http://www.expressen.se/kvallsposten...mordade-ahmed/
"Nu vill han förklara varför"
"det var ett sätt för mig att bearbeta den hemska upplevelsen"
"Jag tog bilden bara för att ha ett bevis på att jag var där och försökte hjälpa till. Att kunna återse bilden skulle bli ett sätt för mig att bearbeta en sådan svår händelse, säger han"
"Det var i det läget strax, innan polisens ankomst, jag tog bilden, säger han" Bilderna?
"Det ska ha varit där någon fått se och - utan att 23-åringen observerat det - fotograferat av bilden i mobiltelefonen.
Jag vet att ingen av mina vänner gjort det i alla fall, säger 23-åringen."
"Han säger också att han inledningsvis hade offrets mobiltelefon på sig. Den fick polisen först senare.
– Jag omhändertog den bara för att den inte skulle försvinna."
Så han kastar sig på det blodiga offret där det sprutar blod ur huvudet och börjar göra HLR. Upptäcker att personen är död. Tänker det här behöver jag nog bearbeta framöver. Tar därför en eller flera bilder på liket (ev. med brottsoffrets mobil).
Vill även ha bevis (för vem?) att han var där och hjälpte till.
Så under denna tumultartade situation så tänker han att han behöver foto dels som bevis och dels för att kunna bearbeta händelsen.
Väl i lägenheten öppnar han sin? mobil och utan att han märker något så tar en person som inte är hans vän 2 eller flera? mycket bra bilder av fotografierna i hans telefon som han just då sitter och tittar på.
När polisen kommer till platsen så omhändertar han mobilen så att den inte ska försvinna men istället för att direkt ge den till polisen så tar han mobilen med sig.
Troligen polisen som pejlar mobilen och tar mobilen gissar jag.
Var ju någon av skyttarna som skulle kommit tillbaka till platsen. Denna pojk kanske?
Kanske fotografen är polare med GM som inte vill besudla sina kläder med blod från offret som säger till 23-åringen att ta mobilen. Mobilen har kanske något känsligt innehåll?