2017-01-19, 19:10
Medlem
Hon såg ju väldigt berusad ut på övervakningskamerorna, så undrar vad som gått snett. Hon kanske skrek och sparkade för mycket, så det rann över för nån påtänd sjöman som ströp henne för att få tyst på henne. Det brukar vara så.

Tänker mig också att Birna kan ha lyckats ta sig ur bilen och sprungit en bit i snön, men att GM där fått tag på henne.

Skorna är inte så konstigt, vet inte varför, men offer hittas ibland utan skor,det är som om gärningsmännen tar av dem skorna av praktisk skäl kanske, lättare att då få ned kroppen i t ex en säck då, så om kroppen stoppats ned i något före man gick ombord, glömdes kanske skorna på marken, är man drogad blir man lite glömsk.
Citera
2017-01-19, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Brandstationen?
Ursäkta upprepning av info genom min fråga, men jag har missat och kan heller inte finna med hjälp av sök.

Citat;

As reported, according to sources close to Vísir, crew members of the ship in question rented a red Kia Rio on the weekend of her disappearance, and the ship was docked in Hafnarfjörður during this time. Surveillance footage taken on Laugarvegur on the night of the disappearance shows a red Kia Rio traveling went on Laugavegur at about the same time and place that Birna disappeared.

Her phone continued to produce a signal until at about 5:50 in Hafnarfjörður, near the area of the fire station. Given the distance covered in this short amount of time, it is possible she went to Hafnarfjörður by car.

http://grapevine.is/news/2017/01/19/arrests-made-in-connection-with-missing-woman/

Uppgift om en golfbana med kameraövervakning har tidigare florerat i tråden.

Det finns två närbelägna golfbanor, det ger oss en het ruta.

Brandstationen - Golfbana - Golfbana.

Om uppgiften stämmer att KIA:n lämnade golfbanan när föraren upptäckte att området var kameraövervakat finns det anledning att tro att föraren(om det är mördaren) letade upp en annan avsides plats i närheten. Mitt tidigare förslag på intressant område var utmed väg 408, till exempel här:https://www.google.se/maps/place/Hafnarfj%C3%B6r%C3%B0ur,+Island/@64.0608311,-21.8758545,394m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x48d60c56eb15f675:0x5577b ad72ba1387d!8m2!3d64.0291054!4d-21.9684626

EDIT;Brandsatationen ligger på Skutahraun.
Senast redigerad av OY 2017-01-19 kl. 19:17.
Citera
2017-01-19, 19:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Hon såg ju väldigt berusad ut på övervakningskamerorna, så undrar vad som gått snett. Hon kanske skrek och sparkade för mycket, så det rann över för nån påtänd sjöman som ströp henne för att få tyst på henne. Det brukar vara så.

Tänker mig också att Birna kan ha lyckats ta sig ur bilen och sprungit en bit i snön, men att GM där fått tag på henne.

Skorna är inte så konstigt, vet inte varför, men offer hittas ibland utan skor,det är som om gärningsmännen tar av dem skorna av praktisk skäl kanske, lättare att då få ned kroppen i t ex en säck då, så om kroppen stoppats ned i något före man gick ombord, glömdes kanske skorna på marken, är man drogad blir man lite glömsk.

Lättare att ta av byxor och trosor.
Citera
2017-01-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lättare att ta av byxor och trosor.

Det har du rätt i Sherlock, hehe.
Citera
2017-01-19, 20:34
Medlem
Citat:
Citat;

As reported, according to sources close to Vísir, crew members of the ship in question rented a red Kia Rio on the weekend of her disappearance, and the ship was docked in Hafnarfjörður during this time. Surveillance footage taken on Laugarvegur on the night of the disappearance shows a red Kia Rio traveling went on Laugavegur at about the same time and place that Birna disappeared.

Her phone continued to produce a signal until at about 5:50 in Hafnarfjörður, near the area of the fire station. Given the distance covered in this short amount of time, it is possible she went to Hafnarfjörður by car.

http://grapevine.is/news/2017/01/19/arrests-made-in-connection-with-missing-woman/

Uppgift om en golfbana med kameraövervakning har tidigare florerat i tråden.

Det finns två närbelägna golfbanor, det ger oss en het ruta.

Brandstationen - Golfbana - Golfbana.

Om uppgiften stämmer att KIA:n lämnade golfbanan när föraren upptäckte att området var kameraövervakat finns det anledning att tro att föraren(om det är mördaren) letade upp en annan avsides plats i närheten. Mitt tidigare förslag på intressant område var utmed väg 408, till exempel här:https://www.google.se/maps/place/Hafnarfj%C3%B6r%C3%B0ur,+Island/@64.0608311,-21.8758545,394m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x48d60c56eb15f675:0x5577b ad72ba1387d!8m2!3d64.0291054!4d-21.9684626

EDIT;Brandsatationen ligger på Skutahraun.

Tack.

