• 1
  • 2
2017-01-16, 11:10
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Nej. Men fick förklarat för mig att om boxen var på medans tv:n var av, så startade boxen upp TV:n automatiskt då den söker efter uppdateringar. Genom att slå av båda när jag sett färdigt, så var ju problemet löst =)
Det där låter som att du har CEC påslaget. Stäng av det så kan inte boxen kontrollera TV'n. CEC kallas för olika saker beroende på märke. Philips kallar det för "EasyLink".
Citera
2017-01-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Det där låter som att du har CEC påslaget. Stäng av det så kan inte boxen kontrollera TV'n. CEC kallas för olika saker beroende på märke. Philips kallar det för "EasyLink".

Aha, ok. Tack för tipset! Ska kolla upp det!
Citera
2024-12-25, 00:23
Medlem
peppess avatar
Jag lånar tråden då jag har exakt samma problem med min TV. Häromdagen vaknade jag en halvtimme innan klockan skulle ringa av att tv'n ännu en gång startar upp av sig själv. Tv:n är en Philips 55-tummare modell 55PUS7803/12.
Support uppger att problemet kommer efter en uppdatering men de har ingen lösning på problemet. Enda lösningen tycks vara att dra ur sladden. Jävligt surt att de skickar ut en uppdatering av programvara innan den är kontrollerad och100. Frågan är ju vad det är i programvaran som ställer till det i tv:n....Eftersom det inte finns någon garanti kvar så kan jag inte hänvisa till den.
Citera
2024-12-25, 10:08
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppes
Jag lånar tråden då jag har exakt samma problem med min TV. Häromdagen vaknade jag en halvtimme innan klockan skulle ringa av att tv'n ännu en gång startar upp av sig själv. Tv:n är en Philips 55-tummare modell 55PUS7803/12.
Support uppger att problemet kommer efter en uppdatering men de har ingen lösning på problemet. Enda lösningen tycks vara att dra ur sladden. Jävligt surt att de skickar ut en uppdatering av programvara innan den är kontrollerad och100. Frågan är ju vad det är i programvaran som ställer till det i tv:n....Eftersom det inte finns någon garanti kvar så kan jag inte hänvisa till den.

Kolla om det finns någon timerfunktion i inställningarna.
kanske den som fått fel , prova stäng av denna funktion
dom flesta har detta dock som regel bara för att den automatisk skall stänga av sig efter någon timme om ingen rört fjärrkontrollen(?)

Däremot har jag en Appel-TV enhet kopplad till TV via HMDI sladd och TV startar alltid automatisk så fort jag trycker igång Appel tv enheten, så tydligen kan andra apparater automatisk sätta på TV.
Citera
2024-12-25, 13:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppes
Enda lösningen tycks vara att dra ur sladden.
Jag har fjärrströmbrytare till ett grenuttag som stänger av tv, förstärkare, digitalbox m.m med en liten fjärrkontroll liknande https://www.jula.se/catalog/el-och-b...ntroll-025871/
Citera
2024-12-25, 13:41
Medlem
Nu har jag LG men där går man in på Meny. Sedan Tid och därefter Påslagningstid. Där ändrar du den till Av. Det finns även en Timer.

Man kan alltså få tvn att själv slå på, slå av osv.

Det är nog någon kompis som skojat med dig!
Senast redigerad av KamratBlue 2024-12-25 kl. 13:44.
Citera
2024-12-26, 01:11
Medlem
peppess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har jag LG men där går man in på Meny. Sedan Tid och därefter Påslagningstid. Där ändrar du den till Av. Det finns även en Timer.

Man kan alltså få tvn att själv slå på, slå av osv.

Det är nog någon kompis som skojat med dig!

Ska kolla in det..Tack för tipset!
Citera
2024-12-26, 01:12
Medlem
peppess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag har fjärrströmbrytare till ett grenuttag som stänger av tv, förstärkare, digitalbox m.m med en liten fjärrkontroll liknande https://www.jula.se/catalog/el-och-b...ntroll-025871/

Grymt smidigt! Varför har jag inte tänkt på det! Ska kolla inställningar en gång till annars blir det nog en sådan. TACK!!
Citera
2024-12-26, 03:00
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Bara att slå av strömbrytare på grendosan. Alla moderna apparater är på numera, tills man bryter strömmen fysiskt. Finns ingen anledning att förlita sig på automatiska timers idag. De lever sitt eget liv helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in