Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag var i Reykjavik en vinter för ett antal år sedan och var då bl. a. nere i hamnen. Mycket riktigt så låg det en del grönländska båtar där.
På det hotell jag bodde på under min vistelse där så var det just många grönlänningar som bebodde detta hotell. De var dyngraka gapade och skrek. De raglade omkring överallt.
Mitt i natten var de bl. a. på min dörr och bankade och skrek. Bland alla dessa grönländska män så såg jag enbart en kvinna och hon verkade vara isländska.
Stämmer fint med mina iakttagelser.
De super hejdlöst, går och gräver i soptunnor efter halvätna hamburgare tidigt på morgonen efter sina festarnätter m.m. Drägg. Då talar jag om folk som arbetar på fiskefartyg och tjänar
bra. Mycket bra. Bättre än många högutbildade i Sverige. Pengar gör inte allt. De uppför sig värre än alkoholiserade uteliggare. Och ja, en och annan isländska brukar synas bland dem. Den sorts tjejer som jag beskrev i mitt förra inlägg. På grönländska båtar har de bestämmelser som säger att bara en viss andel av besättningen får vara icke grönlänningar. Annars så skulle de knappast få arbete ens ombord på de fartygen, de brukar vara danskägda. Befälen är alltid danskar, tyskar, svenskar, norrmän el.likn. Har aldrig sett ett grönländskt fartygsbefäl. De behöver någon som säger åt dem att arbeta. Annars så skulle de nog bara driva omkring och supa. Antalet mord är relativt högt på Grönland. De skjuter ofta ihjäl varandra med jaktgevär i fyllan.
Har sett liknande scener bland lappar i Nordnorge och norra Sverige, Finland och Ryssland. Det där att naturfolk inte klarar omställningen till ett civiliserat samhälle och liv, det stämmer ofta bra.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Det enda som återstår är väl egentligen att lokalisera kroppen? Dessvärre minimal chans att hon är i livet längre. Förmodligen har de dumpat kroppen i havet efter att ha våldtagit och (troligen av misstag) strypt henne.
Jag var i Reykjavik för ett antal år sedan och den staden är inte alls en sån idyll som man kunde tro. Rätt scary bitvis med droger och gruff i utelivet. Och det nästan helt utan invandrare...

Ja, har sett en del droger i Reykjaviks uteliv. Verkar tyvärr finnas mycket av det där. Också i Hafnarfirdi dit grönländska båtar även brukar gå vintertid.