2017-01-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Jag tror dom flesta skulle vara mer öppna för idén om att ta hitta mängder med flyktingar om det inte delades ut permanenta uppehållstillstånd till allt och alla. Detta skulle även minska tillströmningen av iphoneflyktingar.

Väldigt intressant aspekt du tar upp faktiskt. Däremot har många ingenstans att återvända. Poängen är väl att de som flyr från kriget i syren får permanenta uppehållstillstånd just på grund av att de aldrig kommer att kunna återvända till deras hem igen. Och det är där jag tycker att det är värt att rädda 10-20 flyktingar på bekostnaden av någon enstaka iphoneflykting.
Citera
2017-01-16, 23:38
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Förbaskat bra skrivet! Jag är själv aktiv inom moderaterna och vi tycker precis som du! Sverige ska fortsätta att stå upp för migranternas rättigheter!
Citera
2017-01-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Att ge flyktingar stryk hoppas jag ingen vill.
Att däremot låta flyktingarna åka hem när kriget är slut är väl inget konstigt??

Det är snarare självklart. Då har vi fullgjort vårt uppdrag att rädda människor i nöd.

Tyvärr förekommer det.

Men det kommer ta generationer att bygga upp t.ex. Syrien. Varför inte låta dem som vill stanna få stanna? Skapa ett nytt liv och försöka glömma det som har hänt? Bidra till samhället. Berika kulturen. Vi har så mycket nytta av möta folk från olika kulturer. Man kan alltid lära sig något extra från någon som har haft ett mycket mer annorlunda levnadssätt än en själv.
Citera
2017-01-16, 23:39
Medlem
För det första så handlar naturligtvis inte flyktinginvandringen i första hand om solidaritet utan om en politisk ide. Sverige har haft lagar sedan början av 1970-talet som styr Sverige mot att bli ett mångkulturellt invandrarland. Solidariteten är mer att se som ett svepskäl bland många andra.
Vi vet också att många har talat om nödvändigheten att Europa måste bli mångkulturellt, långt innan flyktingvågorna kom. Flyktinginvandringen handlar således mer om att förändra vårt eget samhälle än att hjälpa människor.

Hade det bara handlat om att hjälpa folk i nöd hade man kunnat hjälpa på plats eller så kunde man ha gett TUT till alla, men det är många av flyktingarna som slutar som svenska medborgare. Dessutom kan man fråga sig varför samhället skall satsa så mycket skattemedel på att hjälpa folk från andra länder som aldrig har betalat skatt och aldrig har röstat, när det finns massor av människor i Sverige som skulle behöva pengarna. Sjukvården fungerar inte bra, inte heller polisen, skolan eller åldringsvården. Försvaret skall vi inte tala om. Ändå satsar svenska staten stora summor på att försörja människor från främmande länder och ge dem bostäder trots att de aldrig kommer att löna sig.

Detta är ett politiskt projekt som skall leda till någon sorts mångkulturellt paradis är tanken, men det är naturligtvis bara en dröm, en utopi som aldrig kommer att bli verklighet.
Citera
2017-01-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Ja, men hur många vill du rädda då?

Så många som möjligt gärna.
Citera
2017-01-16, 23:40
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Väldigt intressant aspekt du tar upp faktiskt. Däremot har många ingenstans att återvända. Poängen är väl att de som flyr från kriget i syren får permanenta uppehållstillstånd just på grund av att de aldrig kommer att kunna återvända till deras hem igen. Och det är där jag tycker att det är värt att rädda 10-20 flyktingar på bekostnaden av någon enstaka iphoneflykting.

Gick utmärkt för många Jugoslaver att återvända så jag är övertygad om att även Syrianer klarar det.
Och varför inte lägga pengarna det skulle kosta att husera dessa människor här på att hjälpa till med återbyggnaden av deras land?
Senast redigerad av Noose.. 2017-01-16 kl. 23:44.
Citera
2017-01-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första så handlar naturligtvis inte flyktinginvandringen i första hand om solidaritet utan om en politisk ide. Sverige har haft lagar sedan början av 1970-talet som styr Sverige mot att bli ett mångkulturellt invandrarland. Solidariteten är mer att se som ett svepskäl bland många andra.
Vi vet också att många har talat om nödvändigheten att Europa måste bli mångkulturellt, långt innan flyktingvågorna kom. Flyktinginvandringen handlar således mer om att förändra vårt eget samhälle än att hjälpa människor.

Hade det bara handlat om att hjälpa folk i nöd hade man kunnat hjälpa på plats eller så kunde man ha gett TUT till alla, men det är många av flyktingarna som slutar som svenska medborgare. Dessutom kan man fråga sig varför samhället skall satsa så mycket skattemedel på att hjälpa folk från andra länder som aldrig har betalat skatt och aldrig har röstat, när det finns massor av människor i Sverige som skulle behöva pengarna. Sjukvården fungerar inte bra, inte heller polisen, skolan eller åldringsvården. Försvaret skall vi inte tala om. Ändå satsar svenska staten stora summor på att försörja människor från främmande länder och ge dem bostäder trots att de aldrig kommer att löna sig.

