2017-01-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du är hal som en ål Pewana! Vatten kan inte komprimeras eller pressas ihop. Vattnets densitet ökar med djupet och i samma takt trycket. Sluta slingra dig och försök att förstå i stället! Glöm för ett ögonblick din magiska kraft som drar i allt möjligt.

Om vattnet inte komprimeras eller pressas ihop så ökar naturligtvis inte dess densitet.
Citera
2017-01-17, 16:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har svarat att jag inte riktigt förstår vad du menar.
Människor och andra hög-densitet-objekt flyter i låg-densitet-luften i fritt fall, om objekten och luften är i ett slutet rum.
Citera
2017-01-17, 18:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Blanda nu inte bort korten. Du vet mycket väl vad jag menar. Vad är det som håller tackans höjd om inte lufttryck? Förtydligar så att du och Pewana inte ”missförstår” igen. Kranen lyfter den 20 ton tunga, eller vad den nu väger, järntackan och flyttar den till en ny position. Vad är det som trycker fast tackan vid sugkopparna och håller järntackans höjd under lyftet?

Jag blandar inte bort några kort, det är du som inte förstår grundläggande fysik.

Det som lyfter tackan och håller dess höjd är spännkrafterna i vajrarna. Utan dessa skulle det inte gå att rubba tackan.

Och självklart spelar det ingen som helst roll hur vajern är fäst. Den kan vara fäst med superlim, magi eller vakuum men det påverkar inte det faktum att det behövs en kraft som är m*g för att lyfta tackan.
Citera
2017-01-17, 18:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur har man räknat ut att g är lika med 10 nära jordytan? Varifrån har du fått gravitationskonstanten, Cavendish? Du vet, han som vägde jorden.

Sluta att ducka och svara på min fråga istället:

Hur stor är spännkraften i vajrarna och hur räknar du ut kraften inklusive dess riktning med din påhittade FE-mekanik?
Citera
2017-01-17, 19:00
Medlem
Citat:
Du är hal som en ål Pewana! Vatten kan inte komprimeras eller pressas ihop. Vattnets densitet ökar med djupet och i samma takt trycket. Sluta slingra dig och försök att förstå i stället! Glöm för ett ögonblick din magiska kraft som drar i allt möjligt.

Fantastiskt. Två meningar efter varann som helt motsäger varandra! Om vatten inte kan pressas ihop kan inte densiteten öka vid ökat tryck. Om vattnets densitet ska öka med djupet (och därmed trycket) så måste det kunna pressas ihop. Hur ska du ha det?

Gravitation är inte "min magiska kraft", tvärtom. Den har studerats sedan Hedenhös och dess egenskaper och vad den leder till är välkänt sedan århundraden. Den upphör inte att finnas för att vetenskapen, än så länge, inte kan fullt ut förklara hur den uppstår.

Jag är inte hal som en ål. Du är det däremot, eftersom du konsekvent struntar i att svara på alla frågor du får.

Du kräver att jag ska svara på hur gravitation uppstår, själv har du inte gett något som helst svar på hur din magiska densitetsskillnadskraft uppstår. Här får du en chans till. Alltså:
- Hur kan skillnaden i densitet leda till att en kraft uppstår (om gravitation inte existerar)?
- Vilken formel gäller för att beräkna storleken hos denna kraft?
- Hur kan denna kraft veta vilken riktning den ska ha? (Svara nu inte med "upp är upp och ner är ner. Vad som är upp och ner på jordytan bestäms av - just det - gravitationen!)
Citera
2017-01-17, 19:11
Medlem
Citat:
Blanda nu inte bort korten. Du vet mycket väl vad jag menar. Vad är det som håller tackans höjd om inte lufttryck? Förtydligar så att du och Pewana inte ”missförstår” igen. Kranen lyfter den 20 ton tunga, eller vad den nu väger, järntackan och flyttar den till en ny position. Vad är det som trycker fast tackan vid sugkopparna och håller järntackans höjd under lyftet?

Du har otaliga gånger fått förklaringen: Lufttrycket håller fast sugkopparna på balken, så att balken kan lyftas genom att kranen, via vajrarna, drar i sugkopparna. Hur vajrarna är fästa vid balken har ingen betydelse för resonemanget, de kan lika gärna läggas omkring balken, eller fästas med krokar. Eller lim. Eller snören.

