2017-01-16, 22:08
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Adolfsbergsskolan är den vitaste skolan i hela Örebro så detta har ingenting med invandring att göra utan störiga elever överlag, vilket även bortskämda nyrika barn kan vara.
Jaså? Du hänger på en grundskola om dagarna och för statistik på elevernas etniska bakgrund? Intressant.
Citera
2017-01-17, 00:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/delade-meningar-nar-orebroskola-delar-upp-i-tjej-och-killklass-folk-ar-jattemissnojda-och-upprorda

Avpixlat har en lite mer utförlig problembeskrivning.

http://avpixlat.info/2017/01/14/orebroskola-konssegregerar-klasser-efter-att-invandrare-bussats-in/

Diskussionsunderlag:

Är detta rätt väg att gå? Som bekant är könssegregering standard inom islam och muslimsk kultur.

Kulturkrockarna tycks bara bli fler och fler och mer påtagliga för alla.

Rektorns förklaring känns oerhört krystad och flummig.

Hur hade skolan kunnat göra i stället?

Jag själv tycker det är rent åt helvete, och pinsamt beklämmande att se de vrida sig i diverse ursäkter och svepskäl för att slippa tala om grundproblemet.
De bör omedelbart rätta sig efter den Svenska henlagen.
Det finns inga kvinnor och män.
De kan identifiera sig som katter eller något istället.
Då blir allt jättebra.
Citera
2017-01-17, 07:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Det känns lite ironiskt (och utsiktslöst) om berörda elever inte ens förstår en utskällning som levereras på det svenska språket. Såvida du nu inte avser att han (sic) skall rya på något av de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli, romska eller samiska?
Ja kanske bör det ske på svenska. Jag vet bara att det sättet har fungerat på andra problemskolor.
Citera
2017-01-17, 12:08
Medlem
Att sätta de störande personerna i OBS-klasser som många föreslagit här i tråden är ju en bra idé, men kan situationen i vissa skolor blivit så allvarlig att merparten av klassen består av störande personer?

Det skulle i så fall vara övermäktigt för skolan att göra något bra av situationen. Då är enda lösningen att istället göra tvärtom; föräldrarna måste placera sina barn i en skötsam privatskola för att rädda deras skolgång.

Vilket i sin tur leder till att den allmänna skolan får ännu högre andel av störande elever. Den allmänna skolan verkar förlorad och det är fan tragiskt.
Citera
2017-01-17, 12:27
Medlem
Ja, men detta är det nya Sverige. Många anses inte behövas och skall bara förvaras och hjärntvättas under 9år. Men eftersom det nu inte räcker med att köpa en dyr bostad för att garantera bra skolgång för barnen blir nu avgiftsbelagda privatskolor som i tredje världen nästa steg.

Ett Svenskt Eton har vi kanske inom 5 år för hur skall överklassen garantera sina barns skolgång? Men nu är alltså även könsuppdelning helt ok i Svenska skolan.

Läste också att Adolfsbergsskolan avbrutit det hela men det kommer snart igen i något annat område.
Citera
2017-01-17, 12:58
Medlem
https://www.orebro.se/barn--utbildning/grundskola--grundsarskola/skolval.html

http://blogg.mittmedia.se/maria-haglund-m-orebro/2017/01/13/det-fria-skolvalet/

Jag kan ingenting om Örebro, men i Stockholm verkar det fungera eller hur man
nu skall säga.
Citera
2017-01-17, 13:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jaså? Du hänger på en grundskola om dagarna och för statistik på elevernas etniska bakgrund? Intressant.
vilken tolkning!

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ja, men detta är det nya Sverige. Många anses inte behövas och skall bara förvaras och hjärntvättas under 9år. Men eftersom det nu inte räcker med att köpa en dyr bostad för att garantera bra skolgång för barnen blir nu avgiftsbelagda privatskolor som i tredje världen nästa steg.

Ett Svenskt Eton har vi kanske inom 5 år för hur skall överklassen garantera sina barns skolgång? Men nu är alltså även könsuppdelning helt ok i Svenska skolan.

Läste också att Adolfsbergsskolan avbrutit det hela men det kommer snart igen i något annat område.
Det finns redan... Det finns internat och det finns skolor med skyhöga grundkrav som Viktor Rydbergs skola i Djursholm. Men jag tror att de är på gymnasial nivå? För det är väl bara där man får ha inträdeskrav? Är osäker.
Citera
2017-01-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.orebro.se/barn--utbildning/grundskola--grundsarskola/skolval.html

http://blogg.mittmedia.se/maria-haglund-m-orebro/2017/01/13/det-fria-skolvalet/

Jag kan ingenting om Örebro, men i Stockholm verkar det fungera eller hur man
nu skall säga.
Jag läste artikeln i Örebroarn. Klassisk vänsterpolitik - segregationen upphör ju om alla får det lika dåligt.
Citera
2017-01-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
vilken tolkning!

