2017-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu kan du då tycka att det är ett misslyckande. Men hur har du tänkt halvera byggjobbarnas löner så de kommer ned till den Finska nivån?
De som umgås med sådana tankar har glömt att vi har fackföreningar och att vinna över byggnads inte verkar görlig. Än mindre med en (S)-regering.
Men jag är idel öra om hur det ska gå till.
En kollega anlitade några hantverkare för att renovera kök och badrum. Det gick på ca 1 MSEK. Det var ingen lyxrenovering. Men jag skulle säga att det förklarar byggnadskostnaden. Dessa hantverkare skall ju in med kök och badrum i nybyggen också.
Och att automatisera renovering av kök och badrum ser jag inte ske under min livstid.

Annan industri har flyttat produktion till low cost länder, vilket sänker deras kostnader, och kan dra nytta av globaliseringen vilket gör att man kan slå ut fasta kostnader på fler köpare.
Men detta gäller väsentligen inte bygg och hantverksnäringen. Därför får man lov att räkna med att byggnadskostnad stiger betydligt mer än KPI.
Det ska jag förklara . Hur kan annan industri behålla löner men ändå effektivisera varje år?Jo, för att man ökar det varje anställd tillverkar. Hur kan man göra det då? Dels genom att automatisera delar av byggprocessen, och jag tror att det kommer bli mera av färdiga komponenter som monteras istället för att saker byggs på plats. Det finns de som säger att byggandet inte kan effektivisera. Jag håller inte med dessa personer.
Att renovera är inte samma sak som att bygga. Om vi ser på bilar, så blir det lite som att volvo kan tillverka en bil snabbare och effektivare men att laga bilen och fixa bromsarna, kommer troligen ta lika lång tid som det alltid har gjort.
2017-01-19, 23:33
Medlem
Ja, byggsektorn är lite speciell i Sverige. Det kommer ALDRIG kunna byggas riktigt billigt om inte någonting görs. I nuläget behövs bostäder...små bostäder...billiga bostäder....Men...?? det går bara att producera DYRA små bostäder !...Jag anser allvarlgt att vi bör tillåta importerad byggarbetskraft från t-ex Fillipinerna.Thailand mm. under en begränsad period av ca 3 år...Så vi kan bygga ifatt och billigt...Dessa "låglönearbetare" kommer ändå kunna tjäna 2-3 ggr så mycket som de tjänat hemma....Bara vinnare... ( märk. väl)under en begränsad tid) ca 3 år..Detta ska inte vara något normalt , utan bara något man tar till när byggandet släpar efter och man riskerar en total kollaps ....en enorm fastighetssmäll kommer radera ut 30 % av ungdomarna som handlat bostäder...p g a för DYRT.
2017-01-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, på det sättet har på 100 dagar alltså 61000 människor ökat sin belåning med 1 MSEK vardera. Och samtidigt har de 61000 människorna ökat sina tillgångar med 1 MSEK. (Den tillgången dom köpte och belånade).

Dessutom har på dessa 100 dagar 434000 andra människor ökat sina tillgångar med 1 MSEK. (Eller om man så föredrar så har 1736000 andra människor ökat sina tillgångar med 250 KSEK).

Är det ett bekymmer?

Tyckandet får ni andra sköta. Det gör ni ju med stor entusiasm.

Förstår inte riktigt vad du menar här. På dessa hundra dagarna blir 434000 pers miljonärer?
Över en miljon nya miljonärer per år??
Senast redigerad av Lapplisan 2017-01-19 kl. 23:50.
2017-01-19, 23:59
Medlem
Drdeoos avatar
Jag har sett på vissa diagram att Sveriges statsskuld är ganska låg jämfört med många andra länder

Borde inte det tyda på att det inte är så illa som många här får det till att låta?
2017-01-20, 00:01
Medlem
Lånar man en miljon för att köpa hus, äger man varken miljonen eller huset.

Ingen tillgång
2017-01-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Jag har sett på vissa diagram att Sveriges statsskuld är ganska låg jämfört med många andra länder

Borde inte det tyda på att det inte är så illa som många här får det till att låta?

Stämmer, men privat skuldsättning i Sverige är mycket hög och detta är oroande eftersom 80% av denna är bostadslån.
2017-01-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolzor10
Alpha101, tror du på det du själv skriver?
Tror?
Möjligt att du ber till Allah, men utgå inte att andra gör det.

Citat:
Isåfall är du fantastiskt dum.
Hm, men då kommer du väl med något faktatungt resonemang på matematiskt oklanderlig nivå så jag får kapitulera.
Ett sådan påstående kräver rätt rejäl och solid uppbackning.

