• 1
  • 2
2017-01-15, 21:35
Medlem
Sneks avatar
Hej,

Är det möjligt att amortera av en större klumpsumma vid ett tillfälle? Säg 10-15% av ett lån.

Har mycket sparade pengar som ligger på sparkonto med noll ränta i dagsläget och istället för att investera dessa för värdestegring i aktier/fonder/obligationer etc kan jag istället dra ner på räntekostnader per månad och på så sätt spara mer varje månad, var min tanke.
Citera
2017-01-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Hej,

Är det möjligt att amortera av en större klumpsumma vid ett tillfälle? Säg 10-15% av ett lån.

Har mycket sparade pengar som ligger på sparkonto med noll ränta i dagsläget och istället för att investera dessa för värdestegring i aktier/fonder/obligationer etc kan jag istället dra ner på räntekostnader per månad och på så sätt spara mer varje månad, var min tanke.

Självklart kan du det. Du kan lösa hela lånet på en gång också, om du önskar det.
Citera
2017-01-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart kan du det. Du kan lösa hela lånet på en gång också, om du önskar det.

Bara om man inte bundit lånet, annars får man i regel betala ränteskillnadsersättning om man ska amortera vid andra tidpunkter än lånet brytpunkt.
Citera
2017-01-15, 22:26
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Bara om man inte bundit lånet, annars får man i regel betala ränteskillnadsersättning om man ska amortera vid andra tidpunkter än lånet brytpunkt.

Tack för svar. Jag har bundit 25% av lånet i 2 år, så lånet är uppdelat på två med två belopp där ena då är rörligt. Då ska jag se till att kontakta min bank imorgon och göra detta.
Citera
2017-01-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Tack för svar. Jag har bundit 25% av lånet i 2 år, så lånet är uppdelat på två med två belopp där ena då är rörligt. Då ska jag se till att kontakta min bank imorgon och göra detta.

Måste vara något av det skönaste att uppnå i sitt liv, att vara skuldfri.
Citera
2017-01-16, 15:19
Medlem
Jag har funderat på detsamma, men är det verkligen klokt med dagens extremlåga räntor? Med en genomsnittlig börsutveckling (vilket man inte kan räkna med, men låt oss anta det) borde det väl löna sig att investera pengarna istället för att använda dem för amortera mer än man behöver?

Har dock inte räknat på detta.
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-16 kl. 15:21.
Citera
2017-01-16, 15:39
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Jag har funderat på detsamma, men är det verkligen klokt med dagens extremlåga räntor? Med en genomsnittlig börsutveckling (vilket man inte kan räkna med, men låt oss anta det) borde det väl löna sig att investera pengarna istället för att använda dem för amortera mer än man behöver?

Det finns inget allmängiltigt svar. Vissa kan vara i en situation där amortering är fördelaktigt.
Att ha ryggen fri är heller aldrig fel.
Citera
2017-01-16, 15:42
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Jag har funderat på detsamma, men är det verkligen klokt med dagens extremlåga räntor?
Det är garanterat bättre än att låta pengarna ligga på ett konto med noll ränta i alla fall, vilket var vad frågan handlade om.
Citera
2017-01-16, 15:51
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Det beror ju på belåningsgrad, riskbenägenhet och kunskap. Jag har tvärtom belånat en fastighet för att investera pengarna istället då räntan är nästan noll och man kan få betydligt högre avkastning. Men Man måste ju då känna sig trygg i att man har kapital till att täcka eventuell förlust så att man inte sätter sig i skiten.

Se t ex på klassiska Didner & Gerges Aktiesparfond som pålitligt levererar år efter år. Om man amorterar 100 000 på ett lån med 2% ränta så sparar man 2000 kronor. Om man istället hade placerat samma 100 000 i denna fond som gick typ 16% förra året, då hade man ökat sitt kapital med 14 000 jämfört med att amortera.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...erge-aktiefond
Citera
2017-01-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det beror ju på belåningsgrad, riskbenägenhet och kunskap. Jag har tvärtom belånat en fastighet för att investera pengarna istället då räntan är nästan noll och man kan få betydligt högre avkastning. Men Man måste ju då känna sig trygg i att man har kapital till att täcka eventuell förlust så att man inte sätter sig i skiten.

Se t ex på klassiska Didner & Gerges Aktiesparfond som pålitligt levererar år efter år. Om man amorterar 100 000 på ett lån med 2% ränta så sparar man 2000 kronor. Om man istället hade placerat samma 100 000 i denna fond som gick typ 16% förra året, då hade man ökat sitt kapital med 14 000 jämfört med att amortera.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...erge-aktiefond
Det är aldrig dåligt att amortera på lån. Noll risk och garanterat lägre månadsavgifter. Men är man påläst och/eller kan ta den risk det innebär så kan värdepapper ofta vara bättre -- men det vet man först efteråt. Var och en måste besluta själv och ansvara för följderna.
Citera
2017-01-17, 15:16
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1

RSE betalas bara vid lösen av lån. men på dessa lån är räntan låst och inga extra amorteringar är tillåtna men inte ammorteringen. dvs du kan be att öka amorteringen men då blir det så fram i tiden.

jag har gjort några såna abrovincher för att sänka RSE.
Citera
2017-01-17, 15:17
Medlem
herrstorks avatar
Citat:

YES!!!!
äntligen nån som har fattat det. så fort du kan slå låneräntan så är det bättre att investera.!!!

amortera på lån är riktigt dumt ur kund perspektiv. dock vill banken det för det sänker risken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in