2017-01-14, 23:02
Medlem
nutsies avatar
Tjena! Köpt en fin 9-3a och handbromsen tog i taket i början men nu ingenting, besiktningstiden är om mer än ett år och jag var på verkstad och spände den för 200kr men mekanikern gjorde det under bilen i position med handskfacket, antar att det var vajern, och inte i bakre bromsok som man ska jag undrar om ni tycker jag borde lämna in den och få det riktigt gjort och möjligen även investera i en ny vajer eller om jag helt enkelt bör strunta i det? med tanke på att bilen inte rör sig när man har växel i som man så tvunget måste ha på 9-3. Tack på förhand!
Citera
2017-01-14, 23:19
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Tjena! Köpt en fin 9-3a och handbromsen tog i taket i början men nu ingenting, besiktningstiden är om mer än ett år och jag var på verkstad och spände den för 200kr men mekanikern gjorde det under bilen i position med handskfacket, antar att det var vajern, och inte i bakre bromsok som man ska jag undrar om ni tycker jag borde lämna in den och få det riktigt gjort och möjligen även investera i en ny vajer eller om jag helt enkelt bör strunta i det? med tanke på att bilen inte rör sig när man har växel i som man så tvunget måste ha på 9-3. Tack på förhand!

Jag har aldrig nånsin sett eller hört talas om en bil där man justerar handbromsvajern på bromsoken och då har jag ändå varit bilmek större delen av mitt yrkesverksamma liv.

Handbromsvajern justeras oftast i förgreningen där vajern blir till två vajrar som sedan går till vardera bakhjul.

I de fall där handbromsvajern påverkar en hävarm på utsidan av bromsoken så är det mycket vanligt att denna arm kärvar/rostar fast.

Givetvis bör du ha en fungerande handbroms, är lutningen där du parkerar tillräckligt stor så kan motorns kompression inte kompensera för bilens vilja att rulla nedför backen.
Citera
2017-01-14, 23:25
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Jag har aldrig nånsin sett eller hört talas om en bil där man justerar handbromsvajern på bromsoken och då har jag ändå varit bilmek större delen av mitt yrkesverksamma liv.

Handbromsvajern justeras oftast i förgreningen där vajern blir till två vajrar som sedan går till vardera bakhjul.

Är det första generationens 9-3 har den separata bromsbackar för handbromsen i trumma bakom bromsskiva och man justerar handbromsen genom ett hål i bromsskivan för att spänna ut backarna.

Vajern ändras bara om det inte ens med nya backar går att få bra anliggning.

Schysst va...
Citera
2017-01-14, 23:43
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Är det första generationens 9-3 har den separata bromsbackar för handbromsen i trumma bakom bromsskiva och man justerar handbromsen genom ett hål i bromsskivan för att spänna ut backarna.

Vajern ändras bara om det inte ens med nya backar går att få bra anliggning.

Schysst va...

Alright, som en gammal Volvo med andra ord...
Citera
2017-01-15, 00:09
Medlem
Manboiiis avatar
Föreställ dig TS som att det är ett kugghjul inne i hålet du ska snurra på, in med plattmejsel å för den upp å ner (Lite svårt å förklara hur man ser det )
Citera
2017-01-17, 09:16
Medlem
nutsies avatar
Jo jag vet hur man spänner den men jag har tyvärr ej tillgång till domkraft hemma och inte heller någon bilhiss. Frågan var mest vad ni anser att jag bör göra, låta det vara eller fixa det igen? Möjligen köpa ny vajer på speedparts
Citera
2017-01-17, 13:44
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Du har alltså aldrig sett en saab 900 88-92 eller 9000

O t: åk tillbaka till klanten som justerade på wiren och säg åt honom att göra om och göra rätt.
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2017-01-17 kl. 13:48.
Citera
2017-01-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Jo jag vet hur man spänner den men jag har tyvärr ej tillgång till domkraft hemma och inte heller någon bilhiss. Frågan var mest vad ni anser att jag bör göra, låta det vara eller fixa det igen? Möjligen köpa ny vajer på speedparts
Innan man köper delar kan man med fördel ta reda på vilken del man ska köpa. Är ex lite dumt att köpa och byta en felfri wire när det visar sig att bromsbeläggen är det som behövde bytas.
Citera
2017-01-17, 14:41
Medlem
Driftstopps avatar
Det är inte vajern du spänner i bromsskivan vid oket. Det är backarna som expanderas ut när du justerar via ett kugghjul.

Först ska man alltid ändra där och hjälper inte det, är det spänna handbromsvajern som gäller.
anledning är att du sliter ut vajern ännu mer om du spänner handsbromvajern först. .
Senast redigerad av Driftstopp 2017-01-17 kl. 14:43.
Citera
2017-01-20, 16:47
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Du har alltså aldrig sett en saab 900 88-92 eller 9000

O t: åk tillbaka till klanten som justerade på wiren och säg åt honom att göra om och göra rätt.

Som sagt...se inlägg #9

"Det är inte vajern du spänner i bromsskivan vid oket. Det är backarna som expanderas ut när du justerar via ett kugghjul.

Först ska man alltid ändra där och hjälper inte det, är det spänna handbromsvajern som gäller.
anledning är att du sliter ut vajern ännu mer om du spänner handsbromvajern först. . "
Citera
2017-01-21, 19:49
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Som sagt...se inlägg #9

"Det är inte vajern du spänner i bromsskivan vid oket. Det är backarna som expanderas ut när du justerar via ett kugghjul.

anledning är att du sliter ut vajern ännu mer om du spänner handsbromvajern först. . "
Ja? Anledningen till att det inte funkar är ju att han gjort fel. Alltså åk tillbaka.
Citera
2017-01-22, 19:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Alright, som en gammal Volvo med andra ord...

Inte världens mest moderna lösning, men heller inte direkt ovanligt. Förvånar mig en smula att en gammal bilmekaniker inte visste det

Tyvärr är det inte alltför ovanligt att klåpare börjar med att justera på vajrarna vid spaken istället för att justera ut bromsbackarna. Att handbromsen gradvis tar sämre beror ju på att backarna blivit slitna, inte pga vajrarna blivit längre. Justerar man på vajrarna som kompensation blir backarnas anliggningsyta dessutom helt fel på insidan av trumman. Det blir bara en bråkdel av anliggningsytan på insidan av trumman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in