• 1
  • 2
2017-01-16, 14:45
Medlem
Rasande-Roses avatar
Ser att medierna pumpar ut plikttrogna krönikor, artiklar och debattartiklar ang. skjutningen av den misstänkt ungdomskriminella Ahmed från Rosengård, Malmö. Medan det skrivs mycket om den stökiga pojkens stora ambitioner som glädjespridare och läkare, så blir det också en hel del anklagande krönikor mot oss svennebananer. Vi bryr oss för lite. Vi "rasar" inte mot ännu en dödsskjutning mellan kriminella i mångkulturens vilda västern Malmö. Jonas Gardell på Expressen är särskilt förbannad över att folk drar logiska slutsatser av skjutningen; ännu en i raden av kriminella uppgörelser i no-go zonen Rosengård. Sedan får han ont i magen på låtsas, för innerst inne så bryr han ju sig inte heller. Han ser bara en chans till att samla ännu ett godhetspoäng att bli hög på.

Istället vill ju journalisterna att vi ska få hönsmammakänslor igen alá Alans drunkning 2015. Tycka synd om buset och öppna upp för ännu fler skattemiljarder för att dalta med odågorna i Malmö.

Istället gäspar folk och är allmänt trötta på det aldrig upphörande mångkulturella gangstervåldet. Folk har fått nog, det är vad som gör journalisterna så arga; att vi inte längre ids bry oss i deras multikultiutopi.
Citera
2017-01-16, 15:00
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tycker inte överexponering är rätt ord, det var ändå en (förmodligen) oskyldig och skötsam tonårskille som blev avrättad på en busshållplats. När mord, vapen, invandring och förorter har diskuterats oavbrutet i månader är det inte konstigt att en sån "perfekt" nyhet slås upp. Hans föräldrar är också villiga att medverka i medierna vilket ger storyn ännu mer skjuts.

Jag uppfattar sorgen och upprördheten som genuin, men det hindrar inte att det finns märkliga journalistiska vinklar. Själv slås jag mest av deras anklagande ton efter att de själva i åratal (för att inte säga årtionden) förhindrat verksamma åtgärder som hårdare straff. För att tala med deras eget anklagande sensationalistspråk kan kan kanske fråga sig om Ahmed hade levat idag om journalisterna inte hade varit så vänsterliberala?
Citera
2017-01-16, 15:07
Medlem
Rasande-Roses avatar
Jag tror inte sorgen är genuin. Jag tror inte att journalister har mer känslomässiga band med förortsinvandrare än vad vi vanliga dödliga har. Krönikorna handlar ju främst om ilskan över att folk inte känner något speciellt över dödsskjutningen. Och enligt uppgifter så misskötte ju mördade Ahmed skolan och ägnade sig åt stök mot personbilar och uttryckningspersonal. Så då kan man ju förutsätta att han sköts i en uppgörelse mellan kriminella. Sanslöst att journalister kräver att man måste bry sig i kriminella främlingar för Sverige som mördar varandra.
Citera
2017-01-16, 15:13
Medlem
Smegmas avatar
Jag såg ingen direktsändning eller någon Mogadon Johansson i direktsändning när en halv SVENSK familj knivmördades av en jävla APA på IKEA. Tydligen så är det skillnad på person och person i Sverige i dagsläget. En demonstration utanför Rådhuset i Malmö för att en kriminell kroknäsa blivit poppad av sina egna och sedan står svenska folkvalda som beviljat denna djungelinvaderingen och tar sig för bröstet och fäller en tår. Fy FAN!

http://www.expressen.se/nyheter/doku...akade-sverige/
Citera
2017-01-16, 15:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Och enligt uppgifter så misskötte ju mördade Ahmed skolan och ägnade sig åt stök mot personbilar och uttryckningspersonal.

Var finns de uppgifterna?
Citera
2017-01-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Var finns de uppgifterna?

Det finns en hel tråd på flashback aktuella brottsfall där det finns sådana uppgifter.
Citera
2017-01-16, 16:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Det finns en hel tråd på flashback aktuella brottsfall där det finns sådana uppgifter.

Kollade sista 20-25 sidorna i den. De dåliga betygen ser ut att vara belagda, men i övrigt är det mycket spekulation (och säkert en del rent skitsnack) som är svårt att bedöma.
Citera
2017-01-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tycker inte överexponering är rätt ord, det var ändå en (förmodligen) oskyldig och skötsam tonårskille som blev avrättad på en busshållplats. När mord, vapen, invandring och förorter har diskuterats oavbrutet i månader är det inte konstigt att en sån "perfekt" nyhet slås upp. Hans föräldrar är också villiga att medverka i medierna vilket ger storyn ännu mer skjuts.

Jag uppfattar sorgen och upprördheten som genuin, men det hindrar inte att det finns märkliga journalistiska vinklar. Själv slås jag mest av deras anklagande ton efter att de själva i åratal (för att inte säga årtionden) förhindrat verksamma åtgärder som hårdare straff. För att tala med deras eget anklagande sensationalistspråk kan kan kanske fråga sig om Ahmed hade levat idag om journalisterna inte hade varit så vänsterliberala?
Vad är man skyldig till ifall man skall dödas, finns det olika nivåer på skyldighet?
Citera
2017-01-16, 16:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Vad är man skyldig till ifall man skall dödas, finns det olika nivåer på skyldighet?

Inte så jag menade. Flera av de som skjutits senaste åren har varit etablerade kriminella, inklusive en del som själva begått grova våldsbrott eller till och med själva mördat. Tror du fattar skillnaden mellan dem och någon som inte har den bakgrunden.
Citera
2017-01-16, 16:41
Medlem
Guitarsmokes avatar
Skribent på Expressen förfäras över mail han får. I texten finns en skärmdump där någon uttrycker sin glädje över Ahmeds död.

Citat:
Vidriga människor som avsändaren av det här mejlet gömmer sig inte ens längre. Och det finns fler mejl – många fler.

http://www.expressen.se/kronikorer/a...pa-dode-ahmed/
Citera
2017-01-16, 19:45
Medlem
Japhys avatar
Inom en vecka har det skjutits ihjäl någon ny. Hysterin lägger sig, allt återgår till normalt sönderfall. Inom ett år är vi uppe i två-tre ihjälskjutningar per vecka. Det hela är naturligt och något vi får leva med. Förorten kanske får en liten satsning, men inga poliser vill ju patrullera i dessa områden. Lösningen är givetvis att utmåla förorten som en positiv kraft, fokusera på det goda och försöka bortse från verkligheten ytterligare en tid.

Det viktigaste nu är att upprepa att det är samhällets fel och att peka på den strukturella rasismen. Det är ju den som får araber att skjuta ihjäl ungdomar. De kan helt enkelt inte hålla sig.
Citera
2017-01-16, 20:13
Medlem
Publiceringen kring mord är mycket ojämn. För några år sedan blev en ung man vid namn Ricardo mördad i Stockholm. Han var ett kändisbarn (pappan känd krögare) och det blev en omfattande publicering och samling i Kungsträdgården.

Ungefär samtidigt mördades en ung man i Rinkeby. Han var också en mönsteryngling som spelade fotboll och kallades för Rinkebys Ronaldo, tror jag. Som jag minns var de boende där till en början upprörda över att publiceringen kring denne unge man inte var lika stor som den om Ricardo, och media brassade på och det var helsidor i veckor.

Och nu är båda två helt bortglömda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in