2017-01-20, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Sluta tramsa. Om du någonsin varit hos psykolog så är det just lyssna de gör. Det är kutym att klienten pratar mest och att terapeuten bara inflikar frågor eller slutsatser ibland. Du kanske tänker på kurator, där det mer är ett samtal och resonemang. En professionell terapeut sitter inte och ger livsråd, det är inte deras jobb.

Jag har varit hos psykolog. Ska de bara lyssna, så begriper jag varken vad jag gör där eller vad deras utbildning består i? Vem som helst, kan lyssna. Tom. du, om du var tyst en kvart.
Citera
2017-01-20, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon ljög!!! Varför hon ljög kan man givetvis spekulera i, du väljer en förklaringsmodell med att hon är duktig och ska skydda sina anhöriga och därför konstruerar du om verkligheten beträffande varför psykologen inte kunde rädda Lotta. Orsaken till lögner kan nog variera till vem man ljuger och om vad man ljuger.

Om du påstår att en lögn är icke existerande för att du vet orsaken så är det väl lika som att hävda att en misshandel inte existerar om man vet orsaken, om man vill göra en hårddragen jämförelse.

Jag "ljög" också, när jag var i ett destruktivt förhållande.
Inte ville man stoltsera med det, inte.
Vad är problemet?
Är du och dina kompisar bara ute efter en personlig orgasm, för att ni finner ett sjukt nöje i att kvinnor blir slagna till döds. Tänder du på att förnedra människor?

Berätta för mig...Vad vill du?
Citera
2017-01-20, 21:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Oj. Här haglar det anklagelser och svordomar. :

Ja, kanske har familjen haft en önskan att minnas Lotta som en mindre komplex människa än hon (och alla vi andra med henne) var - vem kan döma dem för det? Men om vi pratar om diskussionerna här i tråden har jag förstått det som att några har undrat varför andra ältar hennes sjukskrivning, hennes träning, val av partners osv, när tråden handlar om att hon blev mördad. Det blir som att man vill lyfta fram henne som en förkastlig person - tycker inte du det?

Personligen tror jag inte att jag hade haft så mycket gemensamt med Lotta. Hon hade sina intressen, sina hang-ups, sina svaga och starka sidor. Jag ser inte henne som en helhyvens tjej och hon gjorde val som inte jag skulle ha gjort - men det gör inte henne en rakt igenom ond eller dålig person, likväl som hon inte var någon rakt igenom god människa.

Jag anser inte att hon var särskilt förkastlig utifrån det som är känt, jag förstår mig inte riktigt på henne och precis som du skulle jag inte haft mycket gemensamt med henne men till nöds skulle jag nog kunna umgåtts med henne om jag var tvungen, typ varit arbetskamrat, klasskompis eller sitta på samma anstalt.

Däremot blir jag fundersam över varför det är viktigt att saker framställs på ett förljuget sätt. Om det är så att man tycker att man måste bättra på BO och dennes handel och vandel som det brukar heta i rättsliga sammanhang då måste väl det innebära att man anser något med henne förkastligt (?). Eller menar man att man skyddar omvärlden?
Citera
2017-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Oj. Här haglar det anklagelser och svordomar. :

Ja, kanske har familjen haft en önskan att minnas Lotta som en mindre komplex människa än hon (och alla vi andra med henne) var - vem kan döma dem för det? Men om vi pratar om diskussionerna här i tråden har jag förstått det som att några har undrat varför andra ältar hennes sjukskrivning, hennes träning, val av partners osv, när tråden handlar om att hon blev mördad. Det blir som att man vill lyfta fram henne som en förkastlig person - tycker inte du det?

Personligen tror jag inte att jag hade haft så mycket gemensamt med Lotta. Hon hade sina intressen, sina hang-ups, sina svaga och starka sidor. Jag ser inte henne som en helhyvens tjej och hon gjorde val som inte jag skulle ha gjort - men det gör inte henne en rakt igenom ond eller dålig person, likväl som hon inte var någon rakt igenom god människa.

Precis. Vem har rätt att döma en annan människa bara för att man inte gått i dennes skor. Lotta var en människa med sina fel och brister men vem fan har rätt att döma henne för det??
Citera
2017-01-20, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, det förstår jag inte heller. De borde ha sökt med ljus och lykta efter Martin när Lotta polisanmälde. Alla inom rättsväsendet visste att han var livsfarlig. Nej, mitt rättsmedvetande har fått sig en rejäl törn efter fallet Lotta.

Detta skrivs det dessutom om dagligen. Polisen klarar inte av de brott som sker. Ändå ifrågasätter man att samhällskontraktet är brutet?
Citera
2017-01-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Detta skrivs det dessutom om dagligen. Polisen klarar inte av de brott som sker. Ändå ifrågasätter man att samhällskontraktet är brutet?
Förlåt men jag är lite trött efter en arbetsvecka så nu hänger jag inte alls med. Vilket samhällskontrakt är brutet?
Citera
2017-01-20, 21:11
Medlem
Citat:
Är du arg?
Varför?

Hade Lotta nyttjat kokain innan hon träffade Martin?
Om inte, vem påverkade henne?

