Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Som sagt, visa mig på motstånd, från folkligt håll att det främst är Östeuropéer man är emot och inte MENA-invandringen. Det borde inte vara svårt, så övertygad som du är...
MENA-invandringen ÄR roten till det mesta, inte allt och det har jag ej heller hävdat. Jag har redan svarat - UK behöver bara stänga gränserna helt, om de nu vill. Kunde du inte läsa detta förut?
Jo, hela inlägget osade utav halmgubbar - absurd argumentation, var det, ja!
De har redan stängt gränsen för asylinvandrare, varför tror du att det har funnits ett migrantläger i Calais i flera år? Dessutom har antalet asylinvandrare till UK varit _lågt_ i årtioenden. Inga åtgärder kan tas efter Brexit som inte kunde tas innan. UK har fortfarande samma skyldigheter att pröva ansökandes asylskäl.
Transportörsansvar? Check.
Gränskontroll? Check.
Inre utlänningskontroll? Check.
Gällande det folkliga stödet så borde ovanstående räcka även för en inbiten I&I:are. Det finns inga möjligheter att minska asylinvandringen enkom för att man har lämnat EU. Detta är odiskutabelt. UK står redan utanför det regelverk som gäller asylärenden. Om du inte kan specificera faktiska åtgärder som UK nu kan anta så får du se dig motbevisad. Jag har dessutom tidigare visat siffror på vilken oerhört liten andel migranter som är asylsökande. Givet att lågutbildade MENA-invandrare bidrar till både bidragsbehov och brottslighet så antalet en droppe i havet i jämförelse med exempelvis polacker.
Och nej, "nu kan de stänga gränsen helt!" är inte en specifik åtgärd. Förklara hur gränsen kan stängas som inte redan kan ske. Vilka fler åtgärder kan sättas i bruk runt Engelska kanalen som medlemskapet i EU i dagsläget hindrar?