrt
Ja så är det. Jag har inte sagt något om bubbla men jag känner mig dum som inte köpte för några år sedan. Nu har jag istället inte råd för att det är för dyrt.
2017-01-20, 21:48
Bannlyst
Citat:
Roligt läsa 7 år gamla inlägg där man redan pratar om en bostadsbubbla och priserna är för höga, alla som köpte då och efter det har haft en fantastiskt värdeökning på sitt boende och har bott gratis och tjänat pengar på sitt boenden varje månad om man räknar in värdeökningen

Dom som suttit på sina hyreslägenheter är dom STÖRSTA förlorarna som fått betala dyrt

Jag köpte en nybyggd Brf för 2 år sedan och likadana lgh som min såldes redan efter 6 månader efter inflyttning för 50% högre priser

Inlägget visar hur spekulationsdrivna svenskarna är. De är inte kloka och försiktiga och det gör den svenska ekonomin instabil.

2010? 2 år in på finanskrisen det. I Sverige hade riksbanken inlett räntesänkningarna ned mot noll. Riskerna har sedan dess ökat och har inte fattigdomen brett ut sig väntar den istället runt hörnet.
2017-01-20, 21:49
Medlem
R170s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja så är det. Jag har inte sagt något om bubbla men jag känner mig dum som inte köpte för några år sedan. Nu har jag istället inte råd för att det är för dyrt.

Om några år kan du säkert ångra att du inte köpte nu med. Det svider lite när man köper, men efter några år tycker man att det var billigt och dom låga räntorna kan vara kvar bra länge...
2017-01-20, 21:53
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Om några år kan du säkert ångra att du inte köpte nu med. Det svider lite när man köper, men efter några år tycker man att det var billigt och dom låga räntorna kan vara kvar bra länge...
Men som sagt nu kan jag inte köpa eftersom lånelöftet inte räcker till. Så nu är jag fast i hyresrätt resten av livet om jag inte får ett okänt arv. Jag tror inte på en bostadsbubbla men jag hoppas på en då jag isåfall skulle passa på att köpa.
2017-01-20, 21:56
Medlem
R170s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inlägget visar hur spekulationsdrivna svenskarna är. De är inte kloka och försiktiga och det gör den svenska ekonomin instabil.

Vad är alternativet ?
Hyra för den ~dubbla månadsavgiften inkl ränta, hur smart är det och hyresvärden blir rik stället för dig ?
Senast redigerad av R170 2017-01-20 kl. 22:02.
2017-01-20, 22:14
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Under 4 procent i högkonjunktur är riktigt uselt för alla branscher.

Okey, har du några belägg för ditt påstående eller hittar du bara på?

Är det högkonjuktur för byggare är det också högkonjuktur för markägare och entreprenörer.

Do the math
2017-01-20, 22:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vill man förklara stigande nyproduktionskostnad med ökade marginaler hos byggarna/husföretagen så borde dom ha haft kraftigt stigande marginaler de senaste 20 åren. Vi borde nu se en marginal på kanske 100%.

Ungefär 4% (eller mer) lär dom ha haft för 20 år sedan också. Och då indikerar det att dom inte krattat åt sig något av de stigande priserna.

Exakt. Jag skulle säga att dom verkliga vinnarna i det här spelet är markägarna, dvs kommunerna.
2017-01-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Drömmer du eller hoppas du?
Redovisar är väl en lämplig term.

Citat:
Kök är mycket snabbare att montera idag pga modulsystem. Belysning och liknande köper du idag som moduler som förbinds med färdiga kablar. Moderna överskåp hänger du upp på en skena som dras fast i väggen. Ok, detta förekommer mest på dyrare märken men inget hindrar IKEA att göra samma sak. VVS använder idag PEX, ofta färdiga slangar med kopplingar påmonterat i fabrik, ingen som står med gaslåga och löder idag.
Om det nu var så enkelt och billigt så skulle det inte ha kostat en mille för kollegan. Du verkar bortse från något.

Citat:
Sanningen heter dock monopolisering inom byggindustrin. NCC och PEAB har sänkt sina kostnader men detta behåller dom själva i stället för att ge kunden ett bättre pris. Och detta understöds av statsmakten för det ger röster.
Vi får väl se om du kommer fram med några 100% marginaler eller så. Tror du uttalade dig innan du kollade fakta.
Men nu var det inte NCC/PEAB som renoverade kollegans bostad. Dom tar inte riktigt sådana jobb. De mindre firmorna måste då också sitta med 100% marginal för att din föreställning ska stämma med verkligheten.

Kan du vara mer specifik på vilket parti som får mycket röster för att nyproduktion upplevs som dyrt och att hantverkare kostar skjortan att anlita. Det är inte riktigt uppenbart.

Citat:
Men det är alltså inte byggjobbarnas lön som är det enda som kostar utan dålig konkurrens inom byggmaterialsektorn och framför allt bland byggherrar är problemet.
Hur stora marginaler är det då på t ex trägolv? (Till min stora förvåning har jag sett att de inte gått upp i pris på 20 år. Dvs de har inte ens följt med inflationen).

