2017-01-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audiman100
De anhållna har setts på CCTV i centrala Reykjavik under natten, dvs ungefär samma område och samma tid som Birna sågs men inte tillsammans med henne.

Har du kontakter som vet vilka som är anhållna?
Citera
2017-01-20, 15:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ofrivilligt mord!? Snälla sluta se mördare som offer!

Hahahaha! Stor humor med hur hjärntvättade alla sossar i detta land är, så om någon gör motstånd vid ett våldtäktsförsök t.ex så slår det på någon slags strypreflex menar du?

En människa är inte lätt att döda utan t.ex en kniv ( enkelt att punktera hjärta eller artär) du har nog kikat på mycket film antar jag.

Strypning under eller strax efter en våldtäkt/våldtäktsförsök är ett av de vanligaste sätten som ett våldtäktsoffer förlorar livet på. Det är också ett vanligt förekommande tillvägagångssätt vid bråk i relationer. Gärningsmannen vill helt enkelt få tyst på offrets gap och skrik. Det är svårt att skrika när man blir strypt. Att hugga en kniv i någon så att denne slutar skrika omgående får nog ses som ganska svårt. Franför allt om offret gör motstånd och kanske skyddar sig med armar under tiden.

Att ta livet av en person behöver inte heller vara planerat eller något som en GM har velat göra. Det kan så att säga ske i stridens hetta, varpå det skulle kunna uttryckas som en "ofrivillig handling" även om jag själv hade valt ett annat ord för att beskriva ett sådant skeende. Vad "ofrivilligt mördande" har med sossar att göra, förstår jag inte riktigt. Kan inte andra personer än sossar ha lite koll på kriminologisk statistik?
Senast redigerad av Netherworld 2017-01-20 kl. 16:01.
Citera
2017-01-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur vet du att det finns snö i Keflavik-området? Vet du andra områden som har snö, t.ex skogsområden som finns runt Oddur golfklubb?

Finna det någonstans där man kan se snömängd för områden förresten?

Citat:
Here it can be seen how there is snow on the sole of the shoe, like someone had been walking in the snow but there was no snow on Saturday, it was raining actually. It didn't start snowing until Monday, the day the shoes were found.

http://www.websleuths.com/forums/showthread.php?327333-Iceland-Birna-Brj%E1nsd%F3ttir-20-Reykjav%EDk-14-Jan-2017-*Arrests*&p=13079319#post13079319
post 44
Citera
2017-01-20, 16:04
Medlem
info og funderinger fra en som kommer fra Reykjavik, han mente det var rart og at det virket som skoene var plassert der, og at de var fyllt med snø, ikke snø i Reykjvik, en teori kan da være at hun er tatt med i bil og kjørt et lite stk utenfor Reykjavik og dumpet i vannet et stk utenfor havneområdet hvor skoene ble funnet, trenger ikke være så langt unna, er litt snø i reykjvikurtjørn også, men det er også merkelig at skoene ikke er forsøkt skjult.....hvorfor legge igjen ev. spor ?

forøvrig er det en skibakke ca 35 minutters kjøring fra Oddur golfklubb, hvordan det ?

felere webcams på island, reykjavik og omegn, denne bl.a :

https://www.extremeiceland.is/en/multimedia/iceland-through-webcams

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur vet du att det finns snö i Keflavik-området? Vet du andra områden som har snö, t.ex skogsområden som finns runt Oddur golfklubb?

Finna det någonstans där man kan se snömängd för områden förresten?
Senast redigerad av eeqaz 2017-01-20 kl. 16:11.
Citera
2017-01-20, 16:07
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ofrivilligt mord!? Snälla sluta se mördare som offer!

Hahahaha! Stor humor med hur hjärntvättade alla sossar i detta land är, så om någon gör motstånd vid ett våldtäktsförsök t.ex så slår det på någon slags strypreflex menar du?

En människa är inte lätt att döda utan t.ex en kniv ( enkelt att punktera hjärta eller artär) du har nog kikat på mycket film antar jag.

Offer, sossar? Vad svamlar du om? "Oavsiktligt" hade kanske varit ett bättre ordval men det är uppenbart vad jag menade.

Lär dig svenska eller håll truten!
Citera
2017-01-20, 16:17
Medlem
stardust74s avatar
Jag tror att grönlänningarna har sett henne vingla ner för Laugavegur, dragit in henne i bilen med plan om att våldta henne. Bilen syns vid hamnen dryga 45 min efter att hon försvinner från övervakningskameror i city och ca 25 min efter att hennes telefon stängs av. Två män kliver ur bilen, samtalar en stund och en kliver ombord och den andre kör iväg med bilen. Där tror jag att han har åkt iväg med Birna i bilen, antingen för att fortsätta och/eller dumpa henne på nån lämplig plats.

