2017-01-17, 22:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Så till nästa logiska kaskadspya från din sida: ungefär "knarkande är visst ett brott med offer, ty fråga den som blir bestulen" osv... Ja, alla de saker du räknar upp är brott: stöld är ett brott. Misshandel är ett brott. Försummelse av barn är ett (moraliskt) brott. Framförande av fordon i berusat tillstånd är ett brott. Men inmundigande av en naturprodukt (eller, för all del en kemikalie) är näppeligen ett brott! Så är heller inte självmord/självmordsförsök ett brott, för att ta det till sin spets.
Det är lite fascinerande att folk tror att man vill legalisera stöld och misshandel. Sen om man faktiskt fick berusa sig med vad man ville, ja då kanske man skulle kunna ha ett jobb och inte behöva begå några brott.
Citera
2017-01-18, 15:21
Medlem
KissedByKismets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Jag måste bara börja med att säga detta: du är en idiot. Så enkelt är det faktiskt. Varför, i helvete, lägga jobb på att skriva ett så långt inlägg om man är så uppenbart okunnig, obegåvad och oempatisk?

Tack detsamma, du. Oempatisk? Jag hyser empati med offren för knarkares handlingar, även dem själva. Jag tycker inte det är något bra med att folk tar överdoser eller får HIV, men du är ju lika dum i huvudet som du säger att jag är om du tror att knark blir mindre dödligt, eller HIV och hepatit mindre smittsamt, om knark legaliseras (ja, jag vet att sprutbyten minskar risk för smitta osv, du behöver inte sätta på dig föreläsningshatten igen).

Men till skillnad från dig och andra drogromantiker anser jag faktiskt att om du knallar runt med knark i fickan och åker dit för innehav så är felet ditt eget och ingen annans. Alla, även knarkare, vet att det är olagligt och bryter man mot lagen straffas man. Inget konstigt eller felaktigt med det.

Citat:
Du tycker att allt är i sin ordning, eftersom "knarkare" vet vad de gör, och att det är olagligt. Ok, det fanns en tid när självbefläckelse var olagligt. Var det därför på sin plats att straffa självbefläckaren, eftersom vederbörande visste att det var olagligt? Detsamma med homofilen? Med den som uppenbarligen hade samröre med satan?

Som sagt, du kallar mig en idiot och visar sedan prov på minst lika stor idioti. Onani är inte olagligt nu, ej heller homosexualitet. Jävla dumma liknelser. Men väntat från en hjärntvättad knarkpropagandist.

Citat:
Är det på sin plats att skökor, som blottar sin hud i Afganistan, stenas till döds, eftersom de vet att det är otillåtet och vad det leder till? Åtminstone för en renlärig afghan, med din logik!

För allas logik, om man inte knarkat bort sina hjärnceller. Är det rätt i mina ögon? Självklart inte. Men nu var trådens ämne inte de sjuka lagarna i talibanstyrda länder eller taskig kvinnosyn, så varför ens ta upp sådant?

Citat:
Så till nästa logiska kaskadspya från din sida: ungefär "knarkande är visst ett brott med offer, ty fråga den som blir bestulen" osv... Ja, alla de saker du räknar upp är brott: stöld är ett brott. Misshandel är ett brott. Försummelse av barn är ett (moraliskt) brott. Framförande av fordon i berusat tillstånd är ett brott. Men inmundigande av en naturprodukt (eller, för all del en kemikalie) är näppeligen ett brott! Så är heller inte självmord/självmordsförsök ett brott, för att ta det till sin spets.

Inbrott begångna i syfte att få pengar till droger anses av de flesta vara ett brott. "Naturprodukt" minsann. Det låter så oskyldigt och fint. Som om alla knarkare bara röker på lite då och då.

Citat:
För övrigt: läs på och studera exempel från omvärlden. Försök hitta ett fall där avkriminalisering/legalisering inte har gett resultat i form av minskat bruk och minskat problembruk. Och försök att hitta ett fall där repressiv politik inte har varit kontraproduktiv. Lycka till!

