2017-01-19, 13:33
Medlem
hetzzs avatar
Är smått nyfiken på hur man slangar metervis uppåt? Är inte särskilt bevandrad i bensinslangarbranschen men har aldrig ens hört talas om någon som slangat från en lägre tank till en högre. Möjligen pumpat men slangat?

Trist för skattebetalarna att behöva betala en ordentlig dos med vård till dessa herrar. Borde nästan vara läge att de som skadar sig under ett pågående brott frånsäger sig "välfärden".
Citera
2017-01-19, 13:34
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Bensin får inte frifalla i ett påfyllningsrör hur långt som helst. Det kan uppstå statisk elektricitet pga friktion mellan den fallande bensinen och luften.

Ta Bandvagn 206 som exempel, där är tankarna ca 70 cm höga och då måste man ha en tanksil i mynningen på tanken.

Kan du utveckla lite? Är det ett troligt scenario att bensinen har antänts av statisk elektricitet givet den fakta vi vet - att tjuvarna försökte stjäla bensin ur en tank i marken och slangade bensinen till två kubiktankar på ett täckt släp?

Den där släpvagnen får för övrigt inte lastas med mer än 470kg. Jag undrar om de hade tänkt fylla på med två kubik bensin (eller kanske en kubik bensin och en kubik diesel). Densiteten på bensin är ca 0.75, så egentligen får de bara ha drygt 600 liter på släpet. Sedan väger ju tankarna en del också. Men det eventuellt brottsliga i att överlasta en släpvagn skiter väl bensintjuvar i...
Citera
2017-01-19, 13:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
http://www.vf.se/saffle/brand-vid-ok-tva-personer-brannskadade/

Släpkärrans regplåt: XRY 359
Kan säkert vara stulen den också iofs? Kända av polisen sen tidigare, även kändisar i trakten?

Den är nog stulen:

Citat:
Ägare och brukare
65+ JOBB I SÄFFLE AB
Citera
2017-01-19, 13:36
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Är smått nyfiken på hur man slangar metervis uppåt? Är inte särskilt bevandrad i bensinslangarbranschen men har aldrig ens hört talas om någon som slangat från en lägre tank till en högre. Möjligen pumpat men slangat?

Skämtar du? Givetvis har de använt någon slags pump. En hävert kräver att den mottagande slangänden är under ytan på det givande kärlet. Man kan förstås tänka sig att man har ett trycksatt kärl under, då går det. Men så lär det inte ha gått till här.
Citera
2017-01-19, 13:42
Medlem
Rätt bra bilder i VF http://www.vf.se/saffle/brand-vid-ok-tva-personer-brannskadade/
Man kan se något som liknar en slang på marken. Dom måste haft någon typ av pump som suger upp bensinen. Många 12 volts pumpar får man ej använda till bensin då dom inte
är gnistsäkra.
Citera
2017-01-19, 13:46
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Skämtar du? Givetvis har de använt någon slags pump. En hävert kräver att den mottagande slangänden är under ytan på det givande kärlet. Man kan förstås tänka sig att man har ett trycksatt kärl under, då går det. Men så lär det inte ha gått till här.

Klart jag inte skämtar, jag var genuint nyfiken om jag missat någon form av skum "slangareffekt" som skulle kunna förklara hur det gått till. Speciellt när det börjar talas om "statisk elektricitet" och "fallhöjder" i tråden.

Enligt artikeln så är det polisen använder begreppet/ordet slanga. Så det kan ju vara slarvigt uttryckt av polisen.

Citat:
– Det var två män som försökte slanga bensin till ett fat som stod på ett släp. Något hände och det har började brinna, säger Morgan Connedal, vakthavande befäl hos polisen i Karlstad.

Min första chansning om hur det gått till är att de använt någon form av pump, troligen elektrisk och det är denna mekanism som på något sätt antänt bensinen.

Så det var väl jag som hängde upp mig på ordvalet i artikeln, för i min värld och som du även håller med om så är inte ordet/begreppet "Slanga" förenligt med det som troligen skett. Därför ville jag se om kunskapskällan de lux aka flashback hade ytterligare en hemlighet om världen att avslöja för mig. Tyvärr verkar det som att verkligheten fortfarande fungerar som jag antagit fram tills nu.
Citera
2017-01-19, 13:47
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Instant karma...
Det finns en del bensin kvar i slangen efter man har pumpat, det går att "stampa" på slangen för att skapa ett baksug och bensinen kommer ut. Kanske inte så värt när man har bil, men när man var en ung fattig moppekid var det sjukt praktiskt
Citera
2017-01-19, 13:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Kan du utveckla lite? Är det ett troligt scenario att bensinen har antänts av statisk elektricitet givet den fakta vi vet - att tjuvarna försökte stjäla bensin ur en tank i marken och slangade bensinen till två kubiktankar på ett täckt släp

Jag vet inte hur troligt det är, men jag vet att det är absolut förbjudet att tanka en Bandvagn 206 utan att ha tanksilen på plats. Motiveringen är att bensinen kan fatta eld av friktionen mot luften.

Jag vill minnas att det tom inte är en regel tagen ur luften, utan att det faktiskt har börjat brinna när folk har slarvat på den punkten.

På bilden har de en IBC (intermediate bulk container) i plast på flaket.
Citera
2017-01-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag vet inte hur troligt det är, men jag vet att det är absolut förbjudet att tanka en Bandvagn 206 utan att ha tanksilen på plats. Motiveringen är att bensinen kan fatta eld av friktionen mot luften.

Jag vill minnas att det tom inte är en regel tagen ur luften, utan att det faktiskt har börjat brinna när folk har slarvat på den punkten.

På bilden har de en IBC (intermediate bulk container) i plast på flaket.

Helt klart är det livsfarligt att fylla bensin med en fritt fallande stråle pga den statiska elektricitet som genereras. Risk för gnistbildning. Att fylla bensin till en plastbehållare innebär liknande risker. Nu kan ju bensinkoncentrationen i luften i tanken ganska snabbt nå över explosionsområdet och då kan den inte antändas. Men farligt är det. Nu tror jag inte att bensinen antände i IBCn. Det borde ha lett till en explosion som tagit död på förövarna om det inte hände direkt när de började. Det är ju tänkbart.
Citera
2017-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om de korkade ziggetjuvarna hållit sig till diesel hade det inte hänt. Försöka sno två kubikmeter bensin ur en marktank är efterblivet. Hoppas de lider länge och väl av sina skador.
Varför skulle det vara efterblivet? Förutom att man snor någon annans grejer då.
Citera
2017-01-19, 14:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om de korkade ziggetjuvarna hållit sig till diesel hade det inte hänt. Försöka sno två kubikmeter bensin ur en marktank är efterblivet. Hoppas de lider länge och väl av sina skador.

Kommer att kosta vården hundratusentals kronor om de är alvarligt skadade. Massor av syrror måste göra tillsyn. Sverige är de stora förloraren.
Citera
2017-01-19, 14:09
Medlem
Bensintjuvar skrev man inte i de första artiklarna jag läste tidigare idag. Först tänkte jag att det var rätt åt dem att bli brända, men blev jag mest förtvivlad när jag insåg de kanske överlever och isåfall kommer kosta oss skattebetalare tiotals miljoner kr i intensivvård och sen all sjukvård de behöver resten av livet.

Pengar och resurser som kunde gått till bättre behövande såsom våra pensionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in