2017-01-18, 23:32
Medlem
mEaters avatar
Finns det någon organisation som är värdig donationer numer? Även BRIS, som har varit den enda organisationen jag donerat till under senaste år, har ju gått över till att satsa extra på vuxna afghanska män som vuxit upp i Iran.

http://www.eposten.se/nyheter/omvarl...nt4505756.aspx
Citera
2017-01-19, 09:03
Medlem
Kenneth.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Jag tror att det var bägaren som rann över där. Jag säger inte att SOS inte får stödja vilka de vill, det får de givetvis. Det blev bara för mycket, finns det inte en enda organisation som är exakt vad de utger sig för att vara?

Jag kan liksom komma ihåg Solstickan, Majblomman, 4H gårdar, scouterna och få något rosaskimrande framför ögonen. Och nu blir det bara skit när man tittar. Så nej, du är inte ensam, jag ville bara få fortsätta tro på något bra.

Fast SOS Barnbyar tycker inte jag får stödja vilka dom vill. Då blir det ju falsk marknadsföring när människor tror att dom ger pengar till svältande barnbyar i nöd och istället så läggs pengarna på skäggbarn i Hammarkullen. Vad jag vill komma fram till är att oavsett vad du tror dina pengar går till så gör dom inte det. Vill du hjälpa finns det ofantligt mycket fler och bättre alternativ än att sms:a en hundring till valfri hjälporganisation.. tyvärr.
Citera
2017-01-19, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
SOS Barnbyar har beslutat att begrava allt uppbyggt förtroendekapital och inleda verksamhet i Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6610236

Hur många års drift av barnhem där det finns riktiga barn i drabbade områden motsvarar detta projekt? Kostar inte bluffungdommarna redan tillräckligt i Sverige?

Det fullkomligt orimliga i agerandet bekräftas av självaste generalsekreteraren, även om poängen flyger henne totalt förbi:

Alla dessa 28 miljoner riktiga barn kan inte komma till Sverige. Vi måste hjälpa där det verkligen hjälper, utan att hota vårt eget välfärdssamhälle.

Observera ordvalet "Barn", inte ens SR använder det ordet i rubriksättningen.

SOS Barnbyar har med sina kändiskampanjer givit i alla fall mig illusionen av att verkligen hjälpa utsatta barn.

Jag undrar verkligen vad som är det verkliga motivet till detta beslut? Är det nån mellanchef som vill bli VD för anläggningen? Nån anhörig som kommer få fina leverantörsavtal?

Hur är det med läkare utan gränser? Kan man fortfarande idka välgörenhet på riktigt via dem?

Vadfan är det för fel på dig? Bränner pengarna så i fickan att du måste godhetsknarka och sitta på Facialbook och statusuppdatera när du skänkt pengar till SOS Bögbyar och Läkare utan flensost?

Donera till Nordiska Motståndsrörelsen och köp ett vapen om du vill göra gott för land och folk.

..och seriöst, vem skulle sakna dom 28 miljoner barnen om dom bara försvann från jordens yta?

Inte jag iaf. Jävla löss!
Citera
2017-01-19, 10:52
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth.G
Fast SOS Barnbyar tycker inte jag får stödja vilka dom vill. Då blir det ju falsk marknadsföring när människor tror att dom ger pengar till svältande barnbyar i nöd och istället så läggs pengarna på skäggbarn i Hammarkullen. Vad jag vill komma fram till är att oavsett vad du tror dina pengar går till så gör dom inte det. Vill du hjälpa finns det ofantligt mycket fler och bättre alternativ än att sms:a en hundring till valfri hjälporganisation.. tyvärr.

SOS barnbyar ska nu alltså stödja Sveriges invandring
det går fan inte att stödja någon sådan liknande organisation längre, bidrag går till feta arvoden och till att hjälpa skäggbarn som kommit till Europa för att leva på bidrag
Citera
2017-01-19, 10:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zigenarballe
Vadfan är det för fel på dig? Bränner pengarna så i fickan att du måste godhetsknarka och sitta på Facialbook och statusuppdatera när du skänkt pengar till SOS Bögbyar och Läkare utan flensost?

Donera till Nordiska Motståndsrörelsen och köp ett vapen om du vill göra gott för land och folk.

..och seriöst, vem skulle sakna dom 28 miljoner barnen om dom bara försvann från jordens yta?

Förstår hur du tänker men hur gör det gott för folk och land genom att donera till NMR? Ska dom gå ut på gatorna mitt i natten och klistra upp fler klistermärken/spärrband?
Citera
2017-01-19, 11:43
Medlem
Varningen är verkligen befogad. Om man skänker pengar till SOS-barnbyar och tror att de går till ett projekt för svältande barn så har man fel för sig.
Citat:
Det doftar nya möbler och lite målarfärg när Catharina Gerhke visar runt i de nyrenoverade lokalerna vid Hammarkulletorget i Göteborg.