Det finns redan... Det finns internat och det finns skolor med skyhöga grundkrav som Viktor Rydbergs skola i Djursholm. Men jag tror att de är på gymnasial nivå? För det är väl bara där man får ha inträdeskrav? Är osäker.
Nej jag tänker mig alltså ett stort antal privata avgiftsbelagda skolor i varje storstad, säg 5-10 st i Göteborg, där varje barn kostar 3-5 tusen i månaden ovanpå skolpengen. Dessa skolor är alltså till för de föräldrar som verkligen bryr sig om barnens skolgång. Sedan i Stockholm och Göteborg (och kanske en i Malmö) 1-2 st verkligen dyra skolor med och utan internat av internationell klass med stor andel utländska lärare som kan förmedla en internationell utbildning i grundskolan och gymnasiet för de elever som skall söka direkt till toppuniversitet i värden. IB är väl en bra standard att stå på. Kostnad troligen 10-20 tusen kronor i månaden per barn.
Citera
2017-01-17, 13:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nej jag tänker mig alltså ett stort antal privata avgiftsbelagda skolor i varje storstad, säg 5-10 st i Göteborg, där varje barn kostar 3-5 tusen i månaden ovanpå skolpengen. Dessa skolor är alltså till för de föräldrar som verkligen bryr sig om barnens skolgång. Sedan i Stockholm och Göteborg (och kanske en i Malmö) 1-2 st verkligen dyra skolor med och utan internat av internationell klass med stor andel utländska lärare som kan förmedla en internationell utbildning i grundskolan och gymnasiet för de elever som skall söka direkt till toppuniversitet i värden. IB är väl en bra standard att stå på. Kostnad troligen 10-20 tusen kronor i månaden per barn.
Alltså elitskolor, för juristernas och läkarnas barn. Elitskolor...
Inte i Löfvens Sverige!!!
Citera
2017-01-17, 13:27
Medlem
Citat:
Jag läste artikeln i Örebroarn. Klassisk vänsterpolitik - segregationen upphör ju om alla får det lika dåligt.

Om alla får bestämma själv så uppstår naturlig segregation. Egentligen inte bra.
Har aldrig själv gått i skola med långt avstånd till hemmet. Aldrig tvingats välja.
Bra ?
Citera
2017-01-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Jag skulle vilja tipsa om en artikel (det finns ett radioprogram som avhandlar samma sak) då jag inte är helt säker på det du säger stämmer. Som jag förstår det så funkar denna typ av integration i skolorna:

http://www.npr.org/sections/ed/2016/10/06/496411024/why-busing-didnt-end-school-segregation

Radioprogrammet är väldigt intressant.

https://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/562/the-problem-we-all-live-with

Intressant program, men det motsäger inte alls att bussning av elever skapar fler problemskolor. De elever som bussas ut får naturligtvis något högre betygssnitt när de kommer till en välfungerande skola, än om de varit kvar i kaoz skolan. MEN det är bara naturligt att de skulle få något högre betyg då kaoz eleverna späs ut, det intressanta är vad som händer med de andra elevernas utbildning och betyg. Utbildningskvalitén sjunker och betygen blir sämre för de barn som gått i en tidigare fungerande skola men som nu fått tillskott av barn från kaozskolorna.

Bussningen fortsätter ändå då det är en politiskt laddad symbolfråga om rättvisa, där det ses som en viktig fråga att barn från kaoz-skolor (ofta rasifierade) ska blandas med barn från den vita "majoriteten". 50-talets segregering i USA spökar fortfarande.

Resultat: skolan blir först sämre pga inflöde av kaoz-elever, sen blir den ännu sämre när föräldrarna till de barn som tidigare gått på skolan tar sina barn ur skolan och sätter dom i privata alternativ.

Ingen är vinnare. Satsa resurserna i de skolor som har problem, då blir det lättare att samla resurserna där dom behövs. Satsa sen lika mycket i de fungerande skolorna så att vi får framtida innovatörer, forskare och företagare i toppklass som kan bidra med skattepengar. Då kan man även bussa dit essen från kaoz skolorna som kan få studera och utvecklas fullt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in