2017-01-20, 13:57
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Buss 34 kör inte där.. du menar 35.

Du ska ha stor tack att du delar med dig händelseförloppet.

Det kan stämma; innebörden som jag återgav uttrycktes av vittnet som "de där som kommer efter femman 33 eller 34". Bussen 3X kör mer sällan och vittnet menade att den ankommer till hållplatsen ca 10 min efter 5:an och kör sällan relativt ordinarie körscheman på andra linjer. När hen klev av från 5:an så fanns inga 3X i närheten; när hen stod på balkongen var 3X stoppad av polisavspärrning.

Jag är själv uppvuxen utanför Rosengård längs 5:ans sträckning då linjen hette 11, tidigare hette den ytterligare nåt annat.
Citera
2017-01-20, 14:30
Medlem
Vänligast, kan ni strunta i ”blatte hit och blatte dit” (speciellt så länge det inte kopplas till sannolikhet)? Är själv inte världens invandrarälskare själv men det är ganska osmakligt och tjatigt.

Själv tror jag mest på att han var på fel tjej. Han var ju tydligen på ett bröllop helgen innan. Kan han fått upp ögonen för ”fel” tjej där? Kan ”träningen” varit ett möte med denna tjej. Kanske iväglurad av hennes pappa/brorsa?

Btw, jag bor ganska nära Rosengård och från mitt fönster ser jag en lekplats. Det är synnerligen vanligt att det sitter invandrarbarn och vrålhånglar på lekplatsen. Har hänt mer än en gång att en pappa/bror kommit injagandes (även med bil) för att jaga bort killen och ta hem dottern...

Gissar på:
1. Fel tjej
2. Misslyckad kriminell affär
3. Religion, var tex starkt emot IS
4. Påtänd/störd idiot som får för sig att döda (slump)
5. Fel offer

Fakta:
Skjuten med flera skott på någorluna upplyst plats.
Mördaren bör ha sett ansiktet.
Mördaren gick tillbaka för att "avsluta", skända eller säkerställa att BO ej skulle kunna vittna (men resten av folket runt då?).
Valde natur trots dåliga betyg (han själv eller familjen bör ha haft ambitioner).
Kassa skolbetyg.
Hans Facebook mm stinker inte precis kriminalitet (förutom jackorna).

Sannolikt:
Väldigt låga inkomster i familjen (tror INTE på danmarksspåret innan någon fått fram info om detta).
Hade dyrare kläder än vad familjen bör ha haft råd med (även om begagnade så ÄR det ganska dyra saker).
Pappan kör bil som är reggad på målvakt (VEM var bilen reggad på och var han i sin tur kopplad till "farliga" typer?).
Var knappast och tränade (när/var borde i så fall varit fastställt vid detta lag).
Hade knappast tänkt att träna (ville inte bli körd denna gång).
Åkte knappast med någon buss (borde ha synts på busskamerabilderna då).
Killen som tog telefonen och tog bilden var ute efter att stjäla (småkriminell typ som såg "pengar" nog för lite extra droger).

Så nu då?
Senast redigerad av Gubben_grå 2017-01-20 kl. 14:34.
Citera
2017-01-20, 14:30
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det var väll en yngling som även blev mördad på östra kyrkogården.
Det stämmer, jag valde att inte ta med det. Tog med de som jag anser ha med gängkriminalitet att göra. Har inte följt det mordet på Östra kyrkogården men har för mig att det var en flykting som mördades av ett par tre andra.

Det är inte säkert att jag fått med alla mord som begåtts, finns ett i början på året på Eriksfältsgatan som verkar misstänkt och finns säkert andra.
Citera
2017-01-20, 14:42
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kolla även bild 13. Rotera och zooma. Reflektionen i telefonen. Känns han igen?

Potentiella mördaren eller någon som bara blottar sig själv?
Citera
2017-01-20, 14:47
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Är inte platsen egentligen ett ganska kasst ställe att klippa någon på om det här nu är en planerad handling? Om vi nu bortser från möjligheten att GM har en grandios självbild och tar för givet att ingen vittnar mot honom?

