Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Ja, nu när vi har en hel del tidsangivelser att förhålla oss till så framstår ditt resonemang som högst rimligt.
Vilka platser med snö finns inom den radie som teoretiskt är möjlig med hänsyn till tidsaspekten?
Mycket förbryllande med kängorna måste jag säga. Jag hade en tanke kring att mördaren kanske inte hade skor anpassade för den terräng som offret dumpades i, lånade därför offrets kängor, alternativt så har mördaren till exempel blod på sina egna skor, lånar offrets kängor tillfälligt och dumpar dem i hamnområdet strax innan han går ombord på fartyget.
Kan man förstår det där med kängorna så kan man eventuellt också förstå var eller hur offret har dumpats.
Absolut så kan kängorna också ha varit kvarglömda i KIA:n.
EDIT;Maximalt utnyttjande(hantera kroppen, gömma) av tidsrummet kräver sannolikt lokalkännedom.
Ingen lokalkännedom innebär mer tid åt att leta efter en lämplig plats, mindre tid för hanterande av kroppen. Betyder att Birna sannolikt finns närmare än den sträcka som maximalt rymms inom den givna tiden.
Enligt isländsk media, är just den trålaren med besättning ganska ofta på Island, man kan lätt tänka sig att dessa två har varit på Island uppemot 10-12 ggr redan och är således inte helt främmande för miljön. Men ja, även en timmes bilväg från hamnen tar dig till ett oerhört stort, brett och öde område.
Vad gäller skorna, så utgår jag hela tiden från att avsikten har varit att genomföra samlag med henne, med eller utan våld, alltså måsta skorna av för att byxorna ska av. Våldtäkten kanske inte fullbordas i bilen utan ute i naturen, då kan man absolut tänka sig att snön hamnar under sulorna. Men då borde väl skorna bli kvar där, inte transporteras dom tillbaka till hamnen?? Nej, jag tror snarare att dom åker av i bilen, sen dumpas hon ut från bilen, skorna blir kvar, han upptäcker dom och har bråttom (kanske är det snart dags för trålaren att segla) så han springer dessa 300 meter bort till andra sidan hamnområdet, sular iväg skorna, och drar. Hur snön hamnar under skorna kan vara så banalt att dom ligger på sidan, från lördag eftermiddag till måndag kväll när dom hittas, och får snö på sig när snön börjar falla. Och ja, det snöar i sidled på Island, det blåste mycket. Skorna har legat på sidan, alltså bildat som en slags vall, mycket förbryllande men för dom som känner till vädret och just hur det kan snöa så är det inte helt främmande.
Skorna: tänk dig att du lägger ett objekt på marken, det börjar snöa ganska ihärdigt och blåsa starkt. Objektet får snö på sig men den platta sidan (tänk dig kängor på sidan dör sulan ligger uppåt så att säga) bildar som en "vägg" där snön samlas.