Citat:
Ursprungligen postat av
fraum
tack för utförligt svar.
Hur är det med Calvin Klein då? är det lite som Gant ett bra klädmärke men uselt klockmärke?
och vilka är kriterierna man ska se efter? antar att alla är vattentäta och att jag bara är helt korkad som inte är säker på det?
en quartzklocka är alltså driven av batteri, och det är negativt? vet som sagt ingenting om klockor...vad heter motsatsen och vad är fördelen med det?
Det är inte negativt om man ser rent funktionellt. En quartzklocka (batteriklocka) håller i regel tiden bättre och är ofta stöttåligare än automatiska klockor. En automatisk klocka är en klocka med "gammaldags" urverk som drivs med fjäder. Fjädern dras upp av handens rörelser, men kan också dras upp för hand. Om den legat stilla för länge, oftast ca: två dygn, stannar den och måste då dras upp för hand.
En automatisk klocka är vanligen dyrare än en quartzklocka eftersom urverken är mer komplicerade att tillverka. Hur kan det då komma sig att så många föredrar en automatisk klocka framför en quartz, när quartz verkar fungera bättre och vara billigare?
Det handlar om vad klockentusiaster kallar "känsla" och "själ" och kan vara svårt att förklara och svårt att förstå för den som bara ser klockor som ett verktyg för att avläsa tiden. Man måste nog fördjupa sig i klockvärlden för det.
Jag försöker med några metaforer: Ett foto är billigare än en oljemålning och återger bilden bättre. Ändå är en oljemålning dyrare och många föredrar det på väggen än ett foto.
En motorbåt går fortare och är billigare än en segelbåt. Ändå föredrar många tjusningen med en segelbåt.
Du får själv fundera på hur du känner i valet av klocka och dess urverk. Tror du att du får ett intresse för klockor i sig själv, förutom som tidsmätare?
Angående vattentäthet är den varierande och inte alls avhängigt med priset. En billig klocka kan vara mer vattentät än en dyr, beroende på vad den är avsedd till. Dock ska man veta att det angivna djupet inte motsvarar verkligheten. Du ska t ex inte bada med en klocka märkt 50 m. Vill du kunna bada och simma med den ska den vara märkt minst 100 m.
Till sist vill jag bara säga att du är inte alls korkad. Alla har vi varit nybörjare och det finns inga dumma frågor. Bara dåliga svar.