I Boverkets rapport om byggkostnader var det tvärtom så att byggherrekostnaderna hade stigit minst.

Citat:
Kommunerna idag släpper inte lösa tomter till självbyggare utan i stället får du betala mer för ett NCC standardhus med en liten tomt, vinsten behåller NCC. Eftersom alla hus ser likadana ut blir områden också utrustade med en stor dos Sovjetkänsla.

Men du har helt rätt i att vi inte lär se kostnadssäkningar i närtid. Ett sätt vore ju att släppa alla kommunala tomter till självbyggare. Då skulle du som privatperson kunna hyra in Rumäner från en bemanningsfirma för privatpersoner kan man liksom inte sätta i blockad (händer detta får du väl även hyra in ett medborgargarde). då kan du även köpa upp materialet själv, t ex är IKEA kök mycket billigare i Tyskland och Polen.
Finns folk som köper avstyckade tomter eller bygger i utkanten (där finns det tomter). Verkar inte bli så billigt. Här förutsätter jag att man anlitar för precis allt, på samma sätt som när folk köper en nyproducerad BR.

Citat:
Sedan är ju folks naivitet en annan stor förklaring. En polare renoverade sin toalett med dusch i entreplanet på radhuset. Han fick kontakt med ett par Bosnier som pratade Svenska och hade F-skattsedel och våtrumsgodkännande (jo, han kollade upp att det var rätt certifikat). Priset blev 35 papp för rivning, nya våtrumsskivor och tätskikt med kakel. Kaklet köpte han själv på rea på Bauhaus. Sedan köpte han demoex av badrumsinredning runt om i Göteborg och monterade själv så det landade på 50 papp totalt.

Själv renoverade jag mitt kök för några år sedan. Gick på 15 papp totalt och då ingick 5 tusen El. Köket var gratis på Blocket mot demontering, ett HTH från 1989 i mycket bra skick. Fick dock köpa ny spishäll för 3 tusen och så ny kyl/frys cirka 7 år beg för 3 tusen. Fungerar än idag. Så det ligger ett stort ansvar på upphandlaren att hålla nere priserna.

Så det går att sänka byggjobbarlönen genom att jobba själv eller privat hyra in folk från lågkostnadsländer men givetvis gör många inte detta.
Fast det är ju lite goddag yxskaft här. Vi talar om produktionskostnad för bostäder som folk köper. Dvs vad det kostar att anlita andra. Inte att göra saker själv. Det är en annan tråd.
2017-01-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Finns det något man skulle kunna göra för att få upp sitt lånelöfte med ca 300.000 ?
Skaffa högre inkomst är nog enda sättet. Och det är inte alltid så lätt.
Så rekommendationen är samma som du tidigare fått. Rätta munnen efter matsäcken. Köp en billigare bostad.
En dyrare bostad kan du köpa senare i livet.

(Ingen mening att gräma sig över det som varit. Tänk framåt).
2017-01-20, 22:28
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/nyheter/riksbanken-vill-mata-risk-pa-nytt-satt/

Sårbarheten i det svenska finansiella systemet är lika hög som 2008 och högre än innan fastighetskrisen på 1990-talet. Det visar en ny riskindikator som Riksbanken tagit fram.

2017-01-20, 22:30
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skaffa högre inkomst är nog enda sättet. Och det är inte alltid så lätt.
Så rekommendationen är samma som du tidigare fått. Rätta munnen efter matsäcken. Köp en billigare bostad.
En dyrare bostad kan du köpa senare i livet.

(Ingen mening att gräma sig över det som varit. Tänk framåt).
Kan jag skaffa ett extrajobb för en månad så jag kan intyga att jag har två jobb och sedan säga upp mig ifrån extrajobbet och behålla bostaden? Att jobba sju dagar i veckan håller ju inte i längden.

Och jag vill inte bo i ett babbeområde där det är billigt. Jag vill bo nära jobb, vänner och familj. Om lägenheten är fin eller ful på insidan skiter jag fullständigt i så länge det inte finns skadedjur.
2017-01-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Nja håller inte med.

Hade spekulanterna på bostadsrätter vetat att kötiden på en skaplig hyresrätt numera är 1½ år i stället för 6 så kanske dom hade tänkt till en gång mer innan dom skuldsätter sig för miljonbelopp för medlemskap i en förening, en skuld som många inte kommer att se betald i sin livstid.
Möjligt att det hade lett till att folk köpt HR i stället för BR. Men det skulle bara leda till att fler HR byggs i stället för BR. Blir ingen prisskillnad för det.

Men nu ser vi att nyproducerad HR är dyrare per månad än nyproducerad BR. Vilket är rimligt. Så en del skulle väl föredra BR då det är billigare.

Förstår inte varifrån du skulle få en prissänkning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in