Den som spår framtiden får i regel fel. Emellertid tror jag att det är dags att ge sig på en sorts förutsägelse. Denna grundas i vad vi tror oss veta om nuläget (vilket bara det r en betydande osäkerhet). Självklart kan betydande aspekter i svensk politik förändras, men utgångspunkten är att om utvecklingen ser ut ungefär som nu fram till valet, så tror jag följande:
1) Vi kommer att få tre, någorlunda likvärdiga partier i Riksdagen; S, M, SD. de kommer respektive att ha någonstans 20-27% vardera. Sannolikt förblir S det största, men med liten marginal. SD kan möjligen dubbla sig en gång till och landa runt 24%. Det är inte säkert att M förblir det näst största partiet. En arbetshypotes skulle kunna vara någonstans S: 25%, SD 24%, M 23%. Med stora reservationer kring det exakta procenttalet givetvis.
2) KD kommer att åka ur, givet vad vi kan se i nuläget. MP riskerar att åka ur, men det är mer osäkert där. KD: 3% och MP: 4%, med darr på ribban. De kan förstås inträffa mirakel åt båda hållen, men det är för tidigt att kunna skymta dem ännu.
3) C kommer att suga upp en del generösa borgerliga väljare från M, KD och FP/L, samt möjligen också några missnöjda MP-koftor som går till vem som som gillar mångkultur. C: 8%
4) V kommer att göra ett hyfsat val, väl bortom Kamrat Fyra Procent. En del missnöjda sossar och MP-koftor går hit. V: 6%
5) FP/L kommer att gå dåligt, men klara sig ännu en gång i Riksdagen (dessvärre). Det kommer att leda till att Björklund avgår, Birgitta Ohlson tar över och FP/L åker ut 2022. FP/L: 4%
Nu har jag enbart räknat på dagens riksdagspartier, men man kan förstås i detaljerna plocka bort någon hel, eller del av, procentenhet här och där och jag tror att Fi kommer någonstans strax över 2% och övriga partier får dela på återstoden runt ca 1%. Det blir summa 100%.
Intressant är förstås att om detta blir verklighet, och det blir det förstås inte i alla detaljer ty så precist kan man inte förutspå, så kommer ca 7 procentenheters röster att ligga orepresenterade utanför Riksdagens mandatfördelning. Om jag har fel om MP och FP/L så kan upp till 13 procentenheter hamna utan representation. Det skulle kunna ge upphov till en intressant debatt kring demokrati och representation.
Jag kommer fö inte att ta det minsta illa vid mig när någon försynt påpekat på valdagen att min förutsägelse på viktiga punkter blev fel.