2017-01-17, 02:10
Medlem
neuron-drones avatar
Ghee går bra att steka i, det är inte alls som vanligt smör.
Citera
2017-01-17, 02:26
Medlem
Rarogs avatar
Eller så kan du vänta tills de svalnat, eller rentav kallnat, då brukar de bli mjuka.
Citera
2017-01-17, 06:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmeanme
Du har för många ägg i och för lite av resterande ingredienser.

Kör med 1 ägg nästa gång och ha inte en för tjock konsistens på smeten för då brukar det bli tjocka och stela pannkakor.
Jag kör 4ägg, 3 mjölk och 7 mjölk, 0,5dl rapsolja, får aldrig stela pannkakor.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Smör!
Allt annat är helgerån!
Har alltid rapsolja i smeten, då jag finner att smöret bara stelnar och lägger sig uppe på smeten.
Sen steker jag i smör istället.

Sen låter jag alltid smeten få vila i MINST 15min, men helst 1h eller mer.
Citera
2017-01-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmeanme
Du har för många ägg i och för lite av resterande ingredienser.

Kör med 1 ägg nästa gång och ha inte en för tjock konsistens på smeten för då brukar det bli tjocka och stela pannkakor.
För mycket ägg alltså? Jag brukar alltid knäcka i äggen först, för att sedan hälla i mjöl och blanda de till en degklump. Sedan häller jag i mjölken och vispar tills klumpen löser sig. Det brukar bli en jämn och klumpfri smet, men det kanske inte är det bästa sättet. Jag vet inte riktigt vart jag fått den metoden från, jag kanske göra som nån sa och pröva med mjölk + ägg först och sedan mjölet.

För övrigt anser jag att riktigt smör är det enda acceptabla.
Citera
2017-01-17, 09:11
Medlem
PTHJs avatar
Bästa tunnpannkakorna:
4 st ägg
2.5 dl vetemjöl
4 dl mjölk
75 g smält smör eller flytande smör/rapsolja
1/2 tsk salt

1/2 dl smet till en lagg
Citera
2017-01-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Bästa tunnpannkakorna:
4 st ägg
2.5 dl vetemjöl
4 dl mjölk
75 g smält smör eller flytande smör/rapsolja
1/2 tsk salt

1/2 dl smet till en lagg
4 ägg till 2,5 dl mjöl, dessutom med så lite som 4 dl mjölk? Det säger ju emot allt alla andra skrivit i den här tråden
Citera
2017-01-17, 10:46
Medlem
japanskbruds avatar
olja med smörsmak blir bäst, både att steka med och i smeten.. tycker dom blir bäst om det är hårda kanter och mjuka i mitten... annars blir dom som tråkiga disktrasor
Citera
2017-01-17, 22:07
Medlem
neuron-drones avatar
Vilken ordning man blandar tror jag är egalt. Men personligen tar jag äggen sist. Mjölken först sedan mjölet. Det brukar inte bli klumpar i en liten sats. Gör man stor sats kan den gynnas av att man varvar mjölk och mjöl för att undvika klumpar.

Detta är min familjs pannkaksrecept men jag steker inte tillräckligt bra för att få det att funka:

8 dl mjöl
3,5 dl mjöl
3 stora ägg (eller 4 små)
lite salt
lite margarin innan varje pannkaka
steks i gjutjärnspanna på ganska hög värme, tunna som faan

Men när familjen gör det blir det bra. Tunna, smarriga och lagom bruna pannkakor. För mig kör jag hälften mjöl mot mjölken. Mina blir lite tjockare, lite degigare men ändå goda och inte för tjocka utan helt acceptabla.
Citera
2017-01-17, 22:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
olja med smörsmak blir bäst, både att steka med och i smeten..

Fusksmör och smörblandningar är perfekta. De tål hög värme utan att det blir vattenavdunstning som vanligt smör ger, plus en viss smörsmak.
Citera
2017-01-17, 22:28
Medlem
herrstorks avatar
skit i smeten den är jätte bra. ev så kan man göra den lite lösare. ibalnd kan man byta mjölk till havre mjölk istället men det påverkar bara smaken. det handlar om hur du gräddar..

smörj pannan (antar att du kör stålpanna eller teflon) in med smeten vicka runt så det blir bra storlek. ryck lite när den börjar stelna på ytan så att den släpper från pannan..
vänd när halva har stelnat eller lite mer men inte hela.
grädda andra sidan. här kommer ditt problem andra sidan skall du grädda mycket alltså mycket kortare tid. gräddar du för länge nu så blir den stel och så blir det rutor istället för att rulla den.

tempen behöver du inte oroa dig.. har du en crephäll av proffsig modell så ligger den på strax under 300 grader.

alltså smeten är inte så noga med. det handlar om smaken. jag har lite vanilj socker i mina så blir det mumma bara det.
gräddningen.. set till att vända vid rätt tidpunkt, och grädda kort stund andra sidan.

det blir oxå så att färgen blir lite olika sida 2 blir alltid ljusare.

jag hade creperiet en gång i tiden så det fanns tid att experimentera.. för övrigt världens godaste mat!
Citera
2017-01-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
skit i smeten den är jätte bra. ev så kan man göra den lite lösare. ibalnd kan man byta mjölk till havre mjölk istället men det påverkar bara smaken. det handlar om hur du gräddar..

smörj pannan (antar att du kör stålpanna eller teflon) in med smeten vicka runt så det blir bra storlek. ryck lite när den börjar stelna på ytan så att den släpper från pannan..
vänd när halva har stelnat eller lite mer men inte hela.
grädda andra sidan. här kommer ditt problem andra sidan skall du grädda mycket alltså mycket kortare tid. gräddar du för länge nu så blir den stel och så blir det rutor istället för att rulla den.

tempen behöver du inte oroa dig.. har du en crephäll av proffsig modell så ligger den på strax under 300 grader.

alltså smeten är inte så noga med. det handlar om smaken. jag har lite vanilj socker i mina så blir det mumma bara det.
gräddningen.. set till att vända vid rätt tidpunkt, och grädda kort stund andra sidan.

det blir oxå så att färgen blir lite olika sida 2 blir alltid ljusare.

jag hade creperiet en gång i tiden så det fanns tid att experimentera.. för övrigt världens godaste mat!
Jag har alltid gräddat på ganska låg värme för att det så lätt blir bränt annars, och färgen blir mer jämn om man gör det. Men det är ju ingen rocket science att mer vatten avdunstar då, vilket ger hårdare pannkakor. Visserligen har de blivit stela när jag gräddat på hög värme också, men det gäller väl bara att kombinera alla tips jag fått här.
Citera
2017-01-18, 16:06
Medlem
neuron-drones avatar
Jag vänder så fort det går att vända, så fort smeten har stannat på ovansidan. Sedan kortare stektid på andra sidan. Sedan staplar jag dem ovanpå varandra på en tallrik. Jag upplever att de blir bäst då. Detta är dock helgerån i min familj där varje pannkaka ska vikas separat och endast överlappa litegranna mot nästa. Då hinner de kallna innan serveringen. De ställer då in dem i ugnen en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in