Det ironiska är att lufttrycket som du envisas att prata om är en direkt följd av - just det - gravitationen!
Citera
2017-01-17, 20:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag är inte hal som en ål. Du är det däremot, eftersom du konsekvent struntar i att svara på alla frågor du får.

Du kräver att jag ska svara på hur gravitation uppstår, själv har du inte gett något som helst svar på hur din magiska densitetsskillnadskraft uppstår. Här får du en chans till. Alltså:
- Hur kan skillnaden i densitet leda till att en kraft uppstår (om gravitation inte existerar)?
- Vilken formel gäller för att beräkna storleken hos denna kraft?
- Hur kan denna kraft veta vilken riktning den ska ha? (Svara nu inte med "upp är upp och ner är ner. Vad som är upp och ner på jordytan bestäms av - just det - gravitationen!)

Citat:
poke

Ja Sebban du är hal som en ål och undviker konsekvent alla frågor du får.

Förutom pewana's frågor har du även "glömt" att svara på:
- hur kan man flyga från Sydney till Johannesburg?
- varför fungerar en GPS trots att den använder sig av kartor på en sfärisk jord?
- varför är den närmaste rutten mellan två punkter är en storcirkel?

Börja med att försöka svara på ovan. Därefter har jag 100 frågor till som du inte kan svara på.
Citera
2017-01-17, 22:34
Medlem
Hela diskussionen om sugkoppar och vattendensitet är egentligen helt fel att hålla på med. Det gör att Sebban och andra FE-kramare slipper undan de frågor som är viktiga och helt grundläggande. Förutom de frågor som madtop, ConnyKlasson, EddieCabot och jag har gett nyligen finns det många relevanta frågor som har ställts tidigare i tråden. Och som FE-kramare helt har struntat i. Ett urval:

- Hur kan en färd utmed ekvatorn vara (något lite mer) än 4000 mil? På en platt jord måste den vara 6283 mil. Avståndet från nordpolen är bevisligen 1000 mil, och vanliga plangeometriska regler säger att en cirkels omkrets är radien gånger två pi, även på en platt jord. Om vi pratar om en färd utmed södra polcirkeln blir siffrorna ännu tokigare.
- Varför kan jag inte se Gotland från Nynäshamn? (Svara inte med något youtubeklipp från Amerika, jag tänker inte åka dit och titta.)
- Varför har solen hela dagen samma skenbara storlek? Om den befinner sig 500 mil över den platta jordytan och rör sig ett varv runt nordpolen på ett dygn så måste avståndet från solen till Sverige variera med en faktor 2-3 över dagen. Alltså skulle solens storlek på himlen variera helt synligt.
- Vilken kraft får solen att röra sig i en cirkulär bana?

Fyra frågor för FE-kramare att svara på.
Senast redigerad av pewana 2017-01-17 kl. 23:10.
Citera
2017-01-17, 22:47
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Har svarat att jag inte riktigt förstår vad du menar.

I vakuum faller två kroppar med olika densitet med samma hastighet. Varför?
Citera
2017-01-18, 07:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hela diskussionen om sugkoppar och vattendensitet är egentligen helt fel att hålla på med.
Nja, Plattskallarna måste bortförklara gravitationen eftersom den förklarar många saker, som att atmosfären och havet håller sig kvar på bollen. Eötvös-effekten osv.

Citat:
- Hur kan en färd utmed ekvatorn vara (något lite mer) än 4000 mil? På en platt jord måste den vara 6283 mil. Avståndet från nordpolen är bevisligen 1000 mil, och vanliga plangeometriska regler säger att en cirkels omkrets är radien gånger två pi, även på en platt jord. Om vi pratar om en färd utmed södra polcirkeln blir siffrorna ännu tokigare.

- Varför kan jag inte se Gotland från Nynäshamn? (Svara inte med något youtubeklipp från Amerika, jag tänker inte åka dit och titta.)

- Varför har solen hela dagen samma skenbara storlek? Om den befinner sig 500 mil över den platta jordytan och rör sig ett varv runt nordpolen på ett dygn så måste avståndet från solen till Sverige variera med en faktor 2-3 över dagen. Alltså skulle solens storlek på himlen variera helt synligt.