Ja.
Men tre golfbanor i närheten finns. "Golfbana-Golfbana" gäller den heta rutan, eller menar du att föraren letat upp en annan plats och den platsen är den andra golbanan? Ursäkta, trög nu. Men i så fall så tror jag mer att föraren inte hade valt att åka till en annan golfbana när och om kamerorna vid ena golfbanan upptäcktes.
Citera
2017-01-19, 20:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Birna skulle tydligen jobba på lördagen, men med tanke på hennes ålder och berusade tillstånd utgår jag ifrån att hennes konsekvensanalytiska förmåga inte på topp. Låt säga att hon får kontakt med någon av dessa herrar, som hon träffat tidigare, och blir erbjuden droger. Hon åker med i bilen, men något går snett då hon överdoserar och tuppar av. Männen får panik och dumpar henne någonstans och tar sig tillbaka till sin båt och försöker låtsas som att ingenting har hänt?

Allt är möjligt och det är okey att spekulera, men tror du verkligen själv på detta scenario? GMs har sett henne, och ansett henne som ett lätt byte då de var kåta - de har kidnappat henne och efter förvärvat dåd slängt henne över bord. Så enkelt tror jag det är...
Citera
2017-01-19, 20:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack.

Ja.
Men tre golfbanor i närheten finns. "Golfbana-Golfbana" gäller den heta rutan, eller menar du att föraren letat upp en annan plats och den platsen är den andra golbanan? Ursäkta, trög nu. Men i så fall så tror jag mer att föraren inte hade valt att åka till en annan golfbana när och om kamerorna vid ena golfbanan upptäcktes.

Jag menar att vi med hjälp av brandstationen och samtliga golfbanor har ett ungefärligt område som är intressant. Vi vet inte vilken golfbana som KIA:n sågs vid, därför inkluderas samtliga golfbanor i det område som jag anser vara av intresse. Dra en linje genom brandstation - golfbana - golfbana -golfbana, vips så har vi ett intressant område.

Med tanke på att det påstås finnas vittnesmål om biltrafik i området så bör det handla om ett område där det normalt sett inte kör bilar vid aktuell tidpunkt. Mobilen slocknade också i närheten av brandstationen, sammantaget så satsar jag en peng på att det är området mellan IKEA, Urridavöllur golfbana samt Setberg golfbana som är mest intressant.

Om man tittar på google maps satellitvy så ser man att om någon tyckte att någon av golfbanorna var olämplig plats och söker sig vidare till en bättre avskild plats, ja då kan man hamna utmed väg 408, och vad vore en lämpligare plats än en stor parkeringsyta i anslutning till skog?
Citera
2017-01-19, 20:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det enda som återstår är väl egentligen att lokalisera kroppen? Dessvärre minimal chans att hon är i livet längre. Förmodligen har de dumpat kroppen i havet efter att ha våldtagit och (troligen av misstag) strypt henne.

Jag var i Reykjavik för ett antal år sedan och den staden är inte alls en sån idyll som man kunde tro. Rätt scary bitvis med droger och gruff i utelivet. Och det nästan helt utan invandrare...

Du stryper ALDRIG någon av misstag om du inte varit med i sexlekar, och detta tvivlar jag på här... Det tar säkerligen minst en minut av strypande för att någon skall dö, OM du inte knäcker något i nacken...
Citera
2017-01-19, 21:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Om jag träffade på en dyngrak tjej (eller kille), som jag förmodade inte kunde ta hand om sig själv, skulle jag kalla på polis i första hand, och vänta tills de kom. I andra hand skulle jag kalla på någon bekant med bil, som kunde forsla personen till akuten eller polisen

Personen skulle få ett kravbrev utan summa
Citera
2017-01-19, 22:05
Medlem
Citat:
Okej, tack. (Du kan trycka på citeraknappen vid det inlägg som du vill svara på, blir lättare för alla att läsa tråden, ett tips)

Hur är det med snön då, ligger det mycket snö runtomkring i landskapet?

Finns det någon organisation på Island liknande Missing People Sweden, är de i så fall igång och söker?

Tack för tipset!
Har inte stenkoll på snömängden nu men ska ha kommit en del efter att tjejen försvann.

Ang Missing people finns ingen direkt motsvarighet. Däremot finns det något som kallas för björgunarsveit (frivillig räddningstjänst typ...) som kan mobiliseras med kort varsel, flera hundrad personer om det bevövs där många har avancerad kunskap och utrustning för att klara av sökande under tuffa förhållanden som förekommer ju ofta på Island. Dom har varit högst delaktiga i sökandet efter Birna.

Sen är det mång vanliga frivilliga som ger sig ut och letar. Värt att påpeka att det var en sån frivillig som hittade skorna vilket visade sig vara avgörande för utredningen.
Citera
2017-01-19, 22:10
Medlem
Om någon vill fördjupa sig i den frivilliga räddningstjänsten...
http://www.newyorker.com/magazine/2015/11/09/life-is-rescues
Citera
2017-01-19, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ute på Atlanten?

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Allt är möjligt och det är okey att spekulera, men tror du verkligen själv på detta scenario? GMs har sett henne, och ansett henne som ett lätt byte då de var kåta - de har kidnappat henne och efter förvärvat dåd slängt henne över bord. Så enkelt tror jag det är...

Kan mycket väl ha varit det som skedde.

Antingen slängt henne över bord ute på Atlanten eller någonstans i närheten av där fartyget befann sig i Hafnafjördur. Hon kan ha blivit dumpad i hamnen även om dykare inte har funnit någon kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in