2017-01-17, 19:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hur som helst, men att Trump kommer att genomföra sin nya energipolitik, det är väl ganska säkert.
Detta kommer garanterat slå undan benen för MP, för det håller inte när ingen lyssnar på dem.
Vet inte precis hur det påverkar landet i stort, och SD i synnerhet med ett MP utanför riksdagen?
Att SD slår mot klimatbluffen är bara bra, det kan säkerligen locka en del väljare.
Ett Mp som åker ur borde möjligen minska SD´s manöverutrymme, då mycket av extrempositionerna både hos S och M-ledda regeringar senaste 12 åren kommer från Mp krav.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-01-17 kl. 19:45.
2017-01-17, 19:54
Medlem
XenaSupportGroups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Håller med. Hon skriver "åh nej, SD går framåt", men det som avslöjar henne är att hon verkar njuta lite för mycket över hur illa det går för övriga. Även om hon inte skulle vara SDare (än) så har hon ändrat uppfattning om sjuklövern, särskilt S, efter invasionen 2015.

Hon vill väl ha ett jobb, precis som Expo?
2017-01-17, 22:48
Medlem
Bellanias avatar
101-åringen som tappade väljarna och försvann!
och
Kampen om att bli störst

Inträngande och intressant inlägg om varför SD kommer att bli största partiet 2018:

http://www.nyheteridag.se

Det räcker om SD "håller sig nyktra" samtidigt som de andra partierna misslyckas...
Senast redigerad av Bellania 2017-01-17 kl. 23:00.
2017-01-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Opinionsundersökningar, med undantag för Sentio och Yougov, är helt värdelösa. Det finns ingen som helst anledning till att SD skulle minska just nu. Har SD gjort om i någon fråga? Har de andra partierna blivit förnuftiga i någon fråga? Har invandringens problem minskat eller ökat? Svaren är nej, nej och ökat på frågorna -> SD går inte ner.

Nu har ju SD i och för sig gått ner 4%-enheter jämfört med Alltime-high i såväl Sentio som Yougov trots att integrationsproblemen knappast minskat under det senaste året. De s.k. PK-institutens trendlinje skiljer sig inte åt från Sentios/Yougovs, vilket är en indikation så god som någon på att SD:s opinionstapp är reellt.
SD:s nästa rejäla skjuts uppåt i opinionssiffrorna kommer inte att inträffa förrän media och framförallt kultureliten slutar med att brunsmeta allt som har med SD att göra. Jag tror att Bradley-effekten just nu är större än någonsin förr. Jag börjar luta åt att även Sentio och Yougov ligger något för lågt
2017-01-18, 03:59
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Håller med. Hon skriver "åh nej, SD går framåt", men det som avslöjar henne är att hon verkar njuta lite för mycket över hur illa det går för övriga. Även om hon inte skulle vara SDare (än) så har hon ändrat uppfattning om sjuklövern, särskilt S, efter invasionen 2015.

Kul att fler har uppmärksammat Lenas kärlek till usla siffror för sjupartiet. Det var precis så det började för mig själv 2010. (Jag = tidigare sosse/Mp)

1. Först chocken över den nya gatubilden och sorgen över den odefinierbara osköna stämning som infunnit sig i vissa delar av hufvudstadens yttre nejder. Och våldet med skjutningar.

2. Aversionen över att inte 7k berättat vad vi egentligen valde när vi vurmade för MP och S och M och stridshingstar. Man börjar sakta ogilla de etablerade partierna och sågar dem gärna öppet.

3. Man pratar öppet om SDs otroliga tillväxt utan att säga att man alls tänker rösta på SD. Oj vad stora!

4. Man blir övertygad invandringskritiker (full SD, never looking back.) man ser sig i spegeln och tänker, HELVETE! Är jag en såndär SDare, shit, ja det är jag.

Vår älskade Lena är nu på steg 3.

Lena:
"Detta är ännu ett styrkebevis för SD som stärkt sin position bland väljarna rejält den senaste tiden.

Sådär lät mina inlägg på Flashback ca 2012. Förtjusningen var enorm
Det ska bli ett sant nöje att följa Lenas SD-opinionsfärd framöver.

Jag ställer frågan igen, vet någon skön kalenderbitare vilken dag nästa undersökning kan komma?

/RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2017-01-18 kl. 04:14.
2017-01-18, 06:51
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Nu har ju SD i och för sig gått ner 4%-enheter jämfört med Alltime-high i såväl Sentio som Yougov trots att integrationsproblemen knappast minskat under det senaste året. De s.k. PK-institutens trendlinje skiljer sig inte åt från Sentios/Yougovs, vilket är en indikation så god som någon på att SD:s opinionstapp är reellt.
SD:s nästa rejäla skjuts uppåt i opinionssiffrorna kommer inte att inträffa förrän media och framförallt kultureliten slutar med att brunsmeta allt som har med SD att göra. Jag tror att Bradley-effekten just nu är större än någonsin förr. Jag börjar luta åt att även Sentio och Yougov ligger något för lågt
Är det så så tror jag att SD låg för högt en tid i undersökningen. På vilket sätt skulle SD minska? Det är absolut orimligt att det skulle ske. Ingen människa uppger SD i en undersökning och sen kommer på att MP faktiskt var bättre nästa. Tidigare följde jag tråden konstant, men efter Trump, Brexit osv så förstår man hur värdelösa undersökningarna är. Dessutom är 90% av alla inlägg OT och ingen gör något åt det så pallar inte.
2017-01-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014

1. Först chocken över den nya gatubilden och sorgen över den odefinierbara osköna stämning som infunnit sig i vissa delar av hufvudstadens yttre nejder. Och våldet med skjutningar.

2. Aversionen över att inte 7k berättat vad vi egentligen valde när vi vurmade för MP och S och M och stridshingstar. Man börjar sakta ogilla de etablerade partierna och sågar dem gärna öppet.

3. Man pratar öppet om SDs otroliga tillväxt utan att säga att man alls tänker rösta på SD. Oj vad stora!

4. Man blir övertygad invandringskritiker (full SD, never looking back.) man ser sig i spegeln och tänker, HELVETE! Är jag en såndär SDare, shit, ja det är jag.

/RingRing

5. Man börjar lyssna på åsikter/diskussioner från ex SMR och tänker. Vänta nu, det är samma smutskastande som SD fått/får. Det NMR säger är till majoriteten vettigt. Framförallt om man ogillar nutidens multiglobalism. Kraftig slagsida behöver kraftig motvikt. Men... De är inte i närheten av 4% och man vill ju att SD ska få rekordsiffror 2018.

6. SD har fått 27 % 2018 och visst inflytande. Dock har samhällsproblemen eskalerat än mer. Bananas! Folk sneglar åt SMR då opinionen säger 2,7 % hmm rösten får gå till dem. SD står stabilt över 20%
2017-01-18, 10:29
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014

Lena:
"Detta är ännu ett styrkebevis för SD som stärkt sin position bland väljarna rejält den senaste tiden.

Räcker osannolikt inte den uppenbara krisen i migrationsfrågorna till för att säkra positionen som största parti för SD inför valet 2018 - kommer givetvis sannolikt en naturligt förväntad muslimsk Blattebomb, att desto betydligt säkrare garantera den positionen...
2017-01-18, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Skulle ändå tro att det är små marginella variationer som pendlar. Sett över tid ökar SD ganska bra, vilket de kommer fortsätta göra.

Tänk vad folk skrattade åt mig efter förra valet när jag sa att SD kommer lätt få över 25 % inom ett par år i opinionsundersökningar.

Nu säger jag att de kommer få över 30% med god marginal i nästa riksdagsval. De skulle de förmodligen få runt 30% idag redan, så närmare 40 % är nog inte helt orimligt. Faktiskt.
2017-01-18, 23:13
Medlem
[quote=barfotalasse|59639495
Nu säger jag att de kommer få över 30% med god marginal i nästa riksdagsval. De skulle de förmodligen få runt 30% idag redan, så närmare 40 % är nog inte helt orimligt. Faktiskt.[/QUOTE]

Ja man kan ju alltid drömma.
2017-01-18, 23:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
5. Man börjar lyssna på åsikter/diskussioner från ex SMR och tänker. Vänta nu, det är samma smutskastande som SD fått/får. Det NMR säger är till majoriteten vettigt. Framförallt om man ogillar nutidens multiglobalism. Kraftig slagsida behöver kraftig motvikt. Men... De är inte i närheten av 4% och man vill ju att SD ska få rekordsiffror 2018.

6. SD har fått 27 % 2018 och visst inflytande. Dock har samhällsproblemen eskalerat än mer. Bananas! Folk sneglar åt SMR då opinionen säger 2,7 % hmm rösten får gå till dem. SD står stabilt över 20%
SMR är en liten sekt, inte ens med en 50 faldig ökning av sympatisörer skulle de ha inflytande i någon form på riksnivå.

Ett alternativ till SD kommer inte uppstå förrän SD sitter i regeringen och måste kompromissa.
2017-01-18, 23:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewhat
Ja man kan ju alltid drömma.
Att SD kan nå 30 % och bli största parti 2018 är ingen dröm utan hyfsat sannolikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in