2017-01-18, 10:07
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det byggs mer just nu nu än under miljonprogrammens dagar.
Har du någon källa eller är det mer en empirisk observation?
2017-01-18, 11:35
Medlem
Jag ska hålla mig kort och skicka en länk:

https://www.youtube.com/watch?v=VylFH07T4Ew
2017-01-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Har du någon källa eller är det mer en empirisk observation?

Noterat siffror men främst så hävdade Alpha101 samma sak förra veckan, och eftersom hanälskar siffror måste det ju stämma.
2017-01-18, 11:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Noterat siffror men främst så hävdade Alpha101 samma sak förra veckan, och eftersom hanälskar siffror måste det ju stämma.

Jag tror nog att korrekt formulering skall vara:

Så mycket som det byggs nu har det inte byggts sedan slutet av miljonprogrammet.

En snabbsökning visar detta, har dock inte fingranskat vad siffrorna egentligen beskriver.
Skall man räkna på pågående, startade, färdigställda, planerade byggen eller någon slags summering av alla eller några av dess kategorier ? Ska man kanske räkna på totalyta, skall man ta hänsyn till hur många bostäder det redan finns och ska man ta hänsyn till hur många som bor i landet ?

Statistik går ju att vrida och vända på så att det passar ens behov.

Alpha kanske kan ge ett bra svar.
2017-01-18, 13:43
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej jag skrev att dippen kom 2007. Borde kanske definierat vad jag menade med "snart".

Kolla här:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501C/FastprisBRFRegionAr/table/tableViewLayout1/?rxid=248a1b02-e66b-4229-823d-289dbd286477

Medelpris br:

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
0010 Stor-Stockholm 1 649 1 984 1 874 2 003 2 170 2 249 2 321
0020 Stor-Göteborg 1 139 1 305 1 302 1 361 1 500 1 525 1 587
0030 Stor-Malmö 931 1 135 1 073 1 131 1 222 1 188 1 158

Men snart var ju racet igång igen. Men alltså inget irrminne. Källan är SCB så jag anser den pålitlig.

Det var en väldigt väldigt liten söt dipp. Okej, inget irr-minne från dig. Men däremot en klassificering som inte leder rätt. Inget speciellt hände när denna söta tillfälliga dipp ägde rum.

Anledningen till att kraschen uteblev var att den kraschade synen på människors rätt att behålla mer av sin lön började återhämta sig. Sverige har ju varit världsunikt under en lång period i sin extremt hårda beskattning av arbete från första kronan. I andra länder, tyskland eller USA eller vilket land som helst, så finns ett ganska stort grundavdrag. De behöver inte betala någon nämnvärd skatt överhuvudtaget upp till 90-100.000 kr. Denna situation bestämde sig alliansen för att påbörja en normalisering kring. Jag skriver normalisera, därför att det nya läget är mer normalt än det förra, som var ganska extremt.

När man tittar på äldre bopriser så tycker jag man ska vara medveten om att svenskens skatter var väldigt höga på den tiden - vilket bör ha givit artificiellt låga fastighetspriser.

Under perioden 2006-2014 har vi alltså haft en period av sjunkande skatter vilket ökat människors disponibla inkomst. En lång period av harmonisering mot omvärlden. Bara jobbskatterna handlar för en familj om 4-5000 kr per månad mer i plånboken.

Detsamma gäller räntorna. Sverige har haft onormalt höga räntor därför att vi haft en onormalt hög inflation under mycket lång tid, p.g.a. ständiga strejker, ständiga skattehöjningar, stora statliga projekt som kostar massor med pengar (miljonprogram m.m.). Allt detta är borta nu.

Sverige har haft en inverterad bubbla tidigare där boägare varit högt beskattade och varit tvungna att bära höga räntor.

Dagens bopriser är nog ganska nära ett läge där det är någorlunda stabilt. Jag gissar på en sidledes rörelse på priserna framöver.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-18 kl. 13:49.
2017-01-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Dagens bopriser är nog ganska nära ett läge där det är någorlunda stabilt. Jag gissar på en sidledes rörelse på priserna framöver.

Din gissning går alltså mot den mesta statistiken för hur toppen av en spekulationsbubbla ser ut?

Bara du sover gott så funkar det för dig antar jag
2017-01-18, 14:50
Medlem
Citat:
Sverige har haft en inverterad bubbla tidigare där boägare varit högt beskattade och varit tvungna att bära höga räntor.

Hur har du mätt upp denna inverterade bubbla?
2017-01-18, 15:09
Medlem
Citat:
Det var en väldigt väldigt liten söt dipp. Okej, inget irr-minne från dig. Men däremot en klassificering som inte leder rätt. Inget speciellt hände när denna söta tillfälliga dipp ägde rum.

Anledningen till att kraschen uteblev var att den kraschade synen på människors rätt att behålla mer av sin lön började återhämta sig. Sverige har ju varit världsunikt under en lång period i sin extremt hårda beskattning av arbete från första kronan. I andra länder, tyskland eller USA eller vilket land som helst, så finns ett ganska stort grundavdrag. De behöver inte betala någon nämnvärd skatt överhuvudtaget upp till 90-100.000 kr. Denna situation bestämde sig alliansen för att påbörja en normalisering kring. Jag skriver normalisera, därför att det nya läget är mer normalt än det förra, som var ganska extremt.

När man tittar på äldre bopriser så tycker jag man ska vara medveten om att svenskens skatter var väldigt höga på den tiden - vilket bör ha givit artificiellt låga fastighetspriser.

