2017-01-16, 09:20
Medlem
Jag har kört en hel del rs6 rs7 r8

R8 är en sportbil
RS 6 är en superbra familjebil

Ska du bara gasa på vanliga vägar ? Då kommer du ifatt masssa trafikanter och till slut så har du bromsat mer än du har gasat . Så känns det tyvärr. En vanlig audi kan du lätt köra i 200km/h och det räcker på svenska vägar, när du närmare 270 -321 (321km/h R8)då blir det en jävla skillnad.

Ha så kul men kör inte in i trafiken framför dig.
Citera
2017-01-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Korttidsleasing eller långtidsuthyrning bör vara det vettigaste alternativet för din del.

Finns det för övrigt ens banker som tar en bil som säkerhet för något lån överhuvudtaget? Inte mig veterligen, totalkvaddar du bilen så går deras säkerhet upp i rök, för att inte tala om värdeminskningen på den.

Att få ett billån med 2% ränta och bilen som säkerhet lär med andra ord vara omöjligt. Enda sättet för dig att få ett förmånligt lån på den bör vara om du har möjlighet att t.ex. belåna din lägenhet eller liknande. Annars lär det krävas både högre ränta och någon form av säkerhet/borgenär.

Ett ordinärt billån går ju städse ut på att bilen utgör säkerhet, kan alltså återtagas vid bristande betalning. Deras säkerhet går knappast upp i rök, hört talas om försäkring? Ett vanligt krav är att bilen hålls helförsäkrad så länge den inte är slutbetald.
Citera
2017-01-16, 10:18
Medlem
Dum idé, jag tror att du kommer ångra dig! dessutom finns det många bilar för halva priset med samma prestanda som är billigare att äga.
Citera
2017-01-16, 10:43
Medlem
Sdal14s avatar
Bra tråd. Skulle vara kul att veta i höst hur det gått.
Citera
2017-01-16, 10:44
Medlem
Z2361s avatar
Du är alltså beredd att slänga iväg ~150 000 på att låtsas äga en statuspryl i 4 månader?

Hur har du kommit fram till att det är din drömbil? Hur många olika bilar i samma klass har du kört?
Citera
2017-01-16, 11:25
Medlem
Trodde det bara var kriminella blattar som ville ha en RS6.
Citera
2017-01-16, 11:27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caz1337
Självklart ska bilen vara nyservad vid köp så jag slipper den biten under sommaren. Vad tror ni då om den här uträkningen? Är det något jag kan ha glömt?
Ett problem som kommer uppstå är att du troligen kommer ha extremt svårt att sälja bilen. Det kommer vara en RS6 som ägts av någon som är ganska ung (gissar jag) och uppenbarligen inte har råd med bilen och säljer den efter fyra månader. Inte ett idealiskt objekt för någon som vill köpa en sådan bil eftersom det blir lite som att ligga med en prostituerad utan skydd.

Klokare i så fall att långtidshyra bilen om man vill veta hur de är att "äga" en bil man egentligen inte har råd med.
Citera
2017-01-16, 11:30
Medlem
Sane?s avatar
En ny RS6 förlorar sjukt mycket värde sekunden du kör ut den från handlaren.
Ska du äga den så kort tid så satsa på en beg istället.

Jag har kört RS6 i runt 1000 mil och tycker personligen inte det är värt pengarna.
Citera
2017-01-16, 11:32
Medlem
En drömbil gör sig kanske bäst just som drömbil... -om man skaffar sig en sådan och den får visa alla sina andra sidor så övergår nog drömmen till att bli en besvikelse istället.

Själv har jag kört (inte ägt) några av mina drömbilar, -drömmen finns fortfarande kvar, men då har jag inte konfronterats med alla baksidor, vilket är ett medvetet val.

När det gäller just RS6:an så visst, det vore kul att äga en sådan, men det är inte värt baksidorna -3 bilrån under senaste året gör att jag hela tiden måste vara på helspänn -står det "fel folk" i garaget vid Mall of Scandinavia så får jag helt enkelt låta bli att köra därifrån... inte riktigt det jag drömmer om när det gäller bilägande.
Citera
2017-01-16, 11:38
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ett ordinärt billån går ju städse ut på att bilen utgör säkerhet, kan alltså återtagas vid bristande betalning. Deras säkerhet går knappast upp i rök, hört talas om försäkring? Ett vanligt krav är att bilen hålls helförsäkrad så länge den inte är slutbetald.

Absolut. Det kräver ju dock att man amorterar i samma takt på lånet som värdeminskningen på bilen. På mer "normala" bilar är det säkert inget problem så länge man pytsar in minst 20% i kontantinsats, men då får man nog räkna med ~5% ränta snarare än 2%. Att få ett billån till 2% får nog ses som snarast omöjligt, såvida man nu inte har VÄLDIGT god kontakt med banken.

Sen kan jag ju undra rent allmänt om banken är lika välvilligt inställda när det gäller bilar i prisklassen som TS pratar om. Dessa lån är nog snarare tänkta för betydligt billigare objekt skulle jag tro.
Citera
2017-01-16, 11:44
Medlem
ormbitens avatar
Jag brukar leva efter det att "man lever bara en gång och man får inga fler chanser".

Och kan man bara hantera den ekonomiska förlusten utan att gråta blod och utan att sätta sig själv i klistret... ja då är det ju bara till att köra på...

Jag har själv ägt två av mina drömbilar, men jag kan med säkerhet säga att jag har inte blivit ett dugg lyckligare för det. Men det var kul under tiden som det varade.

Kommer jag att köpa någon mer drömbil i framtiden? Ja förmodligen...
Citera
2017-01-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Absolut. Det kräver ju dock att man amorterar i samma takt på lånet som värdeminskningen på bilen. På mer "normala" bilar är det säkert inget problem så länge man pytsar in minst 20% i kontantinsats, men då får man nog räkna med ~5% ränta snarare än 2%. Att få ett billån till 2% får nog ses som snarast omöjligt, såvida man nu inte har VÄLDIGT god kontakt med banken.

Sen kan jag ju undra rent allmänt om banken är lika välvilligt inställda när det gäller bilar i prisklassen som TS pratar om. Dessa lån är nog snarare tänkta för betydligt billigare objekt skulle jag tro.

Eftersom alla dylika lån administreras av bilhandlaren så läggs säkert amorteringen upp så att den inte skall vara värd mindre än vad som motsvarar erlagd betalning. Inga som helst urval när det gäller bilmodell lär ske, däremot givetvis en kreditkontroll på köparen som avgör. Räntan brukar ibland vara styrd av kampanjer av olika slag, där kan finnas diverse begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in