Ja, det är min uppgift som beteendevetare att påkalla brister inom vården.
Var har jag sagt att det var psykologens fel att Lotta blev ihjälslagen?

Nej, inte jag är inte arg men tycker att du tramsar.

Jag vet inte om Lotta använt kokain innan hon träffade Martin. Kanske hon hade en 40-års kris eller något men såvitt hon inte var förståndshandikappad så är hon väl ansvarig för det själv. Du gör dig själv en väldig otjänst att försöka svamla ihop att det skulle varit Martins fel. Jag vet inte hur man är funtad för att hävda att det är någon annans fel att en vuxen människa börjar använda narkotika såvitt man inte har starka bevis för att personen blev tvingad. Det är helt enkelt inte seriöst.

Hur menar du att psykologen misslyckats med Lotta då? Vad skulle Lotta ha hjälp med som failade på grund av psykologen?

Jag har bett dig fundera över ett annat inlägg du gjort, täbk igenom dina svar här nu också.
Citera
2017-01-20, 21:14
Medlem
Citat:
Jag "ljög" också, när jag var i ett destruktivt förhållande.
Inte ville man stoltsera med det, inte.
Vad är problemet?
Är du och dina kompisar bara ute efter en personlig orgasm, för att ni finner ett sjukt nöje i att kvinnor blir slagna till döds. Tänder du på att förnedra människor?

Berätta för mig...Vad vill du?

Jag behöver inte berätta något för dig. Kanske du bör söka dig till en sextråd?

Tråkigt om du känner dig förnedrad men du hade kunnat undvika det genom att tänka igenom vad du påstår. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2017-01-20, 21:23
Avslutad
Citat:
Förlåt men jag är lite trött efter en arbetsvecka så nu hänger jag inte alls med. Vilket samhällskontrakt är brutet?

Betalar man skatt, så förväntar man sig att de pengarna nyttjas väl. Det gör de inte längre.
Vi blir inte ens informerad om vart pengarna går. Samhällskontraktet är brutet.

Lottas fall är lågprioriterat, så ska det inte vara.
Citera
2017-01-20, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, inte jag är inte arg men tycker att du tramsar.

Jag vet inte om Lotta använt kokain innan hon träffade Martin. Kanske hon hade en 40-års kris eller något men såvitt hon inte var förståndshandikappad så är hon väl ansvarig för det själv. Du gör dig själv en väldig otjänst att försöka svamla ihop att det skulle varit Martins fel. Jag vet inte hur man är funtad för att hävda att det är någon annans fel att en vuxen människa börjar använda narkotika såvitt man inte har starka bevis för att personen blev tvingad. Det är helt enkelt inte seriöst.

Hur menar du att psykologen misslyckats med Lotta då? Vad skulle Lotta ha hjälp med som failade på grund av psykologen?

Jag har bett dig fundera över ett annat inlägg du gjort, täbk igenom dina svar här nu också.

Och jag tycker att du tramsar.
Lotta hade aldrig tagit kokain tidigare. Är det fel att anta att det var Martin som introducerade henne?

Lotta skulle ha hjälp med det hon sökte för, hos psykologen. Varför ställer du frågor, varav svaret är självklart? Är du dum i huvudet? Psykologen borde dessutom ha snappat upp förändringar i Lottas tillvaro, sätt. Vad ska vi annars ha psykologer till?
Citera
2017-01-20, 21:34
Medlem
Citat:
Betalar man skatt, så förväntar man sig att de pengarna nyttjas väl. Det gör de inte längre.
Vi blir inte ens informerad om vart pengarna går. Samhällskontraktet är brutet.

Lottas fall är lågprioriterat, så ska det inte vara.
Nja, inte vet jag om samhällskontraktet är brutet på den punkten. Kvinnomisshandel har alltid varit lågprioriterat därför att man väljer att lägga skulden på kvinnor för att de ger sig i lag med "fel" personer. De borde veta bättre tänker jag är en vanlig föreställning hos många. Fokus ligger på kvinnorna inte på våldsmännen. Ungefär som det gör i den här tråden. Det är mer finn tusen fel hos Lotta än något annat, när fokus borde ligga på gärningsmannen Martin och samhällets misslyckande att skydda oss från sådana som Martin. En ökänd förövare inom rättsväsendet.
Citera
2017-01-20, 21:42
Avslutad
Citat:
Nja, inte vet jag om samhällskontraktet är brutet på den punkten. Kvinnomisshandel har alltid varit lågprioriterat därför att man väljer att lägga skulden på kvinnor för att de ger sig i lag med "fel" personer. De borde veta bättre tänker jag är en vanlig föreställning hos många. Fokus ligger på kvinnorna inte på våldsmännen. Ungefär som det gör i den här tråden. Det är mer finn tusen fel hos Lotta än något annat, när fokus borde ligga på gärningsmannen Martin och samhällets misslyckande att skydda oss från sådana som Martin. En ökänd förövare inom rättsväsendet.

Då är det väl bra att de får tillskott i kassan. Är man utsatt för en Martin, så ska de komma på studs.
Det sker dock aldrig, och folk dör i onödan. Eller så sätter man en sändare på nötet som exploderar om han kommer för nära.
Natti natti, nu får andra ta över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in