- Vilken kraft får solen att röra sig i en cirkulär bana?

Fyra frågor för FE-kramare att svara på.
Här är ett till urval av obesvarade frågor:

- Är alla andra himlakroppar också platta?
Om ja, varför är kratrar på månen cirkulära på mitten medan de närmare kanten är elliptiska?
Om nej, varför är jorden ett undantag?

- Vad är en månförmörkelse?

- Roterar den platta jorden?
Om nej, hur förklaras Focaults pendel och Coriolis-effekten?
Om ja, varför blir inte Eötvös-effekten större "utanför" ekvatorn?

- Hur fungerar stationära satelliter?

- Hur fungerar en gyrokompass?

- Hur förklaras midnattssol på sydpolen?

- Hur kommer det sig att det från södra halvklotet ser ut som stjärnhimlen roterar runt en "sydpol"?
Citera
2017-01-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Bara grejjen att flat earth teorin har ett eget forum så måste det innebära något.
Nej, det innebär inget annat än att det finns tokstollar.

Citat:
Alltså det finns så många troende och det växer för varje dag.
Vad har du för bevis för det påståendet? Antalet tokstollar och dårfinkar varierar lite upp och ner, men att det skulle vara fråga om nån sorts folkrörelse tror jag inte på.

Citat:
Jag tycker vi borde vara mer seriösa på denna avdelning av forumet, sluta skratta bort saker, måste vara klara o vakna, vad är det som egentligen pågår bakom ryggen på oss? Vad är det stormakten försöker gömma för oss människor?
Det är möjligt att det finns sådant som "pågår bakom ryggen på oss" och sådant som "stormakten (vad nu det ordet betyder) försöker gömma". Men jordens form är inget som hör hemma där.

Hypotesen att jorden är platt leder omedelbart till frågor som ingen FE-kramare har kunnat hantera. En del av dem finns i de senaste inläggen här i tråden. Dessutom leder den till sådant som strider mot mänsklig erfarenhet och kunskaper som samlats i tusentals år och som vetenskapen har studerat i hundratals år.
Den som verkligen tror på FE-hypotesen och envist håller fast vid den är antingen korkad eller otroligt okunnig. Eller båda delarna.

Citat:
Många anser att dom som tror på flath earth är foliehattar. Tycker man ska visa mer respekt för troende. Folk anser inte dom som tror på gud är dumma i huvet som dom tror om flath earth troende
Det finns en stor skillnad mellan dem. Det går inte att bevisa att gud inte finns. Däremot är det oerhört lätt att bevisa att jorden inte är platt.
Citera
2017-01-18, 22:20
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Nej, det innebär inget annat än att det finns tokstollar.

Vad har du för bevis för det påståendet? Antalet tokstollar och dårfinkar varierar lite upp och ner, men att det skulle vara fråga om nån sorts folkrörelse tror jag inte på.

Det är möjligt att det finns sådant som "pågår bakom ryggen på oss" och sådant som "stormakten (vad nu det ordet betyder) försöker gömma". Men jordens form är inget som hör hemma där.

Hypotesen att jorden är platt leder omedelbart till frågor som ingen FE-kramare har kunnat hantera. En del av dem finns i de senaste inläggen här i tråden. Dessutom leder den till sådant som strider mot mänsklig erfarenhet och kunskaper som samlats i tusentals år och som vetenskapen har studerat i hundratals år.
Den som verkligen tror på FE-hypotesen och envist håller fast vid den är antingen korkad eller otroligt okunnig. Eller båda delarna.

Det finns en stor skillnad mellan dem. Det går inte att bevisa att gud inte finns. Däremot är det oerhört lätt att bevisa att jorden inte är platt.

Jag möter människor hela tiden och har märkt att fler och fler tror på flath earth samt dom är liksom öppna på förslaget att jorden faktiskt är platt.

Varför kan du inte ta mig seriös du förlöjligar mig, visa lite respekt för dom som tror på saker.

Vänta nu lite, så du säger att gud verkligen finns och platt jord inte finns? OMG då är du ju en troende själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in