2017-01-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har vi fått någon förklaring till hur en magnetkompass fungerar på FE?
Var finns den magnetiska sydpolen? Menar FE:are att en magnetisk pol inte är en punkt utan en cirkulär isvägg? Varför har ingen FE:are någonsin mätt på jordens magnetfält?

Många frågor blir det...

Det är ju lustigt att kompassen pekar norr trots att man befinner sig i den södra hemisfären av världen, Australien t.ex. Jag har själv varit där och använt en kompass och kan bekräfta att den inte pekar söderut varken runt ekvatorn eller nere i Tasmanien. Om det fanns en sydpol så torde väl kompassen svänga om mot syd vid ekvatorn redan, vilket den såklart inte gör utan den fortsätter att peka mot nordpolen även om man så står på självaste sydpolen, som ju självklart inte existerar över huvud taget.
Citera
2017-01-19, 14:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Att falsifiera refraktion i fuktig luft känns som ett onödigt arbete när fokus istället torde ligga på att ifrågasätta varför inte ett enda lyckat dokumenterat experiment finns som bevisar gravitationslagen eller att jorden snurrar.

Lyft en tyng sten, håll den ovanför dina tår och släpp taget.
Om du får ont i tårna så har du bevisat förekomsten av en kraft som drar stenen nedåt.
Citera
2017-01-19, 14:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är ju lustigt att kompassen pekar norr trots att man befinner sig i den södra hemisfären av världen, Australien t.ex. Jag har själv varit där och använt en kompass och kan bekräfta att den inte pekar söderut varken runt ekvatorn eller nere i Tasmanien. Om det fanns en sydpol så torde väl kompassen svänga om mot syd vid ekvatorn redan, vilket den såklart inte gör utan den fortsätter att peka mot nordpolen även om man så står på självaste sydpolen, som ju självklart inte existerar över huvud taget.

Jösses vad du bevisar min tes om total okunskap hos FE:are. Sov du under fysiklektionerna i skolan? Begriper du inte ens hur en magnetisk kompass fungerar?

Kompassen har en syd- och en nordpol. På södra halvklotet dras kompassens nordpol mot jordens magnetiska sydpol.
Citera
2017-01-19, 14:22
Medlem
Citat:
Lyft en tyng sten, håll den ovanför dina tår och släpp taget.
Om du får ont i tårna så har du bevisat förekomsten av en kraft som drar stenen nedåt.

Nej, där har du helt fel. Jag tänker inte släppa en sten på mina egna fötter men vill du testa så skulle du bevisa att stenen är kompaktare i sina molekyler än vad dess omgivning är, inte att någon magisk osynlig kraft sugit ner den. Och så säger du att andlighet och ockultism bara är trams!
Citera
2017-01-19, 14:25
Medlem
Citat:
Jösses vad du bevisar min tes om total okunskap hos FE:are. Sov du under fysiklektionerna i skolan? Begriper du inte ens hur en magnetisk kompass fungerar?

Kompassen har en syd- och en nordpol. På södra halvklotet dras kompassens nordpol mot jordens magnetiska sydpol.

Nej, det där stämmer inte. Den pekar norr även på det södra halvklotet och riktar sig då norr, det är ganska enkelt att bevisa i just Australien också eftersom det finns så mycket kustbebyggelse där. Det räcker med att stå vid stranden och veta vilken sida av landet du befinner dig i för att veta att kompassen inte alls pekar mot sydpolen utan mot nordpolen.
Citera
2017-01-19, 14:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Du har fel i precis allt du säger. Precis vartenda ord är felaktigt.
Hur förklarar du att stjärnhimlen, sedd från södra halvklotet, inte roterar runt Polaris?
Citera
2017-01-19, 14:51
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur förklarar du att stjärnhimlen, sedd från södra halvklotet, inte roterar runt Polaris?
Hur vet du att den inte roterar runt polaris? Det är bara enligt vissa, men absolut ingen vetenskaplig tes. Herregud ibland undrar man...
Citera
2017-01-19, 15:30
Medlem
Jag väljer två citat från dig eftersom de innehåller något konkret:
Citat:
Kompassens nordpil pekar åt norr, och dess sydpil åt söder. Det gäller över hela jorden och det borde du veta redan efter grundskolan.

Citat:
Trevligt att se att av allt det jag skrev till dig så valde du att svara på ett inlägg jag skrev till en annan användare istället.
Änsendå? Vi har yttrandefrihet här på Flashback, var och en har full rätt att kommentera vilket inlägg som helst.

