2017-01-19, 11:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Aftonbladet/Inizio:

2048 personer intervjuades under perioden 9-17 januari.

V 6,9 (-0,8)
S 25,8 (+0,4)
MP 4,3 (+0,8)
SD 21,5 (+0,9)
C 9,7 (+0,9)
L 4,7 (-0,6)
KD 3,7 (-0,3)
M 21,3 (-0,3)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lRr57/rekordsiffra-for-annie-loof
2017-01-19, 11:20
Medlem
Det är en enormt stor prestigeförlust för Moderaterna att bara vara tredje största partiet. Det lär komma flera utspel nu från moderaterna för att förhindra att fler opinionsundersökningar visar detsamma. Som tredje största parti och med ett extremt centerparti i alliansen så tycker jag inte det finns kvar några förhoppningar om en regering där moderaterna ingår.

Det är egentligen dåliga nyheter för alla som vill se en större press på nuvarande regeringen. Min bedömning är att det blev så att tiden rann ut för moderaterna, de gav bort regeringsmakten och löper en allt större risk att aldrig få tillbaka den eftersom det kan vara oerhört svårt att få tillbaka väljarna från sverigedemokraterna.
2017-01-19, 12:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Den som spår framtiden får i regel fel. Emellertid tror jag att det är dags att ge sig på en sorts förutsägelse. Denna grundas i vad vi tror oss veta om nuläget (vilket bara det r en betydande osäkerhet). Självklart kan betydande aspekter i svensk politik förändras, men utgångspunkten är att om utvecklingen ser ut ungefär som nu fram till valet, så tror jag följande:

1) Vi kommer att få tre, någorlunda likvärdiga partier i Riksdagen; S, M, SD. de kommer respektive att ha någonstans 20-27% vardera. Sannolikt förblir S det största, men med liten marginal. SD kan möjligen dubbla sig en gång till och landa runt 24%. Det är inte säkert att M förblir det näst största partiet. En arbetshypotes skulle kunna vara någonstans S: 25%, SD 24%, M 23%. Med stora reservationer kring det exakta procenttalet givetvis.

2) KD kommer att åka ur, givet vad vi kan se i nuläget. MP riskerar att åka ur, men det är mer osäkert där. KD: 3% och MP: 4%, med darr på ribban. De kan förstås inträffa mirakel åt båda hållen, men det är för tidigt att kunna skymta dem ännu.

3) C kommer att suga upp en del generösa borgerliga väljare från M, KD och FP/L, samt möjligen också några missnöjda MP-koftor som går till vem som som gillar mångkultur. C: 8%

4) V kommer att göra ett hyfsat val, väl bortom Kamrat Fyra Procent. En del missnöjda sossar och MP-koftor går hit. V: 6%

5) FP/L kommer att gå dåligt, men klara sig ännu en gång i Riksdagen (dessvärre). Det kommer att leda till att Björklund avgår, Birgitta Ohlson tar över och FP/L åker ut 2022. FP/L: 4%

Nu har jag enbart räknat på dagens riksdagspartier, men man kan förstås i detaljerna plocka bort någon hel, eller del av, procentenhet här och där och jag tror att Fi kommer någonstans strax över 2% och övriga partier får dela på återstoden runt ca 1%. Det blir summa 100%.

Intressant är förstås att om detta blir verklighet, och det blir det förstås inte i alla detaljer ty så precist kan man inte förutspå, så kommer ca 7 procentenheters röster att ligga orepresenterade utanför Riksdagens mandatfördelning. Om jag har fel om MP och FP/L så kan upp till 13 procentenheter hamna utan representation. Det skulle kunna ge upphov till en intressant debatt kring demokrati och representation.

