• 1
  • 2
2017-01-20, 08:59
Medlem
tja!

Jag har köpt en Saab 9-5 combi, -03 och den, enligt mätaren på displayen så drar den 1,5-1,6/milen.
Då den är automat så ska den enligt info dra 0,9-1,0.
Vad kan det vara som får den att sluka så otroligt mycket?

Mvh,
Citera
2017-01-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lozixa
tja!

Jag har köpt en Saab 9-5 combi, -03 och den, enligt mätaren på displayen så drar den 1,5-1,6/milen.

Mvh,

Luftläckage? Hör du något pysande ljud vid tomgång? Hur ser tändstiften ut ?

Och nu när du har skaffat dig en saab skulle jag tipsa om saab turbo club forumet. Folket där är experter på dessa bilar och hjälpt mig igenom många fel.
Citera
2017-01-20, 09:31
Medlem
Citat:
tja!

Mvh,

Vilken sorts körning har du mest av, stadskörning, landsväg eller motorväg?
Vilken motor du har spelar också roll.

Både stadskörning och hastighet över 110 km/h gör att min förbrukning landar någonstans på 0.9 på en manuell låda.

Prova att mät faktisk bränsle förbrukning, dvs antal förbrukade liter/sträckan. Jag upplever att mätaren har en tendens att visa lite mer. Dessutom så har den något slags flytande medelvärde.

Men 1.5l/mil låter lite högt i vilket fall.

Kontrollera att inte bränsle filtret läcker.
Citera
2017-01-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Vilken sorts körning har du mest av, stadskörning, landsväg eller motorväg?
Vilken motor du har spelar också roll.

Både stadskörning och hastighet över 110 km/h gör att min förbrukning landar någonstans på 0.9 på en manuell låda.

Prova att mät faktisk bränsle förbrukning, dvs antal förbrukade liter/sträckan. Jag upplever att mätaren har en tendens att visa lite mer. Dessutom så har den något slags flytande medelvärde.

Men 1.5l/mil låter lite högt i vilket fall.

Kontrollera att inte bränsle filtret läcker.
Tror man kan utesluta bränslefiltret då hans uppgifter går på färddatorn. Eller rätta mig om jag har fel. För jag har fått för mig att den mäter flödet.
Tyvärr har inte jag mycket att bidra med när det gäller så pass hög förbrukning. Något måste vara jävligt fel och som du säger så kan man alltid hoppas att det är färddatorn som felar.

Edit.
Något som ökar bränsleförbrukningen är dåligt skött service. Men den får vara jävligt dåligt skött om man ska uppnå 1,5l.
Jag rekomenderar alltid människor att byta olja och filter så fort de köpt en begagnad bil om det inte framgår klart och tydligt att den är relativt nyservad.
Senast redigerad av Per Vers 2017-01-20 kl. 09:50.
Citera
2017-01-20, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Luftläckage? Hör du något pysande ljud vid tomgång? Hur ser tändstiften ut ?

Och nu när du har skaffat dig en saab skulle jag tipsa om saab turbo club forumet. Folket där är experter på dessa bilar och hjälpt mig igenom många fel.

Skulle också rekommendera det forumet, men ger ändå några förslag på vad som som kan vara felet. (Ibland är det dessutom fler än ett fel):

- igensatt luftfilter
- anliggande bromsar (handbromsen är det ofta strul med)
- slirande automatlåda
- defekt luftmassemätare
- defekt spjällhus
Citera
2017-01-20, 11:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Är det mest stadskörning så är det helt normalt.
Citera
2017-01-20, 11:33
Medlem
franges avatar
Tändkassett kan vara problemet - dock kostar en ny rätt mycket och du får betala en hel del på skroten för en. Så försök hitta någon bekant med en liknande Saab och låna dennes tändkassett någon dag, och se om du märker någon skillnad när du kör. Byter kassett gör du på under 3 min med en torx-mejsel, den sitter helt enkelt rakt uppe på motorn.

Jag har varit med om att byta två tändkassetter på min Saab - den ena sade bara tvärt hej och gonatt och bilen tvärdog under körning och var omöjlig att starta - den begagnade jag köpte höll fint i ett år innan bilen långsamt började gå sämre och sämre, och dra mer och mer soppa. Fick då tag på ännu en kassett via en bekant - bytte och testade - och bilen blev som ny igen (nåja). Men det kändes som att det plötsligt hoppade in 50 nya hästar i motorrummet och bränsleförbrukningen sjönk drastiskt ner, till någorlunda normala nivåer, ifrån allt högre och högre för varje vecka.
Citera
2017-01-20, 11:57
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
tja!

Mvh,
Men hur långt har du kört den?
Den kan fela ibland när den är nytankad eller nollställd.
Tryck på "Clear" på datorn i några sekunder tills du hör ett pip. Då har du nollställt den.
Kolla förbrukningen igen. Eller varför inte tanka bilen full och mäta på riktigt?
Du har en helt orimlig förbrukning för vardagskörning. Jag har en 2.3, kör förhållandevis hårt och korta körningar och ligger på 0.9.
Citera
2017-01-20, 12:38
Medlem
Kotties avatar
CTS (vattentemp-givare) kan ge hög förbrukning då styrenheten tror att motorn är kall hela tiden.
Citera
2017-01-20, 12:52
Medlem
Citat:
tja!

Mvh,

Inte omöjligt att få dessa att dra så här mycket om det handlar om korta turer i stadstrafik med upprepade kallstarter. Så frågan är vilken typ av körning det är?

Annars så får man läsa ut värden från styrenheten och se om man kan misstänka något, vad har ex. den multiplikativa adaptionen för värde?
Citera
2017-01-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
CTS (vattentemp-givare) kan ge hög förbrukning då styrenheten tror att motorn är kall hela tiden.

Detta syns dock på temperaturmätaren i bilen, likaså om bilen har en dålig termostat. Mätarens nål ska ligga horisontellt när bilen är varm.
Citera
2017-01-20, 12:59
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta syns dock på temperaturmätaren i bilen, likaså om bilen har en dålig termostat. Mätarens nål ska ligga horisontellt när bilen är varm.

Äldre bilar har oftast separat givare för mätare och styrenhet så uteslut inte detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in