Citat:
Ursprungligen postat av
nutsie
Tjena! Köpt en fin 9-3a och handbromsen tog i taket i början men nu ingenting, besiktningstiden är om mer än ett år och jag var på verkstad och spände den för 200kr men mekanikern gjorde det under bilen i position med handskfacket, antar att det var vajern, och inte i bakre bromsok som man ska

jag undrar om ni tycker jag borde lämna in den och få det riktigt gjort och möjligen även investera i en ny vajer eller om jag helt enkelt bör strunta i det? med tanke på att bilen inte rör sig när man har växel i som man så tvunget måste ha på 9-3. Tack på förhand!
Jag har aldrig nånsin sett eller hört talas om en bil där man justerar handbromsvajern på bromsoken och då har jag ändå varit bilmek större delen av mitt yrkesverksamma liv.
Handbromsvajern justeras oftast i förgreningen där vajern blir till två vajrar som sedan går till vardera bakhjul.
I de fall där handbromsvajern påverkar en hävarm på utsidan av bromsoken så är det mycket vanligt att denna arm kärvar/rostar fast.
Givetvis bör du ha en fungerande handbroms, är lutningen där du parkerar tillräckligt stor så kan motorns kompression inte kompensera för bilens vilja att rulla nedför backen.