Så till alla de inlägg du har gjort här. Jag undrar, och jag menar på fullt allvar: Menar du verkligen det du vräker ur dig?? Stora svepande anklagelser som helt saknar bevis och till och med saknar konkret innehåll! Bara fraser som att "all vetenskap är lögn" (även den som samlats sedan Hedenhös), "vartenda ord är fel" och "alla som skriver mot FE-hypotesen här är antingen hjärndöda eller betalda lögnare".

Tror du på detta själv? Eller syftar du till att misskreditera FE-kramare och få alla andra som stöder den hypotesen att (också) framstå som tokstollar och dårfinkar?

I så fall lyckas du fullt ut. Dina inlägg här är bland de absolut dummaste jag har läst i den här tråden, och det vill inte säga lite!
Citera
2017-01-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Hur vet du att den inte roterar runt polaris? Det är bara enligt vissa, men absolut ingen vetenskaplig tes. Herregud ibland undrar man...

Söder om ekvatorn roterar stjärnhimlen runt den södra himmelspolen. Det är helt uppenbart - inte ens flat earth society förnekar detta.

Det finns faktiskt en mänsklig kunskap och erfarenhet, som har samlats under århundraden och som säger det. Var vänlig kom inte med någon kommentar i stil med "har du varit i Antarktis och sett efter?" Det behövs inte.
Citera
2017-01-19, 16:40
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Söder om ekvatorn roterar stjärnhimlen runt den södra himmelspolen. Det är helt uppenbart - inte ens flat earth society förnekar detta.

Det finns faktiskt en mänsklig kunskap och erfarenhet, som har samlats under århundraden och som säger det. Var vänlig kom inte med någon kommentar i stil med "har du varit i Antarktis och sett efter?" Det behövs inte.
Asså va snackar dom, allt är en myt. Förr i tiden trodde man jorden va platt så det är inget konstigt att allt mer generationer forstsätter om sin tro att jorden var platt.
Citera
2017-01-19, 16:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, det där stämmer inte. Den pekar norr även på det södra halvklotet och riktar sig då norr, det är ganska enkelt att bevisa i just Australien också eftersom det finns så mycket kustbebyggelse där. Det räcker med att stå vid stranden och veta vilken sida av landet du befinner dig i för att veta att kompassen inte alls pekar mot sydpolen utan mot nordpolen.

Vad är det som inte stämmer? Att sydpolen har en magnetisk sydpol eller att en magnetisk kompass innehåller en magnet med en nordpol? Eller att en magnetisk nordpol och en magnetisk sydpol drar till varandra?

Det ironiska med ditt inlägg är att något du tror är ett bevis för en platt jord i själva verket är ett bevis för en sfärisk jord.
Citera
2017-01-19, 17:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, där har du helt fel. Jag tänker inte släppa en sten på mina egna fötter men vill du testa så skulle du bevisa att stenen är kompaktare i sina molekyler än vad dess omgivning är, inte att någon magisk osynlig kraft sugit ner den.

Och som ett brev på posten kommer dravlet om "densitetskraften". Densitet är ingen kraft, det är ett mått på massa per volym och det är dessutom en skalär: densitet har ingen riktning.

Hur vet stenen vad som är upp och vad som är ned?

Citat:
Och så säger du att andlighet och ockultism bara är trams!
Om man diskuterar vetenskapliga bevis för jordens form så är ockultism ganska meningslöst.
Diskuterar vi däremot din tro på en platt jord så är ockultism en grundförutsättning.

Citat:
Länkar igen till 200 faktiska bevis för att jorden är platt, utan hänvisningar till konstiga teorier som helt saknar fog i verkligheten: https://docs.google.com/file/d/0B5Dy_Ci78cCvazRqdFZoTUVyN2M/preview

Som sagt, jag ger dig chansen att själv få välja ett av "bevisen" så kan vi diskutera det. Välj med omsorg ut det du tycker är det starkaste så lovar jag att debunka "beviset".

Du bör även läsa igenom tråden för många av "bevisen" har redan blivit debunkade i tråden. Och det vore ju dumt om du väljer ett som redan är avfärdat som trams.

Och välj inte "bevis" 1-7 för de hittar du debunkade här:
http://200proofsearthisnotflat.blogspot.se/2016/02/debunking-dubay-1-7200.html
Senast redigerad av madtop 2017-01-19 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in