Detta är ett politiskt projekt som skall leda till någon sorts mångkulturellt paradis är tanken, men det är naturligtvis bara en dröm, en utopi som aldrig kommer att bli verklighet.

Fast man hjälper faktiskt folk på plats, däremot är deras levnadsstandard extremt dåliga. Den hjälp man får är boenden i tält. Det orkar väl ingen bo i hur länge som helst?

Hur märks det att sjukvården inte fungerar? Åldringsvården är bättre nu än den har varit på många år. Hur kan du möjligtvis veta att det aldrig kommer att löna sig? Har du testat innan?
Citera
2017-01-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Gick utmärkt för många Jugoslaver att återvända så jag är övertygad om att även Syrianer klarar det.
Och varför inte lägga pengarna det skulle kosta att husera dessa människor här på att hjälpa till med återbyggnaden av deras land?

Det är ju företagens jobb och inte staten. Det blir ju deras framtida stat som betalar för de kostnaderna alternativt lånar pengar. Dessutom kan man inte börja bygga på ett land när det är i krig. Det är som att börja bygga på ett sandslott trots att du vet att stora vågar är påväg mot stället du ska bygga på.
Citera
2017-01-16, 23:50
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!

Får jag fråga TS. Hur gammal är du? Så du menar att det är värt alla våldtäkterna, rån, misshandlar, skadegörelse, knivskärningar, skjutningar, rasism MOT svenskar, negativ särbehandling av svenskar, stenkastning på blåljuspersonal, misshandel, rån och hot mot fastighetsskötare, sotare, byggnadsarbetare, kvinnliga skolelever som dras in på skoltoaletten och blir våldtagna, att vi snart är i minoritet i vårt eget land, att Sverige går mot sharialagar, att IS/Daesh finns i landet i egenskap av "sovande" celler? Än en gång TS, Hur gammal är du? Du måste vara för ung för att minnas det gamla fina, rika, rena och trygga Sverige! Annars hade du inte haft en sådan juvenil och verklighetsfrånvänd bild av migrationspolitiken.
Citera
2017-01-16, 23:51
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
-Vi hjälper väldigt få till en extremt hög kostnad genom att släppa in dem här.

-Ca 80% av de som kommer är unga män. De rikaste och starkaste (utav de svaga om du fattar)

-En väldigt hög andel av de ovan nämnda har enbart kommit för att höja sin egen standard. De har egentligen inte "flytt" ifrån nånting.

-De allra flesta av de s k ensamkommande afghanerna levde i fred i Iran innan de kom hit.

-De beter sig som svin och föraktar oss!

Jag vet mycket väl att alla unga män från MENA inte är brottslingar och potentiella våldtäktsmän. Men de är alldeles för många!

Det är inte värt att rädda så pass få till kostnaden av att vi förgör vår egen väl fungerande nation. Pengarna och samhällsförfallet det kostar här i Sverige skulle göra 100 ggr mer nytta på plats och hjälpa många fler, av dem som verkligen behöver vår hjälp. Kvinnor, barn, sjuka etc.

Hade majoriteten av dem som kommit varit familjer så hade jag inte varit i närheten av de åsikter jag har idag!
Citera
2017-01-16, 23:54
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Egentligen borde det räcka att skriva en enda sak i en sån här tråd:

MALMÖ

Och sen, i rest my case...
Citera
2017-01-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Får jag fråga TS. Hur gammal är du? Så du menar att det är värt alla våldtäkterna, rån, misshandlar, skadegörelse, knivskärningar, skjutningar, rasism MOT svenskar, negativ särbehandling av svenskar, stenkastning på blåljuspersonal, misshandel, rån och hot mot fastighetsskötare, sotare, byggnadsarbetare, kvinnliga skolelever som dras in på skoltoaletten och blir våldtagna, att vi snart är i minoritet i vårt eget land, att Sverige går mot sharialagar, att IS/Daesh finns i landet i egenskap av "sovande" celler? Än en gång TS, Hur gammal är du? Du måste vara för ung för att minnas det gamla fina, rika, rena och trygga Sverige! Annars hade du inte haft en sådan juvenil och verklighetsfrånvänd bild av migrationspolitiken.

Ja för Sverige är ju i sådant katastrofalt stadie just nu. Jag kan knappt sova om nätterna.
Bidra med att interagera människor istället för att svartmåla de. Sharialagar i Sverige är bara löjligt, det hör jag svenskar säga oftare än någon annan utlandsfödd, as a matter of fact så har jag aldrig i hela mitt liv hört någon som inte är svensk uttrycka att sharialagarna ska införas i sverige. Förutom IS dock som är påväg neråt. Min ålder är inte relevant till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in