2017-01-16, 23:29
Medlem
Varje gång jag bestämmer mig för att steka pannkakor upprepar sig samma scenario. Jag vispar ihop en smet av tre ägg, tre deciliter mjöl, en nypa salt, och mjölk så den får en lagom konsistens. Jag har plattan på låg värme och "vickar runt" pannan för att få smeten att sprida sig, något som tydligen ska göra pannkakorna tunnare och bättre. Jag steker ena sidan en stund, och när den fått en fin yta vänder jag på den. Pannkakan har en fin konsistens och färg, sådär mjuka som de ska vara så de går att rulla ihop. Det är då allt går åt helvete. På andra sidan blir pannkakan helt stel och torr. Den går inte att rulla, och det slutar med att jag får äta dem i rutor jag skär till. Varför blir det såhär? Jag har prövat mer mjölk och mindre mjöl, kortare stektid med högre värme, mer smör, allt. Det blir alltid likadant. Varför?
Citera
2017-01-16, 23:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det ska vara approximativt sex dl mjölk till den mängden ägg och mjöl. Har du det?

Har du i salt?

Vad använder du för visp?
Citera
2017-01-16, 23:34
Medlem
Blanda i hälften av mjölken först så att smeten blir jämn och bra. Sen resten av mjölken, sist äggen. Sen stek i järnpanna, och på rätt hög värme. Såklart med riktigt smör. Lätt som en plätt
Citera
2017-01-16, 23:48
Medlem
Du har för många ägg i och för lite av resterande ingredienser.

Kör med 1 ägg nästa gång och ha inte en för tjock konsistens på smeten för då brukar det bli tjocka och stela pannkakor.
Citera
2017-01-16, 23:51
Medlem
Ingabromsars avatar
Kör med samma smet. Prova dig fram med ett mått! Jag kör cirka 0,75 dl per omgång och då blir alla bra.
Citera
2017-01-17, 00:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Blanda i hälften av mjölken först så att smeten blir jämn och bra. Sen resten av mjölken, sist äggen. Sen stek i järnpanna, och på rätt hög värme. Såklart med riktigt smör. Lätt som en plätt

Jag brukar blanda äggen och mjölken först för att därefter vispa i mjölet.

Jag hatar matlagning och är kass på det, men plättar är jag duktig på.
Citera
2017-01-17, 00:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag brukar blanda äggen och mjölken först för att därefter vispa i mjölet.

Jag hatar matlagning och är kass på det, men plättar är jag duktig på.

Slå ihop 2/3 av mjölken och allt mjöl först och låt stå och dra en timme i kylen, sedan i med resten av mjölken och ägget.

Till TS: Du har på tok för mycket ägg i din smet, 2 ägg till 5dl mjölk brukar vara lagom.
Citera
2017-01-17, 01:00
Medlem
Kotties avatar
Ha i smält smör i smeten, jag brukar ha ca 25gr per ägg så blir det frasigare och inte så hårda. Du slipper smörja inför varje pannkaka med.
Receptet i övrigt är samma som du kör. Min mormor körde samma recept så det är inte fel.
Citera
2017-01-17, 01:08
Medlem
neuron-drones avatar
För mycket mjöl, för mycket ägg. Och även om du steker i teflon, så häll en bra skvätt olja i smeten. Steker du i gjutjärn kan du antingen göra det samma eller ha i nytt margarin mellan varje.

Kör på 5 dl mjölk, 2,5 dl mjöl och 2 ägg. Stek sedan på ganska hög temperatur och snabbt. (4-5 på en platta 1-6) När du häller i smeten ska den iallafall delvis flyta ut av sig själv, annars är den för tjock. Gör dem så tunna du kan utan att de fastnar. Mindre än en deciliter smet till en normalstor panna.
Citera
2017-01-17, 01:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
För mycket mjöl, för mycket ägg. Och även om du steker i teflon, så häll en bra skvätt olja i smeten. Steker du i gjutjärn kan du antingen göra det samma eller ha i nytt margarin mellan varje.

Kör på 5 dl mjölk, 2,5 dl mjöl och 2 ägg. Stek sedan på ganska hög temperatur och snabbt. (4-5 på en platta 1-6) När du häller i smeten ska den iallafall delvis flyta ut av sig själv, annars är den för tjock. Gör dem så tunna du kan utan att de fastnar. Mindre än en deciliter smet till en normalstor panna.

Smör!
Allt annat är helgerån!
Citera
2017-01-17, 01:52
Medlem
neuron-drones avatar
Olja eller margarin. Smör passar till mackan, inte att steka i. Enda som är värt besväret att steka i smör är färsk svamp. Smör ger dålig stekyta och ofta ett uppluckrat resultat. Margarin är bäst.
Citera
2017-01-17, 02:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Olja eller margarin. Smör passar till mackan, inte att steka i. Enda som är värt besväret att steka i smör är färsk svamp. Smör ger dålig stekyta och ofta ett uppluckrat resultat. Margarin är bäst.

Margarin är ju för fan värdelöst att steka i.
Smör alla gånger, helst klarat smör (ghee)...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in