2017-01-16, 00:28
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av §ryttare
Även om någon amerikansk myndighet har koll på darknet så kommer de inte avslöja det bra för att ta fast någon som skjutit en random sandneger i malmö. Lugna er med paranoian.
Aha å hur menar du polisen fick tag i alla langarna som nyss torskade då?
Citera
2017-01-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istok91
Även om GM nu grips så kommer folk inte sluta mörda. Det blir bara värre och värre för varje dag som går.

Ja jag menar ju inte att motsatsen skulle få slut på det, men det blir ju knappast bättre av att de skyldiga i det här fallet går fria. Dels får man bort en (eller flera om det nu var det) mördare, och om man visar att man får fast folk ibland så kan det ju ge signaler som kan avskräcka åtminstone vissa, iaf såna som mördar för skitsaker så att det inte blir "värt" det om man har hyfsat stor risk att åka fast.
Citera
2017-01-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Den där sjuke "Daniel" verkar vara polisanmäld nu. Snackas om att ip-adress skulle spåras.

Haha, Good Luck! Skriver man sådant som han gjorde brukar man gardera sig med VPN och annat.
Sätter en tusing på att polisen aldrig lyckas hitta honom.
Citera
2017-01-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Skulle inte lita ett dugg på att Darknet är helt safe. Vad med att låna en dator på t.ex. ett café eller använda en gammal mobil och ett kontantkort man sen skickar åt fanderns?!

Enligt Snowden hade NSA stora problem med att spåra folk som använde TOR. Det krävdes enorma resurser med kapade exit-nodes mm.

Klarar inte världens mäktigaste underrättelseorganisation av det så lär nog inte Skånepolisen heller lyckas.

PS. De som åkt fast på Darknet har röjt sig på andra sätt än att de blivit spårade rent tekniskt.
Citera
2017-01-16, 00:30
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratcher
Vet man inte vad säkerhet är så, go for it.
Men när en av världens mest omtalade Whistelblowers hänvisar till båda systemen - Assange, Snowden osv, så torde det vara rätt bra, eller hur?

Ja, det finns nackdelar med både Tor och Tails, men för den stora allmänheten så fungerar det utmärkt, kör du sedan VPN ovanpå eller under det kan jag säga om du kör virtuellt, då är du tämligen säker.
Det fetade är en chimär - finns inget sådant! Antingen - eller....gäller!
Citera
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Typisk kaozblattementalitet. Självklart ska man gola ner kaozblattar som mördar människor.

Man kan inte gola ner en ovän. Man kan inte heller gola ner en man inte är bekant med. Gola är att sätta dit sina målskamrater. Att ange sina vänner i tron att rädda sitt eget skinn. Det finns dock inget sådant system där man kan komma undan om man säljer sina vänner som det exempelvis finns i USA, så kriminella har ingen direkt vinning att göra det i Sverige.

Sluta slänga med den termen här, så att e.v vittnen får för sig att de är golare om de tipsar. Det är ett stort problem i dessa områden att brottsoffer och andra inte vågar säga vad de blivit utsatta för för att få stämpeln på sig. Det finns ingen som har mycket till övers för golare som sätter sina vänner. Det är vad det är. Brottsoffer och anhöriga till offren ska inte bli anklagade för att vara golare. Man kan inte gola ner en fiende.
Citera
Medlem
§ryttares avatar
Citat:
Aha å hur menar du polisen fick tag i alla langarna som nyss torskade då?

Menar du de i Umeå eller var det var? P3 (tror jag) gjorde en dokumentär om det. Det var ett tag sen jag lyssnade på det, men det var inte tekniken som svek dem. De betedde sig som idioter och väckte uppmärksamhet. Minns jag rätt så tipsade en av de inblandade snuten.

EDIT: sorry, det var Rättegångspodden: https://soundcloud.com/rattegangspodden/s02e03_darknet_del_1
Senast redigerad av §ryttare 2017-01-16 kl. 00:33.
Citera
2017-01-16, 00:31
Medlem
"Förundersökningsledare J-B Cederholm säger sig aldrig tidigare ha varit med om någonting liknande.

- Inte närbilder på ett sönderskjutet offer på det här sättet. Själva fotograferingen i sig har jag inga synpunkter på, så är det i dag, folk springer omkring med kameror. "

Är inte detta ett extremt märkligt uttalande? Folk har kameror, ja, men ska en polisrepresentant verkligen acceptera att en idiot går fram till ett mordoffer och fotograferar? Om inte annat så förstör man ju spår, fotavtryck och annat. Fängelse, minst, för försvårande av brottsutredning. Och han "har inga synpunkter"! Hade jag varit hans chef så hade jag haft synpunkter.
Citera
2017-01-16, 00:33
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av §ryttare
Menar du de i Umeå eller var det var? P3 (tror jag) gjorde en dokumentär om det. Det var ett tag sen jag lyssnade på det, men det var inte tekniken som svek dem. De betedde sig som idioter och väckte uppmärksamhet. Minns jag rätt så tipsade en av de inblandade snuten.
OK, lämnar detta nu men är det inte samma med den här nya pedofilhärvan - också Darknet!
Citera
2017-01-16, 00:34
Bannlyst
Om jag var kaozblatte skulle jag inte sagt för mycket varken med Tor eller genom skolans wifi.

Typ reggat här med sitt eget namn eller eposten hit. Så åkte silkroadägaren dit.
Så om du är kaozaktigt kriminell och vet vem the killer är så ligg lååågt
Citera
2017-01-16, 00:34
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Det fetade är en chimär - finns inget sådant! Antingen - eller....gäller!

hmmm... så du garderar 100% säkerhet? verkar lovande
tämligen skulle jag benämna som 99.9% säker, inget är 100% igt.
Citera
2017-01-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Haha, Good Luck! Skriver man sådant som han gjorde brukar man gardera sig med VPN och annat.
Sätter en tusing på att polisen aldrig lyckas hitta honom.

Jag tror att problemet kan bli brottsrubricering. Svinigt gjort. Men vad ska han åtalas för?

Rent tekniskt sett är det nog möjligt. "Daniel Pale" kontot registrerades Aug 2016. Det räcker att han en enda gång loggat in med sitt riktiga ip eller loggat in på tillhörande e-post konto med sin riktiga ip så är det kört för honom.

Största problemet jag ser är att polisen anser att det är inte är ett brott eller ett ringa brott. Då kommer de inte lägga ner resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in