Beror ju på vad du menar är kontraproduktivt, och det tror jag jag vet.

För övrigt tycker jag det är jävligt illa att uttrycka sig som du gör bara för att någon inte tycker som du.
Citera
2017-01-18, 15:24
Medlem
KissedByKismets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är lite fascinerande att folk tror att man vill legalisera stöld och misshandel. Sen om man faktiskt fick berusa sig med vad man ville, ja då kanske man skulle kunna ha ett jobb och inte behöva begå några brott.

Vem tror det? Inte jag i alla fall.

Jo då, heroinister är ju kända för att vara hårt arbetande människor. Du tror alltså att om det blir lagligt att knarka kommer knarkare i en helomvändning bli skötsamma Svenssons som klarar att behålla ett jobb? Eller att det för den delen blir mer attraktivt att anställa folk som kanske eller kanske inte dyker upp på jobbet, och kanske eller kanske inte är hög.

Och jag är den naiva idioten...
Citera
2017-01-18, 19:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissedByKismet
Vem tror det? Inte jag i alla fall.
Det sa jag inte.

Citat:
Jo då, heroinister är ju kända för att vara hårt arbetande människor. Du tror alltså att om det blir lagligt att knarka kommer knarkare i en helomvändning bli skötsamma Svenssons som klarar att behålla ett jobb? Eller att det för den delen blir mer attraktivt att anställa folk som kanske eller kanske inte dyker upp på jobbet, och kanske eller kanske inte är hög.
Det där är bara en halmgubbe rakt igenom. Men i Portugal går det ju ganska bra för både heroinister och crackrökare att jobba medans här i Sverige går det inte alls. Dom gör ju uppenbarligen rätt på punkter som vi gör fel. Sen så står ju heroin för en väldigt liten del av drogbruket i det här landet så dom behöver inte riktigt tänka på egentligen. Missbrukare överlag brukar ju ha svårt för att vara hårt arbetande människor oavsett om dom silar heroin eller spelar World of Warcraft.

Citat:
Och jag är den naiva idioten...
Dina ord, inte mina.
Citera
2017-01-18, 19:42
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Tack detsamma, du. Oempatisk? Jag hyser empati med offren för knarkares handlingar, även dem själva. Jag tycker inte det är något bra med att folk tar överdoser eller får HIV, men du är ju lika dum i huvudet som du säger att jag är om du tror att knark blir mindre dödligt, eller HIV och hepatit mindre smittsamt, om knark legaliseras (ja, jag vet att sprutbyten minskar risk för smitta osv, du behöver inte sätta på dig föreläsningshatten igen).

Enkelt svar: ja, "knark" blir mindre skadligt om det är lagligt. Faktiskt. Av naturliga skäl. Vill du verkligen förstå varför, rekommenderar jag att du läser "Knark" av Magnus Linton. Vill du bara få bekräftat att så är fallet, kan du t ex studera narkotikadödligheten kontra drogers legala status i olika länder. Mest slående exemplet jag kan komma på är Portugal, som har något fler invånare än Sverige och en narkotikadödlighet på ungefär 5% (!!!) av Sveriges.

Men till skillnad från dig och andra drogromantiker anser jag faktiskt att om du knallar runt med knark i fickan och åker dit för innehav så är felet ditt eget och ingen annans. Alla, även knarkare, vet att det är olagligt och bryter man mot lagen straffas man. Inget konstigt eller felaktigt med det.
Som sagt, du kallar mig en idiot och visar sedan prov på minst lika stor idioti. Onani är inte olagligt nu, ej heller homosexualitet. Jävla dumma liknelser. Men väntat från en hjärntvättad knarkpropagandist.

