2017-01-16, 14:11
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Jag är realistisk.
Ytterst få 16-åringar, som går ut med knappt E i snitt, sämsta betyg i svenska/matte/engelska - ja ytterst få av dessa blir till slut läkare.

Ahmed VILLE bli det. Det ville typ hälften i min egen klass i 9:an med. Tills verkligheten uppenbarade sig för de flesa. Det är en stor skillnad på att vilja och att klara av.

Jag undrar vad du fick för betyg i skolan? Jag menar, du sitter ju här i tråden dag och natt, helg som vardag och är väldigt aktiv. Det verkar inte som att du har någon som helst sysselsättning på dagarna.

Sen är betyg olika från olika skolor. Jag kan tänka mig att Värner Rydén är en skola dit lärare helst inte söker sig och resultaten blir därefter. Det är ingen slump att fina områden har bättre skolor.

I mitt plugg var det många som hade sämre betyg än Ahmed. Jag själv hade det t.o.m. Sedan presterade jag långt över medel på gymnasiet så det där är precis som någon sa innan en fråga om motivation. Ens betyg från högstadiet säger väldigt lite om ens intelligens och ambitioner. Det fanns så mycket annat man hellre lade tid på på den tiden.
Citera
2017-01-16, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
hur många köper det här skitsnacket om att föräldrarna ger en massa pengar till sönernas dyra kläder ?
de lever i ett område där medelinkomsten är typ 40-50% jämfört med ett svenskt område

ser man på hur han och hans vänner klär sig så är det bara dyra kläder som armani och hugo boss
glöm att vanliga 16åringar har råd med detta, tror helt klart på sidoinkomster i kombination med studie/barn-bidrag

10 000 bara för den jackan... skulle killen ha sparat 10st studiebidrag då ? my ass heller

Från en artikel i Expressen idag

"Förra gången jag och Adam träffades hade han bråttom i väg. Han skulle kolla på några jackor. Vad var det för jackor, frågar jag Adam.
– Det var en speciell modell av Canada Goose-jackor, säger Adam.

De är dyra i butiken, de kostar trettontusen, men jag fick dem billigt.
Hur billigt då?
– Femtonhundra till tvåtusen kronor styck. Stulna. Äkta."

Som du ser kan man köpa dessa jackor och andra för bra mycket billigare än original priser. Detta gäller även Malmö, även om ovan gäller Stockholm.
Sen om det är moraliskt rätt att köpa stulna kläder är en annan femma.
Citera
2017-01-16, 14:16
Medlem
LeffeOes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Tusentals samlas? Har dom inte jobb och skola att gå till?
Nej arbete har man inte, och skolan skiter man i!
Citera
2017-01-16, 14:19
Medlem
Ingen som har något nytt att uppdatera med?
känns som tråden börjar bli av banan.
Citera
2017-01-16, 14:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Från en artikel i Expressen idag

"Förra gången jag och Adam träffades hade han bråttom i väg. Han skulle kolla på några jackor. Vad var det för jackor, frågar jag Adam.
– Det var en speciell modell av Canada Goose-jackor, säger Adam.

De är dyra i butiken, de kostar trettontusen, men jag fick dem billigt.
Hur billigt då?
– Femtonhundra till tvåtusen kronor styck. Stulna. Äkta."

Som du ser kan man köpa dessa jackor och andra för bra mycket billigare än original priser. Detta gäller även Malmö, även om ovan gäller Stockholm.
Sen om det är moraliskt rätt att köpa stulna kläder är en annan femma.
Det handlar inte om "moral" utan är ett brott - häleri. Så har han köpt stulen/stulna jackor så är han ju knappast av materialet att man kan applådera hans ärlighet -- tvärtom, han var ju då en i ledet som ligger bakom den ökade brottsligheten i samhället.

Häleri har upp till två års fängelse i straffskalan -- precis som stöld, grovt häleri har precis som grov stöld 6 års fängelse ...
Citera
2017-01-16, 14:31
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det handlar inte om "moral" utan är ett brott - häleri. Så har han köpt stulen/stulna jackor så är han ju knappast av materialet att man kan applådera hans ärlighet -- tvärtom, han var ju då en i ledet som ligger bakom den ökade brottsligheten i samhället.

Häleri har upp till två års fängelse i straffskalan -- precis som stöld, grovt häleri har precis som grov stöld 6 års fängelse ...
Och vad det gäller piratkopior, så är det också i vissa fall olagligt att köpa. Att sälja piratkopior år alltid olagligt. Och köper man stöder man ju den olagliga verksamheten.

I Sverige är det okej att importera en piratkopia för eget bruk från till exempel en semesterresa, men det är inte okej att beställa hem på nätet.

Om Tullverket stoppar ditt brev med en märkeskopia kommer du med största sannolikhet bli av med både pengarna du har pungat ut och kopian.

I länder som Italien och Frankrike är det helt olagligt att bära piratkopior (du kan bli stoppad på gatan!), och du kan få böta upp till 100 000 kronor
Citera
2017-01-16, 14:33
Bannlyst
Citat:

Jag är mycket väl medveten om att häleri är ett brott. 80% eller mer av alla som hänger på detta forumet har på ett eller annat sätt begått ett brott själva, vare sig det är snatteri etc etc.

Att blunda för sin egna oärlighet och samtidigt peka finger åt andra håll är patetiskt.
Citera
2017-01-16, 14:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Nästan alla köper jackor på svarta marknaden idag. Inget unikt för Malmö
Nej, nästan alla köper inte på "svarta marknaden". Nästan alla köper sina kläder ärligt... Det är därför nästan alla inte springer omkring i Canada Goose
Citera
2017-01-16, 14:36
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Nästan alla köper jackor på svarta marknaden idag. Inget unikt för Malmö
Nej, det gör inte nästan alla!

Det är en myt för att försvara (?!) ett förkastligt, omoraliskt och ibland olagligt beteende!
Citera
2017-01-16, 14:40
Bannlyst
Citat:
Nej, nästan alla köper inte på "svarta marknaden". Nästan alla köper sina kläder ärligt... Det är därför nästan alla inte springer omkring i Canada Goose

Vilken skyddad verkstad lever du i? Det finns barnfamiljer som köper sina kläder svart, och då pratar jag om svenska familjer. Halva Norrland köper och tillverkar hembränt, men ska man tro dig så handlar alla på bolaget eller? Sluta vara så naiv att tro att folk inte köper stöldgods eller dylikt billigt när chansen fås. För det skulle 98% göra om chansen ges.
Citera
2017-01-16, 14:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vilken skyddad verkstad lever du i? Det finns barnfamiljer som köper sina kläder svart, och då pratar jag om svenska familjer. Halva Norrland köper och tillverkar hembränt, men ska man tro dig så handlar alla på bolaget eller? Sluta vara så naiv att tro att folk inte köper stöldgods eller dylikt billigt när chansen fås. För det skulle 98% göra om chansen ges.
Det finns folk som begår brott - ja. Vem har sagt något annat. Din poäng?

De flesta har inte kriminella kontakter och de flesta köper inte stöldgods.
Citera
2017-01-16, 14:46
Bannlyst
Citat:
Det finns folk som begår brott - ja. Vem har sagt något annat. Din poäng?

De flesta har inte kriminella kontakter och de flesta köper inte stöldgods.

Min poäng är att man ska inte kasta skit på andra när man själv inte har rent mjöl i påsen.
Vilket 99% av alla här inte har, på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in