2017-01-19, 08:05
Medlem
Gaphalss avatar
På minpension.se så står: "Förväntad värdeutveckling på ditt pensionssparande": Där standard anges till 2,10%

Vad är det som avses?

Mitt PPM har gått upp 11%
Min tjänstepension har gått upp 25%
Ska jag fortfarande räkna på 2,10%?

Det börjar ju närma sig Så det skulle vara kul att få klarhet..
Citera
2017-01-19, 08:18
Medlem
Man brukar säga att aktier går upp 7 -8 % i snitt om man tittar långsiktigt nu har börsen gått bra sedan 2008 så det kommer en sättning, och då kommer dina fonder troligen backa en del.

När du sedan börjar ta ut din pension bör du nog ha en del i räntefonder, så att dessa pengar finns kvar även om det skulle bli en lågkonjunktur. Du vill ju ta ut pension även om börsen backar 30 %.

2 % är försiktigt räknat men över 8 % är nog högt/rimligt räknat när du börjar ta ut pengarna.
Senast redigerad av reedValveFlash 2017-01-19 kl. 08:20.
Citera
2017-01-19, 08:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
På minpension.se så står: "Förväntad värdeutveckling på ditt pensionssparande": Där standard anges till 2,10%

Vad är det som avses?

Mitt PPM har gått upp 11%
Min tjänstepension har gått upp 25%
Ska jag fortfarande räkna på 2,10%?

Det börjar ju närma sig Så det skulle vara kul att få klarhet..
2,1% är inflationsjusterat för att ge en rättvisare bild men idag kan man tycka att ränteläget gör att man kan räkna med lite mer, säg 5-6%.
Citera
2017-01-19, 22:44
Medlem
Gaphalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Man brukar säga att aktier går upp 7 -8 % i snitt om man tittar långsiktigt nu har börsen gått bra sedan 2008 så det kommer en sättning, och då kommer dina fonder troligen backa en del.

När du sedan börjar ta ut din pension bör du nog ha en del i räntefonder, så att dessa pengar finns kvar även om det skulle bli en lågkonjunktur. Du vill ju ta ut pension även om börsen backar 30 %.

2 % är försiktigt räknat men över 8 % är nog högt/rimligt räknat när du börjar ta ut pengarna.

Så räntefonder är det säkraste kortet om börsen börjar svajja? Tipps på en bra sådan? Eller är alla räntefonder lika bra/dåliga?
Citera
2017-01-20, 08:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så räntefonder är det säkraste kortet om börsen börjar svajja? Tipps på en bra sådan? Eller är alla räntefonder lika bra/dåliga?
Idag är sparkonto med 0% ränta säkrast. Tyvärr kan man i vissa sparformer inte välja det så säker ränta hittar man i korta räntefonder med idag lite negativ avkastning. Men hellre -0,5% än -20% när det rasar.

Korta räntefonder investerar i räntepapper med typiskt mindre än ett års löptid. Exempelvis AMF Räntefond Kort.

Långa räntefonder rekommenderas inte i nuläget med vår extremt låga marknadsränta. Stiger marknadsräntorna så tappar längre räntepapper värde.
Citera
2017-01-21, 12:44
Medlem
Citat:

Räntefonder är inte bra om inflationen börjar skena. Man bör därför ha pengar, räntefonder, obligationsfonder och aktier i en mix.

En annan orsak till det har David Swensen Yale, föreläste om. Han hade tillgång till data från aktiemarknaden mellan 1925 till 2006.

Där visade det sig att om man investerade i
- statsskuldväxel så ökade pengarna 19 ggr medan inflation var 11 ggr
- obligationerna så ökade pengarna 72 ggr
- stabila aktier så ökade pengarna 3077 ggr
- small cap aktier så ökade pengarna 15822 ggr

Så det är klart bäst att köpa small cap aktier om det inte var p.g.a. psykologi.

För om man hade small cap aktier
1929 så sjönk de med 54%
1930 så sjönk de med ytterligare 38 %
1931 så sjönk de med ytterligare 50%
1932 så sjönk de med ytterligare 32%

Så för varje dollar man hade när aktiemarknaden peakade 1929 så hade man bara några penny i slutet av 1932.

De gjorde att man sålde och sedan hade många detta i minnet så man vill inte köpa aktier förrän fram på 50-talet, men under 30 -50 talet steg aktierna väldigt mycket och de gick många miste om.

så man ska inte ha mer aktier än man kan undvara i flera år, annars kommer man att sälja när det blåser som värst.
Senast redigerad av reedValveFlash 2017-01-21 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in