Uppenbarligen har hon inte sina skor på sig och man får väl sorgligt nog spekulera i att dom har slitit av henne byxor också. Möjligtvis har grönlänningen haft henne i bilen, kört ut mot Keflavik hållet, tagit en av flera avstickare där och dumpat henne i det omfattande och relativt öde område som är kargt och består huvudsakligen av lava. Där är jag rädd att hon har blivit dumpad, vid liv men förvirrad och omtöcknad och rädd, berusad, i chock och dessutom förmodligen halvnaken. Det är mycket lätt att dels gå åt helt fel håll i just detta område och dessutom göra sig riktigt illa på den sylvassa lavan.
Citera
2017-01-20, 16:18
Medlem
med bilder av sko da de ble funnet , og obersvasjoner når hun ble sett med mobiltelefon i lommen, mister hun den i video-opptaket fra Skolavordustig ? (se linken nedenfor)

http://stundin.is/frett/myndskeid-fra-skolavordustig-hjalpar-logreglu-ad-kortleggja-ferdir-birnu/

http://www.websleuths.com/forums/showthread.php?327333-Iceland-Birna-Brj%E1nsd%F3ttir-20-Reykjav%EDk-14-Jan-2017-*Arrests*&p=13079319#post13079319<br />
Senast redigerad av eeqaz 2017-01-20 kl. 16:25.
Citera
2017-01-20, 16:22
Medlem
stardust74s avatar
Ont:
Självklart har hon inte tagits ombord på båten. En besättning på 23 man och dessutom med kameraövervakning i hamnen gör ju teorin löjeväckande. Herregud är det inte högre nivå här inne?[/quote]

Jag tror som du, men jag vill ändå bara påpeka att det inte är helt ovanligt att besättning på besökande trålare får kvinnligt besök under morgontimmarna. Att en berusad kvinna kliver ombord en trålare är alltså inte en helt ovanlig företeelse i varken Reykjaviks eller Hafnafjördurs hamn, dock i just detta fallet så verkar det inte som att hon har befunnit sig ombord.

Med detta ville jag bara mest spekulera i att dom två Kia-förarna möjigtvis ursprungligen haft en tanke eller plan om att övertyga Birna om att följa med till båten, mött motstånd i bilen så dom har ändrat planen till våldtäkt, och senare dumpat henne nånstans.
Citera
2017-01-20, 16:33
Medlem
stardust74s avatar
Enligt visir.is vilka citerar polisen, syns bilen vid hamnen dit den anländer runt 6:30, den åker sen iväg och är borta mellan 7:00 och 11:30. Med tanke på vart på Island detta sker, och det området runt hela Reykjanes halvön, så kan hon med andra ord ha dumpats varsomhelst i det väldigt öde och karga området. Bilen är borta i ca 4,5 timme. Ponera två timmars bilväg för att hitta en bra grotta eller springa, släpa henne dit och gömma undan lite, och bila tillbaka =4,5timme. Alltså, två timmars bilväg utifrån Hafnafjördur hamnområdet, flickan kan vara varsomhelst. Och lämnades hon vid liv men omtöcknad och chockad, så har hon inte haft en chans med tanke på den väldigt begränsade biltrafik runt tex Keilir, Grindavik, Vogar och andra mindre områden åt det hållet.
Citera
2017-01-20, 16:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Enligt visir.is vilka citerar polisen, syns bilen vid hamnen dit den anländer runt 6:30, den åker sen iväg och är borta mellan 7:00 och 11:30. Med tanke på vart på Island detta sker, och det området runt hela Reykjanes halvön, så kan hon med andra ord ha dumpats varsomhelst i det väldigt öde och karga området. Bilen är borta i ca 4,5 timme. Ponera två timmars bilväg för att hitta en bra grotta eller springa, släpa henne dit och gömma undan lite, och bila tillbaka =4,5timme. Alltså, två timmars bilväg utifrån Hafnafjördur hamnområdet, flickan kan vara varsomhelst. Och lämnades hon vid liv men omtöcknad och chockad, så har hon inte haft en chans med tanke på den väldigt begränsade biltrafik runt tex Keilir, Grindavik, Vogar och andra mindre områden åt det hållet.

Ja, nu när vi har en hel del tidsangivelser att förhålla oss till så framstår ditt resonemang som högst rimligt.

Vilka platser med snö finns inom den radie som teoretiskt är möjlig med hänsyn till tidsaspekten?

