2017-01-16, 16:14
Medlem
MADs avatar
Varför får man känslan av att Jerzy Sarnecki är den ende kriminologen som existerar i Sverige?
Finns det inte någon annan som kan ställa upp någon gång i alla fall.

Jag skulle vilja sett Tino Sanandaji istället för Mattias Karlsson då hans kunskaper om statistik vida överstiger Mattias.
Plus att han hade kunnat pressa Jerzy på ett helt annat sätt.
Citera
2017-01-16, 16:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Varför? Vad är det du inte gillar hos Mattias?

Hans tredelade kostymer som han alltid använder och att han pratar sluddrigt. Han pratar för snabbt och det har jag märkt att många SD-politiker gör. Han ser ovårdad ut. Han har sparkat många medlemmar för mindre saker än vad han själv har gjort. Jag litar helt enkelt inte på han. Sen kan han häva ur sig opassande saker mitt i intervjuer/debatter vilket han även gjorde i den här debatten.
Citera
2017-01-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kan förstå att dom är kåta och klumpiga, men alla är nog inte våldtäktsmän.

Det har jag inte heller påstått men jag tycker att en våldtäkt är definitivt en för mycket.
Citera
2017-01-16, 16:27
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hans tredelade kostymer som han alltid använder och att han pratar sluddrigt. Han pratar för snabbt och det har jag märkt att många SD-politiker gör. Han ser ovårdad ut. Han har sparkat många medlemmar för mindre saker än vad han själv har gjort. Jag litar helt enkelt inte på han. Sen kan han häva ur sig opassande saker mitt i intervjuer/debatter vilket han även gjorde i den här debatten.

tänk hur olika man kan uppfatta "samma sak". Är detta din sk proffesionella objektiva analys/iakttagelse i den mening som exempelvis socialsekreterare? Eller är det den politiska meningsskiljaktigheten som färgar ditt ogillande?

Hade du tyckt samma sak ifal Henrik shyfferts ord kommit ur hans mun?
Citera
2017-01-16, 16:31
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Det är precis så du ska tänka. Grattis!

Men du verkar ju veta exakt vem och varför man våldtar. Det säger ju mer om dig än någon annan. Så berätta nu, varför gör dom det?

Är väl det som är hela tanken med en ny utredning, att få fakta om vilka som våldtar. Om det visar sig att t.ex. invandrare från just eritrea är överrepresenterade över andra etniciteter så har du ju grunden till nästa beslut, dvs. forskning om varför just dessa människor våldtar. säg att den tidigare undersökningen visade att polacker var mest överrepresenterade men att det nu är eritreaner. utan undersökningen hade du t.ex. inte kunnat forska på varför eritreaner ökat jämte polackerna, vad detta beror på osv.

Sarnecki har inte fel i det han säger, men det ena behöver inte utesluta det andra. Enligt min mening krävs det dels en undersökning om varför men också om vilka
Citera
2017-01-16, 16:33
Medlem
Citat:
Kan förstå att dom är kåta och klumpiga, men alla är nog inte våldtäktsmän.
Det som den som inte tänker längre än näsan räcker inte förstår är att våldtäkt bara är toppen av isberget för deras kvinnoförakt.

Den som tänker förstår också att även kvinnor från MENA-kulturer är skadliga för oss.
Citera
2017-01-16, 16:35
Medlem
Låt oss anta att JS har rätt.
Vi behöver inte veta mer om vilken grupp som är överrepresenterad när det gäller våldtäkter, vi vet det redan. Det är bara att interpolera siffrorna från 2005-rapporten, kanske JS redan har aktuella siffror och vet att det är så.
Istället vill JS att man forskar på varför de är överrepresenterade. Låt BRÅ göra en ordentlig undersökning om det då. Om det har med socioekonomi att göra. Ha sa ju själv i agenda att det inte är hela förklaringen heller. Är det diskriminering kanske? Om inte heller diskriminering är orsaken, vilket angivits på andra ställen, även i denna tråd, så är det ju väldigt intressant att få veta.
Är det kultur? Kvinnoförakt?
Bra initiativ JS, gör en sån rapport!
Senast redigerad av zaqxswc 2017-01-16 kl. 16:59.
Citera
2017-01-16, 16:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
tänk hur olika man kan uppfatta "samma sak". Är detta din sk proffesionella objektiva analys/iakttagelse i den mening som exempelvis socialsekreterare? Eller är det den politiska meningsskiljaktigheten som färgar ditt ogillande?