Jag menar, om det är planerat så borde GM stå och trycka inne på offrets gård eller i porten eller varför inte utanför gymmet för att undvika vittnen. Precis intill en trafikerad väg, tidigt på kvällen, med potentiella vittnen, poliser som kan åka förbi, osv osv, talar för att det här är något som sker i stridens hetta så att säga.

Det finns inget som talar för att Ahmed gömde sig eller höll sig undan utan han är tvärtom och tränar och går i skolan, ute med polare m.m. Om detta var planerat skulle det funnits många bättre tillfällen att ta honom på.
Citera
2017-01-20, 14:55
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Potentiella mördaren eller någon som bara blottar sig själv?
Varför skulle det vara mördaren? Om det nu är kontoinnehavaren på instagram så verkar han vara från Västerort, ett stort stadsdelsområde i Stockholm. Som bla består av Rinkeby, Tensta Alvik mm.

Det är klart att namnet kan vara en vilseledning.
Citera
2017-01-20, 14:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben_grå
Vänligast, kan ni strunta i ”blatte hit och blatte dit” (speciellt så länge det inte kopplas till sannolikhet)? Är själv inte världens invandrarälskare själv men det är ganska osmakligt och tjatigt.

Själv tror jag mest på att han var på fel tjej. Han var ju tydligen på ett bröllop helgen innan. Kan han fått upp ögonen för ”fel” tjej där? Kan ”träningen” varit ett möte med denna tjej. Kanske iväglurad av hennes pappa/brorsa?

Btw, jag bor ganska nära Rosengård och från mitt fönster ser jag en lekplats. Det är synnerligen vanligt att det sitter invandrarbarn och vrålhånglar på lekplatsen. Har hänt mer än en gång att en pappa/bror kommit injagandes (även med bil) för att jaga bort killen och ta hem dottern...

Gissar på:
1. Fel tjej
5. Fel offer

Fakta:
Mördaren gick tillbaka för att "avsluta", skända eller säkerställa att BO ej skulle kunna vittna (men resten av folket runt då?).
Valde natur trots dåliga betyg (han själv eller familjen bör ha haft ambitioner).
Kassa skolbetyg.

Sannolikt:
Väldigt låga inkomster i familjen (tror INTE på danmarksspåret innan någon fått fram info om detta).
Hade dyrare kläder än vad familjen bör ha haft råd med (även om begagnade så ÄR det ganska dyra saker).
Pappan kör bil som är reggad på målvakt (VEM var bilen reggad på och var han i sin tur kopplad till "farliga" typer?).
Var knappast och tränade (när/var borde i så fall varit fastställt vid detta lag).
Killen som tog telefonen och tog bilden var ute efter att stjäla (småkriminell typ som såg "pengar" nog för lite extra droger).

Så nu då?
Nu vet vi ju inte om pappan har en bil reggad på någon målvakt, men skulle det vara så skulle jag tippa på att den står på en av hans bästa kompisars (Demi*n Okumb*r (a,o) föräldrar?
https://www.ratsit.se/20000315-*emion_*kumbor_Malmo/WUPRf1FL3__NKq-I9kTaGiaPz7Dphqx2UpzZRtzG8zU#fordonPaAdressen
Kanske bor för nära som målvakt, men det kanske inte funkar så?
Citera
2017-01-20, 14:59
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Det är klart att namnet kan vara en vilseledning.

Så jag tänkte också, men det vara bara en undran
Citera
2017-01-20, 15:15
Medlem
Vågskålens avatar
Tog det alltså mer än sex år att få till ditt andra inlägg?

Citat:
Gissar på:
1. Fel tjej
5. Fel offer

Fakta:
Kassa skolbetyg.

Sannolikt:
Bra sammanställning av det ändå tunna materialet. Borde kunna läggas till trådstarten, åtminstone i brist på bättre.