Citat:
Hur kan en obetald lägenhet till 85% ses som en tillgång? Det är ett berg av skuld.
Eh? såg du ovan vad du skulle leverera. Det var inte något så inkompetent att en grundskoleelev gapflabbar.

Nu får man bli grundskolelärare här:
Nisse har 100 KSEK och inga skulder. Balansräkningen visar 100 KSEK på tillgångssidan och 0 på skuldsidan.

Nisse köper ett hus för 900 KSEK. Till det lånar Nisse 800 KSEK med huset som pant.

Nisses balansräkning visar nu:
* På tillgångssidan: en tillgång på 900 KSEK.
* På skuldsidan: en skuld på 800 KSEK.

Nisses nettotillgångar är 100 KSEK. Precis som innan köpet.

Hur i all världen klarar folk av att överleva utan att ens ha denna basala förståelse?

Citat:
Du min vän, har drivits med i masspsykosen. Dina inlägg ökar för varje dag här, får jag gissa på att du inte kan sova om nätterna snart också? Du är mellan 30-40år, lever som en slav för att pröjsa dina räntor till banken varje dag. Tror även att du hatar sitt jobb så du måste avreagera dig här när frugan heller inte vill ligga med dig.

Fortsätt leva i förnekelse. Du är slut min vän.
Inte så att det har någon betydelse i sakfrågan man folk här har ju svårt för den och vill gärna snöa in på personfrågor. Jag är skuldfri. Jag trivs bäst utan skuld. Det är bara en personlig preferens. Jag ser inget som helst problem med att folk lånar till sina bostäder. Det har jag själv gjort i yngre år.
2017-01-20, 00:09
Medlem
Det är bara hjärndöda människor som lånar 3-4 miljoner för att köpa ett hus som de sedan inte ens har tid att vara i pga att de måste jobba varenda minut som de inte sover.

En lånad miljon är en lånad miljon. Ett hus som man lånat till är ett hus som man lånat till, man äger ingenting av det förrän man betalat tillbaka skulden. Jag skiter i hur du bokför det rent bokföringstekniskt, realiteten är inte så.

Snart kommer smällarna, hårdare konkurrens på byggbranschen, billigare byggen, svarta arbetare, högre räntor.
Senast redigerad av Lolzor10 2017-01-20 kl. 00:45.
2017-01-20, 03:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag och chalmeristen pratade om svenska bokraschen, som jag kallade liten söt dipp.
Jösses människa. Ja, exakt. Du kallar det en "söt dipp" för att du har noll koll på situationen.

Jag försöker/försökte lära dig något om detta; i synnerhet att den här "söta dippen" där du uttryckligen trodde att "ingenting alls hände" tvärt om var riktigt jobbig för marknaden.

Men meningen var inte att lägga massa inlägg på att navigera dina idiotgissningar. Du borde förstå att det var just idiotgissningar (du gissade ju) och därmed vara något mer mottaglig.
2017-01-20, 04:30
Medlem
Blissummers avatar
"De höga svenska huspriserna och hushållens växande skulder innebär risker, enligt ekonomiprofessorn Kenneth Rogoff vid Harvarduniversitetet som tidigare har skrivit boken "This time is different" om skuldkriser."

http://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/ekonomiprofessorn-darfor-lar-bopriserna-bli-mycket-hoga-6818785
2017-01-20, 04:32
Medlem
Blissummers avatar
"Svenska folkets galna bostadsvinster"

"Svenska bostadsägare och kommuner har dragit in hundratals miljarder på bostadsförsäljningar de senaste tio åren. Det visar siffror som Affärsvärlden tagit del av."

http://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/svenska-folkets-galna-bostadsvinster-6819039
2017-01-20, 07:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det är bara hjärndöda människor som lånar 3-4 miljoner för att köpa ett hus som de sedan inte ens har tid att vara i pga att de måste jobba varenda minut som de inte sover.

En lånad miljon är en lånad miljon. Ett hus som man lånat till är ett hus som man lånat till, man äger ingenting av det förrän man betalat tillbaka skulden. Jag skiter i hur du bokför det rent bokföringstekniskt, realiteten är inte så.

Snart kommer smällarna, hårdare konkurrens på byggbranschen, billigare byggen, svarta arbetare, högre räntor.
Undra på att PISA-resultaten sjunkit så mycket...

Du äger huset. Du har lånat för att finansiera inköpet. Ställ nu upp en balansräkning. Vet du inte hur man upprättar en balansräkning så läs på, finns på nätet.

Huset är en finansiell tillgång oavsett hur köpet finansierats. Huset har ett reellt värde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in