Verksamheten vänder sig till ungdomar mellan 16 och 21 år med så kallad ebo-placering. Ungdomarna bor i familjehem som ofta själva har en svag förankring i Sverige.
Den som trodde sig skänka pengar till nödlidande barn i tredjevärlden känner nog dig ganska lurad när han får veta att pengarna går till unga män som oftast är ekonomiska migranter och som redan kostar Sverige 1 miljon per man.

Unga män som har gratis boende, mat, skola, sjukvård, tandvård, medicin, kläder, busskort, träningskort, advokat, god man, fickpengar.

SOS-barnbyar borde skämmas att lura bidragsgivarna på detta sätt.

Citat:
https://meritwager.wordpress.com/201...ojkar-och-man/
Alla ungdomar utan undantag är väl insatta i vad de kan kräva och de kräver det också. Och mer därtill. Överenskommelser om storleken på månadspengen och vad den ska räcka till hålls aldrig och det är ständigt stora konflikter om ungdomarnas pengar. De vill omgående ha dator, iPhone, gymkort, märkeskläder, dyra parfymer, nya möbler, fordon, körkort och så vidare.
Senast redigerad av Trotteri 2017-01-19 kl. 11:45.
Citera
2017-01-19, 14:41
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zigenarballe

Trams, vill man göra donera till saker som gör skillnad för utsatta människor ska man skänka till organisationer som dessa:
www.volkshulp2000.co.za
http://helpendehand.co.za/?lang=en
I synnerhet denna är extra viktig då den även hjälper människor på sikt:
http://www.safrpsa.org/index.html
De får inte ens hjälp av staten pga av att de är "too white"
https://www.censorbugbear.org/africa...-for-donations
Citera
2017-01-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Trams, vill man göra donera till saker som gör skillnad för utsatta människor ska man skänka till organisationer som dessa:
www.volkshulp2000.co.za
http://helpendehand.co.za/?lang=en
I synnerhet denna är extra viktig då den även hjälper människor på sikt:
http://www.safrpsa.org/index.html
De får inte ens hjälp av staten pga av att de är "too white"
https://www.censorbugbear.org/africa...-for-donations

Trams på dig själv du. Donera lite nu så kan du twittra och statusuppdatera på Facial hur god du varit, sen är du värd en avslagen och fickljummen Norrlands 3.5:a. Tack för infon dock, kände inte till alla du tipsade om.
Citera
2017-01-19, 15:58
Medlem
Rasande-Roses avatar
Det handlar om en politisk vänsterliberal överlevnadsinstinkt. De invandrade unga männen har drabbat Göteborg, framför allt Nordstans köpcenter, mycket hårt med deras dagdriveri. Vi pratar omfattande problem med butiksstölder, personrån och sexövergrepp mot unga svenska flickor. När människor råkar ut för brott så blir människor rädda och känner sig osäkra i samhället. De tenderar då till att rösta på SD. Därför vill nu ledande vänsterliberala politikerna få bort gatubarnen från gatubilden, därav försöket med dagverksamhet under SOS barnbyars regi.
Citera
2017-01-19, 16:14
Medlem
Sinraths avatar
Det är väl statens (skattebetalarnas) pengar som lockar. Kan tänka mig dom finansieras lättare hemma än enbart av allmosor från allmänheten.
Citera
2017-01-19, 17:17
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asyldrottning
Trams på dig själv du. Donera lite nu så kan du twittra och statusuppdatera på Facial hur god du varit, sen är du värd en avslagen och fickljummen Norrlands 3.5:a. Tack för infon dock, kände inte till alla du tipsade om.
Dock var detta inget trams utan hur man seriöst och konkret kan hjälpa. Sysslar med vare sig twitter eller face, men å andra sidan kanske det är bra satt att sprida material på, så varför inte. Godhetshorande är dock för vänsterfolk och skenheliga pk-jon. Det är inget det är frågan om här utan det är inte konstigare än att hjälpa sin familj. Att inte hjälpa 28 miljoner barn som svälter dock är att hjälpa på riktigt då Världen är överbefolkad.
Citera
2017-01-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Dock var detta inget trams utan hur man seriöst och konkret kan hjälpa. Sysslar med vare sig twitter eller face, men å andra sidan kanske det är bra satt att sprida material på, så varför inte. Godhetshorande är dock för vänsterfolk och skenheliga pk-jon. Det är inget det är frågan om här utan det är inte konstigare än att hjälpa sin familj. Att inte hjälpa 28 miljoner barn som svälter dock är att hjälpa på riktigt då Världen är överbefolkad.

Typ det Zigenarballen skrev ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in