Hade du tyckt samma sak ifal Henrik shyfferts ord kommit ur hans mun?

Det är min objektiva analys som SD-väljare och sympatisör. Visst, i början när han tog över när Jimmie Åkesson var sjukskriven tyckte jag också att Mattias Karlsson var bäst. Idag är jag nykter och kan se objektivt på Karlsson och SD.

Inget av det jag skrev är fel. Han borde kasta kostymen och skaffa en vanlig snygg kostym. Sen borde han raka sig och gå en talkurs tillsammans med andra SD-politiker.
Citera
2017-01-16, 16:45
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Det är precis så du ska tänka. Grattis!

Men du verkar ju veta exakt vem och varför man våldtar. Det säger ju mer om dig än någon annan. Så berätta nu, varför gör dom det?
Tack :-)

Du lyckas tolka mig rätt i första delen men tyvärr fel i andra. Jag vet inte vem som våldtar och inte varför. Därför tycker jag det är bra att det undersöks. Och av en neutral part, på ett vetenskapligt sätt, som tex BRÅ.

Annars blir det fritt fram för parter att föra fram påståenden för sin egen agenda. Tex feminister som säger att det är män som våldtar eller rasister som säger att det är afrikaner som toppar listan.
Citera
2017-01-16, 16:52
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är min objektiva analys som SD-väljare och sympatisör. Visst, i början när han tog över när Jimmie Åkesson var sjukskriven tyckte jag också att Mattias Karlsson var bäst. Idag är jag nykter och kan se objektivt på Karlsson och SD.

Inget av det jag skrev är fel. Han borde kasta kostymen och skaffa en vanlig snygg kostym. Sen borde han raka sig och gå en talkurs tillsammans med andra SD-politiker.

Haha.. hårda ord själv så gillar jag tredelade kostymer, fluga etc. Lite skäggstubb tycker jag han passar i och talet uppskattar jag. Det låter inte så politiskt och försök till övertygande på nått sätt. Mer fokus på innehållet o inte hur han säger det känner jag. Men det hela är väll en smaksak.
Citera
2017-01-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Jerzy: "Majoriteten av orsakerna till invandrarnas kriminalitet beror på strukturerna här i Sverige. Problemen är inte importerade."

Nähä, så hedersmord, islamismen, tvångsgifte, barnäktenskap, olagliga omskärelser, våldtäktskulturen; alla dessa är alltså inte importerade? De uppstår alltså här i Sverige pga Sverige och svenskarna?
Bland personer som inte förnekar att våldtäkter och kvinnomord i betydligt högre grad utförs av invandrare finns nån slags "utsmetningsprincip" som dom berättigar sitt tänk med.

Dom tycker att även svenska kvinnor ska drabbas eftersom kvinnor i invandrarnas hemländer drabbas.
Tänket är att svenska kvinnor "avlastar" icke-svenska kvinnor.

Det Jerzy säger är ju då att totala brottsumman minskar om dom åker tillbaka.
Citera
2017-01-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Bland personer som inte förnekar att våldtäkter och kvinnomord i betydligt högre grad utförs av invandrare finns nån slags "utsmetningsprincip" som dom berättigar sitt tänk med.

Dom tycker att även svenska kvinnor ska drabbas eftersom kvinnor i invandrarnas hemländer drabbas.
Tänket är att svenska kvinnor "avlastar" icke-svenska kvinnor.

Det Jerzy säger är ju då att totala brottsumman minskar om dom åker tillbaka.
Intressant nog nämner jerzy att det kan vara så att brottsligheten bland svenskar kan ha minskats medan invandringen gjort siffrorna stabila.
Hoppas JS forskar på det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in