Mycket förbryllande med kängorna måste jag säga. Jag hade en tanke kring att mördaren kanske inte hade skor anpassade för den terräng som offret dumpades i, lånade därför offrets kängor, alternativt så har mördaren till exempel blod på sina egna skor, lånar offrets kängor tillfälligt och dumpar dem i hamnområdet strax innan han går ombord på fartyget.

Kan man förstår det där med kängorna så kan man eventuellt också förstå var eller hur offret har dumpats.

Absolut så kan kängorna också ha varit kvarglömda i KIA:n.

EDIT;Maximalt utnyttjande(hantera kroppen, gömma) av tidsrummet kräver sannolikt lokalkännedom.

Ingen lokalkännedom innebär mer tid åt att leta efter en lämplig plats, mindre tid för hanterande av kroppen. Betyder att Birna sannolikt finns närmare än den sträcka som maximalt rymms inom den givna tiden.
Senast redigerad av OY 2017-01-20 kl. 16:59.
Citera
2017-01-20, 17:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
med bilder av sko da de ble funnet , og obersvasjoner når hun ble sett med mobiltelefon i lommen, mister hun den i video-opptaket fra Skolavordustig ? (se linken nedenfor)

http://stundin.is/frett/myndskeid-fra-skolavordustig-hjalpar-logreglu-ad-kortleggja-ferdir-birnu/

http://www.websleuths.com/forums/showthread.php?327333-Iceland-Birna-Brj%E1nsd%F3ttir-20-Reykjav%EDk-14-Jan-2017-*Arrests*&p=13079319#post13079319<br />

Hon var rejält rund under tofflorna, ett lätt byte. Hur hon ens har kunnat föra en konversation på Tinder är ett under, om hon nu gjorde det.
Citera
2017-01-20, 17:14
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, nu när vi har en hel del tidsangivelser att förhålla oss till så framstår ditt resonemang som högst rimligt.

Vilka platser med snö finns inom den radie som teoretiskt är möjlig med hänsyn till tidsaspekten?

Mycket förbryllande med kängorna måste jag säga. Jag hade en tanke kring att mördaren kanske inte hade skor anpassade för den terräng som offret dumpades i, lånade därför offrets kängor, alternativt så har mördaren till exempel blod på sina egna skor, lånar offrets kängor tillfälligt och dumpar dem i hamnområdet strax innan han går ombord på fartyget.

Kan man förstår det där med kängorna så kan man eventuellt också förstå var eller hur offret har dumpats.

Absolut så kan kängorna också ha varit kvarglömda i KIA:n.

EDIT;Maximalt utnyttjande(hantera kroppen, gömma) av tidsrummet kräver sannolikt lokalkännedom.

Ingen lokalkännedom innebär mer tid åt att leta efter en lämplig plats, mindre tid för hanterande av kroppen. Betyder att Birna sannolikt finns närmare än den sträcka som maximalt rymms inom den givna tiden.

Enligt isländsk media, är just den trålaren med besättning ganska ofta på Island, man kan lätt tänka sig att dessa två har varit på Island uppemot 10-12 ggr redan och är således inte helt främmande för miljön. Men ja, även en timmes bilväg från hamnen tar dig till ett oerhört stort, brett och öde område.

Vad gäller skorna, så utgår jag hela tiden från att avsikten har varit att genomföra samlag med henne, med eller utan våld, alltså måsta skorna av för att byxorna ska av. Våldtäkten kanske inte fullbordas i bilen utan ute i naturen, då kan man absolut tänka sig att snön hamnar under sulorna. Men då borde väl skorna bli kvar där, inte transporteras dom tillbaka till hamnen?? Nej, jag tror snarare att dom åker av i bilen, sen dumpas hon ut från bilen, skorna blir kvar, han upptäcker dom och har bråttom (kanske är det snart dags för trålaren att segla) så han springer dessa 300 meter bort till andra sidan hamnområdet, sular iväg skorna, och drar. Hur snön hamnar under skorna kan vara så banalt att dom ligger på sidan, från lördag eftermiddag till måndag kväll när dom hittas, och får snö på sig när snön börjar falla. Och ja, det snöar i sidled på Island, det blåste mycket. Skorna har legat på sidan, alltså bildat som en slags vall, mycket förbryllande men för dom som känner till vädret och just hur det kan snöa så är det inte helt främmande.

Skorna: tänk dig att du lägger ett objekt på marken, det börjar snöa ganska ihärdigt och blåsa starkt. Objektet får snö på sig men den platta sidan (tänk dig kängor på sidan dör sulan ligger uppåt så att säga) bildar som en "vägg" där snön samlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in