Sant, det är inte längre olagligt. Men det var det en gång i tiden. Min tanke var att exemplifiera med något som en gång var olagligt så kan man sedan fundera på om bestraffning är rätt bara för att det är olagligt. Jag tror nog att de allra flesta förstår logiken. Så icke du. Bara att beklaga. Du hade säkert klarat dig utmärkt i Sovjetunionen - ett samhällsskick väl lämpat för människor med oförmåga till eget tänkande.
För allas logik, om man inte knarkat bort sina hjärnceller. Är det rätt i mina ögon? Självklart inte. Men nu var trådens ämne inte de sjuka lagarna i talibanstyrda länder eller taskig kvinnosyn, så varför ens ta upp sådant?
Av samma skäl som exemplen ovan. Tråkigt att du har sån otur när du försöker tänka.

Inbrott begångna i syfte att få pengar till droger anses av de flesta vara ett brott. Eh, ja... inbrott är ett brott... som jag sa. "Naturprodukt" minsann. Det låter så oskyldigt och fint. Som om alla knarkare bara röker på lite då och då.
Nja, nu nämnde jag ju även kemikalier, så att du inte skulle snå ner på just det. Jag vet inte, och troligtvis inte du själv, vad som kännetecknar en knarkare. En som någonsin konsumerar någon av de hundratals kända drogerna som finns? Ok, i så fall är jag en knarkare. Och i så fall är jag väl också alkoholist, ty jag konsumerar alkohol ibland. Röker på? Då pratar du cannabis, antar jag. Jo, faktiskt. Jag röker på bara då och då. Har så gjort i ett kvartssekel ungefär. Det gäller de flesta cannabiskonsumenter.

Beror ju på vad du menar är kontraproduktivt, och det tror jag jag vet. Med kontraproduktivt menar jag att det får omvänd effekt - ju mer repressivt, ju mer destruktivt drogbruk. Igen: Läs "Knark" av Magnus Linton.

För övrigt tycker jag det är jävligt illa att uttrycka sig som du gör bara för att någon inte tycker som du.
Jag uttrycker mig som jag gör när någon visar en uppenbar ambition att kränka, utan egen tanke och utan någon som helst ambition att vara påläst. När du vräker ur dig hur rätt du tycker det är att "knarkare" straffas, bör du ha i beaktande att du önskar sådana som jag (och alla andra konsumenter av otillåtna rusmedel) att deras liv ska slås i spillror. Det är ett fruktansvärt tilltag i jämförelse med att (ytterst välförtjänt) kalla någon för idiot.
Citera
2017-01-18, 21:51
Medlem
Cannabisministerns avatar
Löfvens regering verkar inte ha några ambitioner inom narkotikapolitiken alls.
Citera
2017-01-18, 22:53
Medlem
Citat:
Det är lustigt att du och alla som tycker som du sitter och kallar oss som är för en strikt narkotikapolitik hjärntvättade osv, när ni är precis lika hjärntvättade själva.

Du förfasar dig över att folk som innehar och/eller använder olagliga droger åker fast. Det är väl inte synd om dem, de vet väl att knark är olagligt att inneha och bruka? Om man då gör det och sedan åker fast, ja, då är det inte ett dugg synd om dem.

Att många dör i överdoser är naturligtvis tragiskt, men samma sak här, de vet väl att man kan dö om man tar för mycket? Eller är knarkare totalt ovetande, viljelösa robotar som styrs av någon slags dockmästare som tvingar dem att sätta i sig livsfarliga preparat?

Sjukdomar som sprids via smutsiga nålar, är det något totalt okänt för de här gossarna och flickebarnen? Icke. De vet om det, och ändå delar de nålar. Synd om dem? Det kan man bara tycka om man är rejält hjärntvättad av pro-knarkpropaganda.

Att de blir av med körkortet kan inte heller det vara någon överraskning. Än en gång, de VET detta och vad gör de? De knarkar. Ja men då så, då var väl körkortet inte så viktigt. Och att man blir fråntagen det om man knarkar är en bra sak. Vem vill ha höga människor farande omkring på vägarna? Jag antar att du tycker synd om fyllon som blir av med lappen också?