Under perioden 2006-2014 har vi alltså haft en period av sjunkande skatter vilket ökat människors disponibla inkomst. En lång period av harmonisering mot omvärlden. Bara jobbskatterna handlar för en familj om 4-5000 kr per månad mer i plånboken.

Detsamma gäller räntorna. Sverige har haft onormalt höga räntor därför att vi haft en onormalt hög inflation under mycket lång tid, p.g.a. ständiga strejker, ständiga skattehöjningar, stora statliga projekt som kostar massor med pengar (miljonprogram m.m.). Allt detta är borta nu.

Skattehöjningar är inte inflationsdrivande.
Annars tycker jag att du väldigt bra redogjort för vad som ligger bakom prisökningen på bostäder.
De 4-5000 extra i månaden för familjen kan nog stämma.
Ang sidledes rörelse på bostadspriser är det något jag hoppas på personligen, men då får man ha i åtanke att spekulanten uteblir..
2017-01-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ang sidledes rörelse på bostadspriser är det något jag hoppas på personligen, men då får man ha i åtanke att spekulanten uteblir..
När hade vi detta senast?

När prisökningarna stannar upp och folk börjar tänka är det många som får stora skälvan när de inser att de skuldsätter sig med flera årslöner och att det inte är självklart att nästa köpare plockar upp räkningen. I det tidigare högräntesystemet gick det att spara ihop i viss mån för sparräntan var hög och inflationen skrev ner lånen i takt med att lönerna ökade med inflationen men detta gäller inte idag. Inga gratispengar om inte bopriserna stiger. Inte som på 80-talet när riksgälden dubblade dina pengar på 5 år genom obligationer när det var som värst. Ok, inflationen var hög men du tjänade ändå bra på att spara.

Bostadsmarknaden brukar gå antingen upp eller ner men inte ligga stilla. Men visst kan det hända något nytt den här gången.
2017-01-18, 16:40
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Skattehöjningar är inte inflationsdrivande.
Annars tycker jag att du väldigt bra redogjort för vad som ligger bakom prisökningen på bostäder.
De 4-5000 extra i månaden för familjen kan nog stämma.

Skattehöjningar är definitivt inflationsdrivande på många olika sätt. Dels är det tvångs-konsumtion där staten eller kommunen tar pengar av dig och konsumerar åt dig. Denna konsumtion i sig själv driver inflation precis som all konsumtion. Dessutom, p.g.a. att du har mindre kvar efter skattehöjningen, så lägger sig facket i och kräver löneökningar. Detta är kraftigt inflationsdrivande.

Denna inflationsmobil kördes med stor framgång på 70-talet.

Det är också en anledningen till att vi haft deflationstendenser i svensk ekonomi senaste 10 åren, nämligen den långa trenden med skattesänkningar.

Det blir inte inflation förrän vänstern åter vaknar till liv och börjar bry sig om solidaritet och löne & bidragsökningar. Men det känns väldigt avlägset. Idag röstar vänsterfolk på Trump och protesterar mot blunk och tjonk samt är jättesuperinstresserade av en diskussion kring blajiraj, så inflationspolitiken lär dröja. Kanske återkommer om 20 år.
2017-01-18, 16:41
Medlem
Någon som i dagsläget är rädd för eller tror att bubblan skall spricka? Hur/varför skulle detta ske? Är det "investeringsbostäder" som lyfter bubblan?

Om det skall brista måste ju antagligen efterfrågan minska eller utbudet öka drastiskt, vilket är varför jag inte ser några skäl till oro för en krasch på många år. Införda amorteringskrav medför ju inte att folk inte behöver någon stans att bo, skulle intresset för bostadsrätter tappas och för hyresrätter öka?

Då jag själv går i bostadstankar (bostadsrätt i medelstor stad) vill jag gärna veta och förstå hur ni tänker
2017-01-18, 16:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Oklart om du är söt, men det är åtminstone du som är liten. Och inte har du gjort läxan det kräver. 2007/2008 var ingen kul period alls för marknaden.

Detta är en ganska viktig del i illusionen av att bostadsmarknaden är säker som uppstår på bred front efter en tids uppgång. I det här fallet tittar du på en liten grej och tycker att det i backspegeln inte var någonting alls eftersom marknaden dippade snarare än kraschade. I verkligheten - för dem som var under aktiv handling i marknaden - var det piss.

Viktigare är illusionen när det gäller faktiska krascher. Ni känner självklart igen tankar som "nämen vadå, titta här, marknaden var ju tillbaka och förbi 10 år senare! och väl vid pension var personen som gick in på toppen rik så inte ens krascher är jobbiga, allin med hävstång".

Det är en otroligt tung och trög typ av marknad. De dippar du kallar söta är tunga, krascher är mardrömmar.

Det är förövrigt något man inte riktigt har råd att lära sig av sina egna misstag, så det är bra att ta till sig.

Sen får man göra precis vad man vill ändå. Kurt-Sune är en av dem i tråden som varit tydlig med att han gillar lotteri, då kan man vara hur assymetrisk man vill och exponera sig med vilka hävstångar som helst. Men då är man också en av de där personerna som ligger och spyr vid en dåligt timad "söt dipp" och funderar på värre handlingar vid en krasch. Det är självklart inte de välkammade människor som sköter sina kalkyler via annat än hopp som ligger och spyr när det dippar. Det är trådens Svenne-i-Banan och Kurt-Sune som hamnar där helt slumpmässigt.

Man bör alltså göra valen med en förståelse som exempelvis du inte har nåt. Allt annat är idioti av en flock får.
Senast redigerad av Trillske 2017-01-18 kl. 16:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in