Citat:
Ursprungligen postat av IntoTheVoid
Nu är jag själv ingen pundare och har mycket liten erfarenhet av droger. Men det är väl allmänt känt att just heroin kan bringa fram en sådant enormt lyckorus att man psykiskt sätt bara skriker efter mer redan efter första gången?
Tycker verkligen inte det verkar som en bra idé. Dessutom måste det finnas oändligt många roligare saker du kan slå vad med din polare om att han inte klarar av.
Tycker verkligen inte det verkar som en bra idé. Dessutom måste det finnas oändligt många roligare saker du kan slå vad med din polare om att han inte klarar av.
Det fetmarkerade... Finns många myter och överdrifter om heroin. Vet inte riktigt hur jag ska börja skriva, får skriva lite bara och se om jag kommer fram till något
Heroin är inte speciellt unik när det gäller opioider. Man börjar ju oftast med någon svagare sort och alla opioider har ett slags grundrus som är lika. Man känner att man tagit en opioid oavsett vilken sort det är. Sedan finns det detaljer i rusen som skiljer sig åt och de här detaljerna kan kännas lite olika för folk. Vissa delar av rusen känner alltså de flesta igen medan andra är lite mer "personliga". I lägre doser (gäller alla opioider, även heroin) kan man bli pigg istället för nedåt.
Mycket av tyngden i ruset, eller hur påverkad man blir, beror på dosering. En person som tar mycket kodein eller morfin blir mer påverkad än en person som tar lite heroin (beroende på hur känslig man är då men orkar inte räkna med sånt). Och rusen kan upplevas lika, med eventuellt vissa småskillnader då. Det beror även på hur man tar drogen.
En person som redan första gången ger sig på ett tungt rus (oavsett om det är morfin, oxy, sub eller heroin) kan bli riktigt dålig och därför inte uppskatta ruset så mycket. Men det kan bli tvärtom också, speciellt ett lite mildare rus. Är man helt oerfaren och ska testa något för första gången så kan personen fastna efter bara en gång (dock inte fysiskt) oavsett vilken opioid det är. Skulle tro att en annan opioid än heroin är lättare att fastna på efter bara första försöket...
Vet inte om jag får fram vad jag försöker säga... men heroin är ingen magisk opioid jämfört med de andra. Den vanligaste vägen att gå till ett heroinberoende är ju att först bli beroende av alla de andra opioiderna, längre ned på stegen.