Jag kommer fö inte att ta det minsta illa vid mig när någon försynt påpekat på valdagen att min förutsägelse på viktiga punkter blev fel.
2017-01-19, 13:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den som spår framtiden får i regel fel. Emellertid tror jag att det är dags att ge sig på en sorts förutsägelse. Denna grundas i vad vi tror oss veta om nuläget (vilket bara det r en betydande osäkerhet). Självklart kan betydande aspekter i svensk politik förändras, men utgångspunkten är att om utvecklingen ser ut ungefär som nu fram till valet, så tror jag följande:

1) Vi kommer att få tre, någorlunda likvärdiga partier i Riksdagen; S, M, SD. de kommer respektive att ha någonstans 20-27% vardera. Sannolikt förblir S det största, men med liten marginal. SD kan möjligen dubbla sig en gång till och landa runt 24%. Det är inte säkert att M förblir det näst största partiet. En arbetshypotes skulle kunna vara någonstans S: 25%, SD 24%, M 23%. Med stora reservationer kring det exakta procenttalet givetvis.

2) KD kommer att åka ur, givet vad vi kan se i nuläget. MP riskerar att åka ur, men det är mer osäkert där. KD: 3% och MP: 4%, med darr på ribban. De kan förstås inträffa mirakel åt båda hållen, men det är för tidigt att kunna skymta dem ännu.

3) C kommer att suga upp en del generösa borgerliga väljare från M, KD och FP/L, samt möjligen också några missnöjda MP-koftor som går till vem som som gillar mångkultur. C: 8%

4) V kommer att göra ett hyfsat val, väl bortom Kamrat Fyra Procent. En del missnöjda sossar och MP-koftor går hit. V: 6%

5) FP/L kommer att gå dåligt, men klara sig ännu en gång i Riksdagen (dessvärre). Det kommer att leda till att Björklund avgår, Birgitta Ohlson tar över och FP/L åker ut 2022. FP/L: 4%

Nu har jag enbart räknat på dagens riksdagspartier, men man kan förstås i detaljerna plocka bort någon hel, eller del av, procentenhet här och där och jag tror att Fi kommer någonstans strax över 2% och övriga partier får dela på återstoden runt ca 1%. Det blir summa 100%.

Intressant är förstås att om detta blir verklighet, och det blir det förstås inte i alla detaljer ty så precist kan man inte förutspå, så kommer ca 7 procentenheters röster att ligga orepresenterade utanför Riksdagens mandatfördelning. Om jag har fel om MP och FP/L så kan upp till 13 procentenheter hamna utan representation. Det skulle kunna ge upphov till en intressant debatt kring demokrati och representation.

Jag kommer fö inte att ta det minsta illa vid mig när någon försynt påpekat på valdagen att min förutsägelse på viktiga punkter blev fel.
Om SD " bara " får 24 % så har SD stått still i opinion under 2,5 år lagom till valet 2018, helt osannolikt.
Du får mentalt ställa in dig på SD som största parti 2018.
M tror jag kommer landa nedåt 20 % och S strax över.
Resten av profetian kan säkert stämma, möjligen att även Mp far ur ringen.

Oavsett så lär en SD + M regering ligga i korten 2018-2022.
2017-01-19, 13:47
Medlem
Yougov i dag : SD 24, nånting
S 21,
M 21,

Hela tabellen i Sverigedemokraterna i Opinionsundersökningar

Ursäkta undermåligt inlägg, men SD störst i Yg.
2017-01-19, 13:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om SD " bara " får 24 % så har SD stått still i opinion under 2,5 år lagom till valet 2018, helt osannolikt.
Du får mentalt ställa in dig på SD som största parti 2018.
M tror jag kommer landa nedåt 20 % och S strax över.
Resten av profetian kan säkert stämma, möjligen att även Mp far ur ringen.

Oavsett så lär en SD + M regering ligga i korten 2018-2022.

Som sagt, det enda man kan vara säker på om en spådom är att den i minst ett avseende är fel. Fråga SMHI.

Du kan mycket väl ha rätt. Jag ville mest litet "binda mig vid masten" för att utvärdera hur illa spådomen blev när valresultatet föreligger. Men för att detronisera S som största parti så krävs det rätt mycket. Inget parti har lyckat (även om M var nära 2010) sedan den allmänna rösträttens införande. Men om så sker så kommer jag inte att komma med några ursäkter för min usla spådomskonst.
Senast redigerad av Strix m/94 2017-01-19 kl. 14:23.
2017-01-19, 15:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som sagt, det enda man kan vara säker på om en spådom är att den i minst ett avseende är fel. Fråga SMHI.