"Utstötta ur samhället" är väl att ta i. Blir de det är det också deras eget val. Svårt att få jobb, ja inte så konstigt kanske. På en arbetsplats är det ofta bra att vara vid sina sinnens fulla bruk.

Nej du. Knarkare utsätts inte för saker av ett elakt oförstående samhälle. De gör fullt medvetet saker som gör att de hamnar i situationer. Och kom inte och prata om att det är så svårt att sluta knarka, det är en sjukdom, bla-bla-bla. Massor av människor slutar, det är en fråga om självdisciplin.

Jag är också jävligt less på tjatet om att brotten knarkare begår är brott utan offer. Offerlösa brott my ass. Fråga familjerna till knarkare hur de se på den saken. Fråga dem som utsätts för inbrott och våldsbrott för att en knarkare ska ha pengar till sin sil vad de tycker. Fråga barn som inte träffat sina föräldrar på åratal för att föräldern föredrar en spruta framför dem vad de anser.

Om något borde vi ha en mer restriktiv narkotikapolitik. knarkare ska inte tillåtas tro att det de gör är okej, för det är inte okej. Ska knarkande avkriminaliseras ska alla brott avkriminaliseras. Tänk vad bra det blir då, för blir ju brottsstatistiken helt obefintlig!

Som sagt, du kallar andra hjärntvättade och dumma, men du kanske skulle ta dig en titt på dig själv. Du är ett praktexempel på en hjärntvättad individ.

Jag och många med mig har inget behov av berusning och lever därför i nykterhet. Men många andra vill inte eller kan inte leva nyktert och därför kommer samhället aldrig bli fritt från narkotika eller alkohol. För att minska narkotikaproblemen måste vi lära oss leva med att narkotika finns i samhället.

Det finns underliggande orsaker till varför människor missbrukar narkotika. Det är enkelt att skylla på narkotikan. Men ofta lider hen av psykisk ohälsa eller har någon form av känslomässig störning innan hen börjar med narkotika. En frisk och välmående person hamnar inte i ett intravenöst injektionsmissbruk. Illegalt narkotikamissbruk är självmedicinering.

Genom den skademinimerande narkotikapolitiken kan man fokusera på dessa orsaker. Man kan aldrig få ordning på narkotikaproblemet med en narkotikapolitik som är inriktad på kriminalisering. Det har man i över 50 år försökt genom FN’s-narkotikakonvention.

Samhället blir aldrig narkotikafritt hur mycket vi än önskar, det är en utopi. Sedan urminnes tider har vissa människor sökt berusning. Det finns i deras natur. Människor använder droger oavsett om det är lagligt eller olagligt.

Idag har vi bättre kunskaper om narkomani. Flera EU-länder som har mycket högre narkotikaförekomst än oss har lyckats med den skademinimerande narkotikapolitiken. Om vi i Sverige ska få friskare och mindre antal döda missbrukare måste narkomani behandlas som en sjukdom och inte en kriminell handling. Att hantera narkotikaproblemen genom skademinimering är både mänskligt och fördelaktigt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Citera
2017-01-18, 22:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Jag och många med mig har inget behov av berusning och lever därför i nykterhet. Men många andra vill inte eller kan inte leva nyktert och därför kommer samhället aldrig bli fritt från narkotika eller alkohol. För att minska narkotikaproblemen måste vi lära oss leva med att narkotika finns i samhället.

Det finns underliggande orsaker till varför människor missbrukar narkotika. Det är enkelt att skylla på narkotikan. Men ofta lider hen av psykisk ohälsa eller har någon form av känslomässig störning innan hen börjar med narkotika. En frisk och välmående person hamnar inte i ett intravenöst injektionsmissbruk. Illegalt narkotikamissbruk är självmedicinering.

Genom den skademinimerande narkotikapolitiken kan man fokusera på dessa orsaker. Man kan aldrig få ordning på narkotikaproblemet med en narkotikapolitik som är inriktad på kriminalisering. Det har man i över 50 år försökt genom FN’s-narkotikakonvention.

