Citat:
Nu överdriver du igen. Låt vara att hon såklart inte kunde veta säkert att skulle komma att slås ihjäl, men det är ett visst avstånd mellan" oanat" och "förutsebart".
Eller menar du på fullt allvar att hon inte kunde anaana att hon skulle kunna råka illa ut genom att inleda ett förhållande med en man som är dömd för att ha slagit ihjäl en person och misshandlat andra, däribland kvinnor trots att denne bristande impulskontroll, använder steroider och dricker och användar kokain? Du påstår att en normalbegåvad medelålders kvinna med vårdutbildning inte skulle inse eller ens ha en "aaaaning om" att det kan sluta i tråkigheter?
Eller menar du på fullt allvar att hon inte kunde anaana att hon skulle kunna råka illa ut genom att inleda ett förhållande med en man som är dömd för att ha slagit ihjäl en person och misshandlat andra, däribland kvinnor trots att denne bristande impulskontroll, använder steroider och dricker och användar kokain? Du påstår att en normalbegåvad medelålders kvinna med vårdutbildning inte skulle inse eller ens ha en "aaaaning om" att det kan sluta i tråkigheter?
Nej, jag överdriver inte.
Visst ser och förstår de att "mannen" har/har haft problem. Jag dumförklarar dem inte på något vis.
De begriper att det finns saker som inte varit ok, men jag tror knappast att Martin i sina samtal med Lotta framställde sig som oförbätterlig. Och Lotta, med sin vårdutbildning, som du refererar till, har ju i grunden en inställning om att alla ska/går att hjälpa.
Är det verkligen så märkligt för er att begripa, att man faller för en människa som har charm och förmåga att manipulera sin omgivning till att tro att man är den enda som kan hjälpa? Har ni låst ett rum i er hjärna, där ingen får komma in, för att verkligheten är för svår att greppa?
Martin hade lång erfarenhet av att manipulera och kontrollera. Lotta hade liten eller ingen sådan.
Ni ser de båda som jämlika, det är ett generalfel. Lotta var i underläge redan den dagen han fick syn på henne. Och det hade hon ingen aning om.
Förstår dig inte på Martin, men du tycker att Lotta, som inte var objektiv, skulle gjort så?