Du kan mycket väl ha rätt. Jag ville mest litet "binda mig vid masten" för att utvärdera hur illa spådomen blev när valresultatet föreligger. Men för att detronisera S som största parti så krävs det rätt mycket. Inget parti har lyckat (även om M var nära 2010) sedan den allmänna rösträttens införande. Men om så sker så kommer jag inte att komma med några ursäkter för min usla spådomskonst.
S har intellektuell kallbrand och deras förtroende som de delvis återuppbyggde med halvbluffen 2016 har sedan dess fortsatt erodera.
Löfven är ett skämt, Ygeman som ger ett bra intryck och har en god svada avslöjar sig allt mer som en snackpåse utan innehåll.
S sjunker sakta ihop förtroendemässigt, det kommer leda till ett katastrofval för S, helst som ekonomin ute i kommunerna kommer halta betänkligt 2018.
Glöm sedan inte att någon majoritet för dagens politik har aldrig funnits.

M har bränt sitt krut och lyckas knappast återhämta sig via dagens manöver, nya ledare behövs och en ny trovärdig politik från M för det skall vända.

SD har redan 20-30 % möjliga nya väljare hos de övriga partierna, frågan är bara hur snabbt dessa gör resan som hundratusentals svenskar gjort de de senaste åren.
C tar besvikna PKister från M och möjligen KD, V tar vänstersossar, Mp tappar även de till C och soffan.
L står och trampar, KD försöker desperat få näsan ovan ytan, dock tynger frimicklarna partiet och drar det mot djupet.

Som sagt, nya tider stundar.
2017-01-19, 15:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
S har intellektuell kallbrand och deras förtroende som de delvis återuppbyggde med halvbluffen 2016 har sedan dess fortsatt erodera.
Löfven är ett skämt, Ygeman som ger ett bra intryck och har en god svada avslöjar sig allt mer som en snackpåse utan innehåll.
S sjunker sakta ihop förtroendemässigt, det kommer leda till ett katastrofval för S, helst som ekonomin ute i kommunerna kommer halta betänkligt 2018.
Glöm sedan inte att någon majoritet för dagens politik har aldrig funnits.

M har bränt sitt krut och lyckas knappast återhämta sig via dagens manöver, nya ledare behövs och en ny trovärdig politik från M för det skall vända.

SD har redan 20-30 % möjliga nya väljare hos de övriga partierna, frågan är bara hur snabbt dessa gör resan som hundratusentals svenskar gjort de de senaste åren.
C tar besvikna PKister från M och möjligen KD, V tar vänstersossar, Mp tappar även de till C och soffan.
L står och trampar, KD försöker desperat få näsan ovan ytan, dock tynger frimicklarna partiet och drar det mot djupet.

Som sagt, nya tider stundar.

Jo, vi får väl se. Det är inte alls säkert att dagens M-manöver - som kom påfallande lägligt i förhållande till tre OU - får några praktiska konsekvenser. Om det får några opinionseffekter är också oklart. Det är drygt ett och ett halvt år kvar till valet, så vi får väl se. Kanske vet vi mer om sex månader eller tolv.
2017-01-22, 01:13
Medlem
MrSokratess avatar
Sifos mätning
Förra månadens mätning inom parentes.

S 29,7 procent (27,6)
M 21,9 (22,2)
SD 16,0 (15,2)
V 8,0 (8,4)
C 9,3 (9,1)
L 5,3 (6,0)
MP 4,3 (5,2)
KD 2,6 (3,6)
Övriga 2,9 (2,6)
Rödgröna 42 procent (41,2)
Alliansen 39,1 procent (40,9)
Källa: Sifo/DN/GP

S går framåt i de flesta ou så det får ses som en trend.
Senast redigerad av MrSokrates 2017-01-22 kl. 01:18.
2017-01-22, 01:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Sifos mätning

S 29,7 procent (27,6)
M 21,9 (22,2)
SD 16,0 (15,2)
V 8,0 (8,4)
C 9,3 (9,1)
L 5,3 (6,0)
MP 4,3 (5,2)
KD 2,6 (3,6)
Övriga 2,9 (2,6)

Ja, Sifo är ju alltid Sifo...
Jag har titta igenom Novus sammanställning av olika OIs och då sett på 2016.
Att det är en väldig spridning mellan olika OI när det gäller SD är gammalt nytt, men under 2016 så har spridningen mellan OIs ökat även för S, men också M.