Samhället blir aldrig narkotikafritt hur mycket vi än önskar, det är en utopi. Sedan urminnes tider har vissa människor sökt berusning. Det finns i deras natur. Människor använder droger oavsett om det är lagligt eller olagligt.

Idag har vi bättre kunskaper om narkomani. Flera EU-länder som har mycket högre narkotikaförekomst än oss har lyckats med den skademinimerande narkotikapolitiken. Om vi i Sverige ska få friskare och mindre antal döda missbrukare måste narkomani behandlas som en sjukdom och inte en kriminell handling. Att hantera narkotikaproblemen genom skademinimering är både mänskligt och fördelaktigt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Förutom det du säger så är det ju inte alla som knarkar som missrbrukar eller ens självmedicinerar. Dom flesta som knarkare gör det det för att det är skoj och sen sköter dom sitt liv precis som vem som helst.
Citera
2017-01-18, 23:02
Medlem
KissedByKismets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det sa jag inte.

Det där är bara en halmgubbe rakt igenom. Men i Portugal går det ju ganska bra för både heroinister och crackrökare att jobba medans här i Sverige går det inte alls. Dom gör ju uppenbarligen rätt på punkter som vi gör fel. Sen så står ju heroin för en väldigt liten del av drogbruket i det här landet så dom behöver inte riktigt tänka på egentligen. Missbrukare överlag brukar ju ha svårt för att vara hårt arbetande människor oavsett om dom silar heroin eller spelar World of Warcraft.

Dina ord, inte mina.

Jag vet inte, jag. Jag har genom åren haft det tvivelaktiga nöjet att jobba ihop med missbrukare av alla de slag. Inte många av dem var typen man kunde räkna med om det sket sig - eller alls, för den delen. Men självklart har du rätt, alla är inte tunga missbrukare, och självklart kan det finnas de som kan hantera ett !nio-till-fem"-jobb och ha en fungerande vardag.

Ber om ursäkt om jag var otrevligmot dig, men jag var lite putt efter det tidigare svaret till mig. Du tycker att jag har fel och håller inte med mig, men är ändå respektfull. Det gillar jag.
Citera
2017-01-18, 23:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag vet inte, jag. Jag har genom åren haft det tvivelaktiga nöjet att jobba ihop med missbrukare av alla de slag. Inte många av dem var typen man kunde räkna med om det sket sig - eller alls, för den delen. Men självklart har du rätt, alla är inte tunga missbrukare, och självklart kan det finnas de som kan hantera ett !nio-till-fem"-jobb och ha en fungerande vardag.
Alla som använder droger är inte missbrukare.

Citat:
Ber om ursäkt om jag var otrevligmot dig, men jag var lite putt efter det tidigare svaret till mig. Du tycker att jag har fel och håller inte med mig, men är ändå respektfull. Det gillar jag.
Den är godtagen. Men försök att undvika att ta ut din ilska på andra. Det var trots inte jag som gav svaret som gjorde dig sur.
Citera
2017-01-24, 13:35
Medlem
Sveriges narkotikapolitik är inriktad på kriminalisering. I Sverige är det egna bruket av narkotika kriminaliserat sedan 1988. De flesta EU-länder har inte kriminaliserat bruk av narkotika.

För att en skademinimerande narkotikapolitik ska vara framgångsrik är det en förutsättning att det egna bruket av narkotika är avkriminaliserat. Den lag som tillkom 1988 i narkotikastrafflagen måste ändras om Sverige byter inriktning från kriminalisering till skademinimering i narkotikapolitiken.