Det ställs krav från rosengårdarna om fler poliser etc men samtidigt vill ingen tala om vad man vet. Det kan man givetvis förstå eftersom man tydligen kan bli skjuten för mindre. Det handlar förstås om en ond cirkel och när den började snurra var den här inställningen redan närvarande så det är en bra ursäkt nu på personnivå men innebär inte att det går att förstå/acceptera klanattityder på samhällsnivå.

Citat:
Så nu då?
Nu händer ingenting. Polisen lägger ner utredningen i brist på uppslag. Möjligen tar lokal rättsskipning vid, med stöd i klantradition och shari'a: hämnd eller blodspengar. Det blir kanske fler mord som vi inte förstår hur de hänger ihop. Och det här mordet kanske bara är ett av flera som tidigare begåtts i en komplicerad fejd, innanom och utanom Sverige. Rosengårdarna vill ha mer poliser, dvs övervakning/pacificering, för att stävja de avarter som ett klansamhälle ger upphov till men de vill inte ha svensk rättsskipning när de väl uppstår.
Citera
2017-01-20, 15:35
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Är inte platsen egentligen ett ganska kasst ställe att klippa någon på om det här nu är en planerad handling? Om vi nu bortser från möjligheten att GM har en grandios självbild och tar för givet att ingen vittnar mot honom?

Jag menar, om det är planerat så borde GM stå och trycka inne på offrets gård eller i porten eller varför inte utanför gymmet för att undvika vittnen. Precis intill en trafikerad väg, tidigt på kvällen, med potentiella vittnen, poliser som kan åka förbi, osv osv, talar för att det här är något som sker i stridens hetta så att säga.

Det finns inget som talar för att Ahmed gömde sig eller höll sig undan utan han är tvärtom och tränar och går i skolan, ute med polare m.m. Om detta var planerat skulle det funnits många bättre tillfällen att ta honom på.
Tror du har rätt så tillvida att det var inte platsen inte verkar planerad.

Om nu inte Ahmed kom med busen trots allt, för då verkar det mer logiskt att han står och väntar och när Ahmed kliver av bussen skjuter han honom. Dock verkar han inte bry sig ett dugg om att han kan iakttagas av andra.

Gick Ahmed så antar jag att det var mer en slump, inte att Ahmed mördades utan platsen.

Men båda de här scenariona tyder på insiderinformation. Någon måste ha haft kontakt med mördaren och sagt var Ahmed var eller var på väg.
Citera
2017-01-20, 15:45
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:

Om nu inte Ahmed kom med busen trots allt, för då verkar det mer logiskt att han står och väntar och när Ahmed kliver av bussen skjuter han honom. Dock verkar han inte bry sig ett dugg om att han kan iakttagas av andra.

Gick Ahmed så antar jag att det var mer en slump, inte att Ahmed mördades utan platsen.

Men båda de här scenariona tyder på insiderinformation. Någon måste ha haft kontakt med mördaren och sagt var Ahmed var eller var på väg.

Jag tänker att platsen pekar lite på att det inte alls är planerat utan att A av en händelse stöter på sin baneman. Jag går tillbaka till min egen uppväxt där kriminella ungdomar iofs knappast hade puffror men iallafall. Man hade kaxat innan och råkar stöta på den man kaxat med och hans gäng. Man kunde få rejält med pisk då.

Jag tycker inte det pekar på insider. Isåfall hade man väl följt efter honom till ett bättre ställe. Mer kanske att A hamnat i slagsmål med någon, blivit utsatt för rånförsök och slagit tillbaka eller blivit tillsammans med nån wannabe Gz exflickvän. Han går förbi påväg hem och samma wannabe g får syn på honom och av en händelse bär han vapen och klipper honom bara för att han kan. Han behöver inte vara bekant med A mer än till utseendet. Lite så tror jag det gått till.
Citera
2017-01-20, 16:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Han blev skjuten ca 18:45, när lämnade han hemmet?
Har det blivit någon klarhet med träningsväskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in