Framför allt så är det Sentio och Yougov som varierar när det gäller S medan M är lite mer blandat. Vid valet 2014 lyckades i stort sett alla pricka in M och S siffror så bra man kan begära med den valda metoden (felfaktor mellan 0,9 och 1,1) medan i stort sett alla bommade grovt på SD, en del så grovt att det inte kan skyllas på inkompetens.

En annan sak är också Cs uppgång, som även jag brukar nämna. Den var i själva verkt försumbar under 2016. C har ökat lite, men inte mer än 1%-enhet under året.
2017-01-22, 09:53
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, Sifo är ju alltid Sifo...
Jag har titta igenom Novus sammanställning av olika OIs och då sett på 2016.
Att det är en väldig spridning mellan olika OI när det gäller SD är gammalt nytt, men under 2016 så har spridningen mellan OIs ökat även för S, men också M.

Framför allt så är det Sentio och Yougov som varierar när det gäller S medan M är lite mer blandat. Vid valet 2014 lyckades i stort sett alla pricka in M och S siffror så bra man kan begära med den valda metoden (felfaktor mellan 0,9 och 1,1) medan i stort sett alla bommade grovt på SD, en del så grovt att det inte kan skyllas på inkompetens.

En annan sak är också Cs uppgång, som även jag brukar nämna. Den var i själva verkt försumbar under 2016. C har ökat lite, men inte mer än 1%-enhet under året.

Just när det gäller Centerpartiet kan man faktiskt fundera. De flesta OI visar att Centern ökat kraftigt sedan valet 2014. Förtroendet för dess partiledare (råprototypen för en mänsklig hubot) Annie Lööf sägs ha ökat så kraftigt att hon är den partiledare som svenska folket har störst förtroende för överhuvudtaget. Allvarligt talat - helt seriöst, låter det här rimligt?

Frågar ni mig så är svaret nej. Så många fårskallar kan helt enkelt inte rymmas i ett land. Skulle det vara så kan den genomsnittliga IK poängen inte överstiga 80.

Det mesta talar för att opinionsinstituten i allmänhet och SIFO i synnerhet boostar Centerpartiets siffror på samma sätt som de försökte göra med Miljöpartiet inför valet 2014. Det skulle ju bli en stenhård match mellan SD och Miljöpartiet om vilket parti som skulle bli Sveriges tredje största parti. Hur gick det? Ja, Miljöpartiet fick väl ungefär hälften så mycket röster som SD i det riktiga valet.

Jag är också tveksam till socialdemokraternas uppgång på flera procentenheter. Tänk efter, exakt vad har hänt som skulle göra socialdemokraterna populärare hos väljarna? Är det de höjda energipriserna? Det livliga nyårsfirandet? Polisens sjunkande siffror gällande uppklarade brott? Kaoset på våra akutsjukhus? Det hela känns orimligt, även här krävs ett genomsnittligt IK på högst 80 för att siffrorna ska kunna kännas någorlunda rimliga.

Det går helt enkelt inte att ta opinionsinstitut på allvar längre. De är lika trovärdiga som sanningsministeriets egna massmedia typ DN, Aftonbladet med flera.
2017-01-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Sifos mätning

S 29,7 procent (27,6)
M 21,9 (22,2)
SD 16,0 (15,2)
V 8,0 (8,4)
C 9,3 (9,1)
L 5,3 (6,0)
MP 4,3 (5,2)
KD 2,6 (3,6)
Övriga 2,9 (2,6)

Om vi ignorerar absolutnivån och bara tittar på ändringen. Vad är det som gör att folk kommit på att dom ska rösta på Löfven i större utsträckning?
Är det något speciellt som hände innan mätningen?

Är det kanske deras vinstbegränsning som aktiverat känslor av missunnsamhet hos fler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in