Enligt statistik från BRÅ för 2016 anmäldes i Sverige 105813 narkotikabrott. Av dessa brott var 46407 anmälningar för eget bruk av narkotika. Det är många missbrukare och rekreationsbrukare som fått lämna urin- eller blodprov och blivit dömda när prov visat spår av narkotikaanvändning. Tillämpning av de här integritetskränkande tvångsmetoderna är inte i paritet med det misstänkta brottet. Utanför anmälningsstatistiken finns också missbrukare och rekreationsbrukare som blivit provtagna där spår av narkotikaanvändning inte funnits. I en europeisk jämförelse toppar Sverige överlägset med denna nerslående statistik över flest antal provtagningar och anmälda narkotikabrott. När man också inser att Sverige är enda land i Europa som behandlar missbrukare och rekreationsbrukare i den här stora omfattningen är det besynnerligt att detta kan pågå utan att bli mer uppmärksammat.

Om missbrukare ska bli friskare och narkotikadödligheten minska måste narkotikapolitiken förändras. Sverige kan följa FN’s uppmaning att inrikta narkotikapolitiken på skademinimering och bl.a. förmå polis och rättsväsende att nedprioritera bruk av narkotika då det inte är förenligt med en skademinimerande narkotikapolitik att kriminalisera missbruket. Detta kommer troligtvis inte hända. Men med tanke på att flera EU-länder är framgångsrika med skademinimerande narkotikapolitik och vi inte är det med vår kriminaliserande narkotikapolitik kan man ändå hoppas att politikerna inte är helt ovilliga till förändring.

Statistiken som kommer från BRÅ nästa år, över antalet anmälda narkotikabrott för eget bruk, ger en antydan om narkotikapolitiken är fortsatt inställd på kriminalisering eller om den blivit lite mer inriktad på skademinimering.
Citera
2017-01-28, 13:41
Medlem
Man måste fokusera på underliggande orsaker till narkotikamissbruk och inse att narkotikans illegala status genom FN’s narkotikakonvention inte får ordning på narkotikaproblemen. Det är snarare tvärtom, att kriminalisering ökar narkotikaproblemen. Idag finns kunskaper om narkotikamissbruk och beroendevård som inte fanns när narkotikakonventionen skrevs. Om narkotikakonventionen skrivits idag hade fokus varit på skademinimering och inte kriminalisering. Det är otidsenligt att fortsätta kriget mot droger. Ska man få ordning på narkotikaproblemen måste man utgå från dagens förutsättningar och kunskaper. Det går att minska problemen med narkotikamissbruk om världens länder enas om en skademinimerande narkotikapolitik. Det behöver inte vara så mycket lidande omgärdat narkotikamissbruket.

Om man jämför länder som har olika narkotikapolitisk inriktning ser man samband mellan kriminalisering och narkotikadödlighet. Sverige och Indonesien har hög narkotikadödlighet och narkotikapolitik som är inriktad på kriminalisering. Portugal och Tjeckien har låg narkotikadödlighet och narkotikapolitik som är inriktad på skademinimering.

Där kriminalisering nått ytterligheter har drakonisk narkotikalagstiftning införts. Vissa länder tillämpar dödsstraff. När Thailand i början av 2000-talet bedrev krig mot droger dödades tusentals misstänkta narkotikabrottslingar av polis och militär. Många narkotikabrottslingar fick långa fängelsestraff och en del kom att dö i fängelse. Hur gick det sen? Då narkotikabrottslingar satt i fängelse eller var döda så minskade självklart narkotikamissbruket under en tid för att sedan öka igen med nästa generation missbrukare. Idag är narkotikamissbruket mer utbrett än någonsin. Amfetaminmissbruket är så vanligt att de funderar på att avkriminalisera det.

Filippinerna gör nu som Thailand gjorde för ca 15 år sedan. Narkotikabrottslingar dödas för att narkotikamissbruket ska minska. Mönstret känns igen. Hur kommer det gå? Antagligen på samma sätt som i Thailand. Narkotikamissbruket minskar de första åren för att sen öka igen med nästa generation missbrukare och så är man åter tillbaka på samma höga nivå. Människoliv spills då man aldrig kommer ur denna onda cirkel med kriminalisering. Ska narkotikaproblemen minska måste FN’s narkotikakonvention skrivas om och byta inriktning från kriminalisering till skademinimering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in